S Is for Stanley

S Is for Stanley
‘S Is For Stanley’ er historien om den sympatiske Emilio D’Alessandro, der i over 30 år var Stanley Kubricks privatchauffør og praktiske medhjælper. Emilio blev tilbudt jobbet efter at have transporteret den kæmpestore fallosfigur fra ’A Clockwork Orange’ tværs gennem London. Kubrick fremstår som en venlig men meget krævende arbejdsgiver, der overalt efterlader noter (underskrevet med et ”S”) til Emilio. Filmen er fuld af anekdoter, rokker ved en række myter om den berømte instruktør og bringer os tæt på hans liv og arbejde. Et must-see for alle Kubrick-fans.
Instruktør: Alex Infascelli
Italien, 2015
DCP, 78 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

onsdag 08.11.17, Kl. 21:30
Bestil
Køb
Tilføj til din kalender

I serien: Stanley Kubrick

Stanley Kubrick
Det hele startede med en porcelæns-penis. En dag i begyndelsen af 1970’erne blev den unge italienske immigrant Emilio D’Alessandro indforskrevet til at transportere en kæmpemæssig rokkende fallosskulptur tværs gennem London. Den berømte rekvisit i ’A Clockwork Orange’ blev leveret uskadt og til tiden (punktlighed betød meget for Stanley Kubrick), og snart blev Emilio ansat til et altopslugende job som chauffør og altmuligmand for Kubrick.

I den nye dokumentarfilm ’S Is For Stanley’, instrueret af Alex Infascelli, fortæller Emilio D’Alessandro om sine mere end 30 år som Kubricks højre hånd og vigtigste forbindelse til omverdenen. ’S Is for Stanley’ tilbyder et enestående indblik i Kubricks arbejde og privatliv.

EVIG AKTUALITET
Ud over denne nye dokumentarfilm, som får danmarkspremiere i Cinemateket, præsenterer vi i anden afdeling af vores Kubrick-serie fem af instruktørens absolutte hovedværker. Det gælder blandt andet Kubricks mest kontroversielle værk ’A Clockwork Orange’, der stadig er mere virkningsfuld end mange af sine åbenlyse efterligninger. Filmens voldtægtsscene er blevet hægende i erindringen som særlig modbydelig, men Kubrick klipper faktisk væk fra ofrets prøvelser i det øjeblik, hvor Alex (Malcolm McDowell) er færdig med at fjerne kvindes røde, futuristiske trikot. Billedet af unge, der driver formålsløst omkring og fordriver kedsomheden med sanseløs vold, er forstemmende aktuelt.

Det samme er hovedtemaet i Kubricks forrygende sorte komedie ’Dr. Strangelove’. Den mulige katastrofe – et atomangreb på en fremmed magt – skildres som den logiske konsekvens af magtens forfængelighed og computersystemer uden for menneskelig kontrol, snarere end en egentlig beslutning. En tanke, der jo desværre ikke er mindre aktuel den dag i dag. Kubrick behandlede også militær stupiditet i 'Full Metal Jacket' og ’Ærens vej’, men aldrig så morsomt som i ’Dr. Strangelove’.

Ligesom ’A Clockwork Orange’ blev også Kubricks filmatisering af Nabokovs roman ’Lolita’ forbudt i mange lande og først frigivet flere år efter, men filmen blev rost for at være lige så erotisk, absurd, besættende og lavkomisk (besværet med at folde en feltseng ud på et hotelværelse) som Nabokovs roman. James Mason leverer et flot præstation med sit intense nærvær i hovedrollen, og det samme gør Peter Sellers som hans sataniske, pædofile rival.

STOR KUBRICK-UDSTILLING
Frem til 14. januar 2018 præsenterer Kunstforeningen Gl. STRAND den store udstilling ’Stanley Kubrick – The Exhibition’, der følger Kubrick fra 17-årig reportagefotograf op igennem årene – indtil han i slutningen af sin karriere stod som en af filmhistoriens helt store skikkelser.

Cinematekets retrospektive serie er tilrettelagt i samarbejde med Gl. Strand, CPH PIX og filmjournalist Søren Høy og er en del af Kubrick Festival 2017. Seriens film vises i nye digitale versioner – og fortsætter i december og januar med yderligere fire storværker: ’Spartacus’ (1960), ’Barry Lyndon’ (1975), ’Ondskabens Hotel’ (1980) og ’Eyes Wide Shot’ (1999). Bemærk, at alle filmene vises med engelsk tale uden undertekster.

Jesper Andersen og Morten Tang, programredaktører / Cinemateket
dreamstimemaximum_45963830

Tag film-testen

TEST DIG SELV. Find ud af, hvilke film i Cinematekets program, der passer bedst til dig. Med 70 film i Cinemateket hver måned kan det være svært at vælge, hvad du skal se. Men hvis du svarer på fem simple spørgsmål, kan vi hjælpe dig i gang.
post2

Nyheder fra Cinemateket

NYHEDSBREV. Vil du holde dig løbende opdateret med inspiration, nyheder og særlige tilbud, kan du tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Dagens film

/Cinemateket

Boris Vian + Ivan Malinovski / to digterportrætter

22.10.2017‘Ord er et mord uden M – Ivan Malinovski’ er en collage af Malinovskis intense strofer tilsat Dea Trier Mørch og Troels Triers visuelle collager. Den er en del af en trilogi, hvor danske kunster...

En hyldest til Annett Wolf / live-interview + surprisefilm

22.10.2017Cinemateket er stolte over at kunne stille direkte om til et studie i Halifax, Canada, til en times live-samtale med Annett Wolf om store øjeblikke, et begivenhedsrigt liv set i helikopterperspekti...

Sicilian Ghost Story

22.10.2017Romeo og Julie på siciliansk er en brutal affære. I hvert fald for de to unge elskende, Luna og Giuseppe, hvis forældre forhindrer kærligheden i at blomstre. Giuseppes far er involveret i mafiaen...

Trafficking - gæster, debat og film

24.10.2017Størstedelen af de prostituerede på Istedgade i København kommer fra Nigeria. I filmen ’Trafficker’ står en række kvinder frem og fortæller om deres liv som ofre for menneskehandel. To af disse kvi...

Annett Wolf - Frozen Moments of the 20th Century

24.10.2017Hvordan laver man et portræt af en, der selv har specialiseret sig i portrætter? Franske Damien Bertrand gør alt det rigtige i sin portrætfilm: Researcher ud i alle kroge, dropper klicheerne og nos...
Dagens film
Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412