Filosofisk filmsalon / Det æstetiske, Herzog og Deleuze + The White Diamond

Filosofisk filmsalon / Det æstetiske, Herzog og Deleuze + The White Diamond
I 1980’erne fremhævede Gilles Deleuze de såkaldte ’krystalbilleder’ i Herzogs fiktionsfilm. Den 3. januar vender Filosofisk filmsalon øjet mod ’Det æstetiske, Herzog og Deleuze’ med afsæt i Hegnsvads analyse. Afsættet, filmen ’The White Diamond’, er et lidt overset hovedværk inden for dokumentariske metode, som Herzog også benytter i’Encounters at the End of the World’ og ’Cave of Forgotten Dreams’. Herzog lader historien udvikle sig fra møde til møde – med natur og mennesker – uden at arbejde hen mod en klassisk form for forløsning. Kristoffer Hegnsvad kalder i sin nye Herzog-bog metoden for ”Og’ets dokumentarfilmkunst”. Dagens gæster er Peter Borum, Deleuze-ekspert og ekstern lektor ved Københavns Universitet, og forfatter Kristoffer Hegnsvad. Moderator: Jon Auring Grimm fra Eksistensfilosofisk Akademi.

The White Diamond

The White Diamond
Instruktør: Werner Herzog
Dr. Graham Dorrington er endnu en af Herzogs flyvegale helte. Men hans fartøj giver de andre baghjul: et næsten kuglerundt miniluftskib, der som en nyfødt zeppeliner glider hen over Amazon-junglens trætoppe med Dorrington og Herzog som passagerer. Dorrington, der selv har konstrueret luftskibet, fortæller med ubarmhjertig detaljerethed om, hvordan hans ven Dieter Plage drattede ned og omkom under en lignende ekspedition 12 år tidligere. 'The White Diamond' er således primært en film om drengedrømme med voksenkonsekvenser. Men også en film, hvor Herzogs idiosynkratiske syn på etnografisk og dokumentarisk etik for alvor problematiseres, da et kamera bliver firet ned i en grotte under et vandfald, der for de lokale har hellig karakter.
Medvirkende: Werner Herzog, Dr. Graham Dorrington, Dieter Plage, Adrian de Schryver
Tyskland, 2004
DCP, 87 min.
Engelske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

Der blev ikke fundet nogen fremtidige forestillinger.

I serien: Werner Herzog i filosofisk lys

Werner Herzog i filosofisk lys
Filminstruktøren Werner Herzog (f. 1942) skildrer nogle af de mest eventyrlige individer på kloden: Jungle-overlevere, skihop-fænomener, bjørnehviskere, bjergbestigere. En mand, der fysisk trykker på dødsstrafmaskinens knap. Kort og godt alle typer mennesker, der har været ude at røre ved randen af eksistensen. I lighed med Herzog sanser de det sublime – den grænsetilstand, hvor ordene ikke længere slår til – eller også har de af nødvendighed trodset de fysiske rammer, verden har budt dem.

Hans skildringer følger heller ikke normen. Hvad der kan ligne skinbarlige etnografiske dokumentaroptagelser, er ofte sirligt indstuderede tableauer. Interview-ofre kan pludselig finde på at flette umiskendeligt herzogske billeder ind i deres personlige fortællinger. Herzog er kunstner, ikke journalist, og han blander dokumentarisme, iscenesættelse og fabuleren. I manifestet ’The Minnessota Declatation’ fra 1999 udtalte Herzog sin foragt for indiskutable ’bogholder-sandheder’:

”Der er dybere lag i filmkunsten, og der findes sådan noget som en poetisk, ekstatisk sandhed. Den er mystisk og uhåndgribelig og kan kun nås ved hjælp af iscenesættelse, fantasi og stilisering.'

Den 7. december kl. 16.00 byder vi også på boglancering af noget så sjældent som en filosofisk og værkanalytisk monografi på dansk: ’Werner Herzog – ekstatisk sandhed og andre ubrugelige erobringer’. Kristoffer Hegnsvad, der i bogens blanding af reportage, interview, filosofi og filmanalyse undersøger Herzogs poetik, siger om instruktørens selvskabte persona:

'I stedet for at lukke af over for medierne har Herzog kontinuerligt bombarderet medierne med historier så voldsomme, at tabloidpressen ikke kunne følge med. Jeg ser det som tilbud om åbninger ind i værker, der ellers aldrig går på kompromis – og det er en af årsagerne til, at Herzog, som en af få instruktører fra de europæiske nybølger, har formået at gøre sig gældende i dag og stadig aktivt fornyer filmkunsten.'

Serien er udarbejdet i samarbejde med Eksistensfilosofisk Akademi og Goethe-Institut Dänemark. Ud over Kristoffer Hegnsvad vil en stribe inviterede gæster være med til at åbne filmene i filosofisk retning.

I januar er der desuden mulighed for at se Herzogs 'Fitzcarraldo' med filmhistorisk introduktion - læs mere på hjemmesiden under 'Filmuniversitetet'.

Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket
Jon Auring Grimm / Eksistensfilosofisk Akademi
oenskefilm_lille

Ønskefilm i Cinemateket

Ønsk en filmperle til visning på det store lærred - eller flere! Klassikere, kultfilm eller oversete mester-værker. Vi håndplukker regelmæssigt fra listen af forslag.
kosmorama_kampagnebox290_gu

Kosmorama online

FILMFORSKNING. Det Danske Filminstitut står bag Danmarks ældste filmtidsskrift. Kosmorama udgives digitalt, og der er mulighed for at søge og læse i det omfattende bagkatalog online.

Dagens film

/Cinemateket

Skolevisning: Simon og egetræerne / med introduktion

23.01.2018Danmarkspremiere. 'Simon and the Oaks' er en af Sveriges største filmproduktioner nogensinde. En episk fortælling om to drenge, deres venskab og familieskæbner i Göteborg før og under 2. verdenskri...

A Brighter Summer Day

23.01.2018’A Brighter Summer Day’ henter sin titel fra et Elvis-omkvæd og er måske den mest umiddelbart tilgængelige af Yangs film. Den udspiller sig i Taiwan i begyndelsen af 1960’erne. Teenagedrengen Si’r...

At have og ikke have

23.01.2018Vi er i Martinique under 2. verdenskrig. Bådudlejeren Harry Morgan (Humphrey Bogart) er forelsket i natklubsangerinden Marie (Lauren Bacall), som støtter 'The Free French', og hårdt presset må han...

Western

23.01.2018’Min far Toni Erdmann’-instruktøren Maren Ade har produceret, og der er mange lighedspunkter mellem sidste års overraskende filmhit (’Toni Erdmann’ solgte 100.000 billetter i Danmark!) og Valeska G...

Poirot-aften: ABC mordene - med cocktails

23.01.2018Der er langt fra Christies mørke og disede litterære forlæg til denne kuriositet af en filmatisering, der er mere gakket detektivkomedie end hårdkogt murder mystery. Men man forlader salen med et s...
Dagens film
Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412