Ny guide klæder forældre på til børnenes online-liv

”Der er så meget forældre ikke forstår...” er titlen på en ny forældreguide, der i dag udgives af bl.a. Medierådet for Børn og Unge, Red Barnet og Center for Digital Pædagogik. Guiden er målrettet forældre til 7-12-årige og indeholder viden, vejledning og inspiration til, hvad de skal have fokus på, når børnene går online. 

Forældreguiden er et online-magasin, som tilbyder viden om børnenes liv, leg og læring med internettet, sociale medier og spil. Forældre kan i guiden bl.a. finde ti gode råd til, hvordan de håndterer børnenes online-liv samt en række animationsvideoer og podcasts med situationer fra hverdagslivet, som de kan spejle sig i. Hvordan forholder man sig fx til regler for skærmtid, den gode tone online og aldersgrænser på sociale medier? Guiden giver desuden anledning til, at forældre tænker over egne medievaner i forhold til at være en god rollemodel. 

”I en verden fuld af Snapchats, avatars og likes bliver mange forældre usikre på, hvordan de skal involvere sig og understøtte deres børns udvikling. Det kan være en udfordring at rådgive børnene, hvis man ikke selv har tilstrækkelig indsigt i de nye medier og forstår børns liv online. Derfor håber vi, at guiden kan hjælpe samtalen på vej mellem børn og voksne og afhjælpe nogle af de problemer, der kan opstå ved børns brug af disse medier”, siger Lisbeth Brunebjerg Holmegaard, projektleder i Medierådet for Børn og Unge.

Det er især forældre, der er guidens målgruppe, men lærere, pædagoger og SSP'er vil også kunne finde nyttig viden og inspiration til brug i undervisningen og til forældremøder. 

Mange timer foran skærmen

De 7-12-årige bruger dagligt godt 3 timer på skærme, hvilket dækker over det samlede timetal for brug af smartphone, tablet, computer, spillekonsol og tv. Tendensen er, at jo ældre de bliver, desto mere skærmtid har de. De 10-12-årige har mere end 3 1⁄2 timers skærmtid dagligt. Det oplyser DR Medieforskning med resultaterne af deres undersøgelse fra 2014, som indgår i forældreguiden. 

Medieforsker og ph.d. ved Aarhus Universitet, Stine Liv Johansen bidrager til forældreguiden og skriver bl.a.: ”Det er vigtigt, at man som voksen tør tale med børnene om det, de ser og oplever online. Selvom man er vokset op med digitale medier, er man ikke nødvendigvis superbruger. Man kan stadig have brug for råd og vejledning fra en voksen, som er oprigtigt interesseret i det, man selv er optaget af.” 

Bag guiden står Medierådet for Børn og unge, Center for Digital Pædagogik og Red Barnet i samarbejde med Legetøjsbranchen LEG, LEGO Koncernen, Microsoft, MovieStarPlanet, Stofa/SE, TDC, Teleindustrien, Telenor, teleselskabet 3, Telia og watAgame. Projektet er støttet af The Animation Workshop og EU Kommissionen under programmet Connecting Europe Facility.

Læs i guiden Der er så meget forældre ikke forstår...

forside_foraeldreguide