DigiTAL med det offentlige

KAMPAGNE. Danske unge skal rustes til at bruge Digital Post, NemID og selvbetjening, så de ikke risikerer, at bøder og informationer fra det offentlige hober sig op i indbakken.

Når man fylder 15 år modtager man automatisk al post fra det offentlige i sin digitale postkasse - lige fra biblioteksbøden til indkaldelsen til sygehuset. Ny kampagne skal øge viden hos de unge om den digitale kommunikation med det offentlige. Kampagnen DigiTAL med det offentlige giver værktøjer til og viser, hvordan man konkret kan bruge Digital Post, NemID og selvbetjening, så man ikke risikerer at gå glip af vigtige informationer eller at bøder hober sig op.

Både de unge og deres forældre skal oplyses

Under sloganet ”Alle over 15 skal være connected med det offentlige” skal Guldtube 2017-vinderen Alexander Husum og Alexander Vraa indføre de unge i, hvordan de skal kommunikere med det offentlige. Kampagnen vil i høj grad også række ud til forældrene, der ikke altid er godt nok oplyst til at informere deres børn og unge om digital kommunikation med det offentlige. Forældrene skal støttes i at hjælpe unge til at være digitalt dannede - ikke kun på de sociale medier - men i høj grad også i kommunikationen med det offentlige.

Følg kampagnen på Facebook.

Styrelsen for IT og Læring, KL og Digitaliseringsstyrelsen står bag kampagnen. Medierådet har deltaget i udviklingen af projektet.