Dobbeltmennesket Dr. Jekyll og Mr. Hyde

/Dr. Jekyll and Mr. Hyde

Dobbeltmennesket Dr. Jekyll og Mr. Hyde
I Rouben Mamoulians dobbeltgængergyser ’Dobbeltmennesket Dr. Jekyll og Mr. Hyde’ er den udadtil pæne Dr. Jekyll slet og ret liderlig. Han er forlovet, men Victoria-tiden tillader ingen hanky-panky før ægteskabet. Så hans drifter koger over, og ud af mørket træder hans personificerede begær, forkrøblet af undertrykkelse, nu mere dyr end menneske. Filmen indledes af en virtuos point of view-sekvens, som tvinger tilskueren til at identificere sig med hovedpersonens dilemma – englegode idealer versus bestialske overgreb – og leger veloplagt med freudiansk symbolik og meningsforstærkende dobbelteksponeringer. Begge titelroller spilles af Fredric March, som usædvanligt i horrorsammenhæng vandt en Oscar for præstationen. Robert Louis Stevensons roman er filmatiseret over hundrede gange, hvoraf denne ubetinget er den bedste
Medvirkende: Fredric March, Miriam Hopkins, Rose Hobart, Holmes Herbert
Originaltitel: Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Instruktør: Rouben Mamoulian
USA, 1931
35mm, 98 min.
Svenske undertekster
Tilladt over 15 år

Forestillinger:

Der blev ikke fundet nogen fremtidige forestillinger.

I serien: Freaks og andre forkrøblede gys

Freaks og andre forkrøblede gys
Amerikanske film fra 1929-1934 kaldes for ’pre-Code cinema’. Det var nemlig årene umiddelbart inden Hollywood gennemtrumfede ufravigelig selvcensur via regelsættet ’The Motion Picture Production Code’. I pre-Code-filmene hører vi tordenstormen før stilheden, svømmer i syndfloden langt fra tørken, nyder vildskaben og frihedsrusen før dressuren og underkastelsen.

Tonefilmen var netop brudt igennem, og negativt set var det en periode, hvor filmskaberne bøvlede med hæmmende lydteknik og store, klodsede kameraer. Til gengæld udforskede man med pionersjæl sindets forbudte krinkelkroge, fra eksotisk skadefro sadisme til frydefulde perversioner.

Dette mærkes ikke mindst i periodens horrorfilm, der lukker junglen ind i filmstudiet og stiller spørgsmål ved civilisationens krav over for menneskets fortrængte natur i forbindelse med grænseoverskridende begær. Må et menneske tænde på en panter? Må en mand tænde på en anden mand? Må en kvinde tænde på en dværg? Hvad nu hvis, hvordan og med hvem? Kødet kan være forbudt, men i pre-Code cinema er døren til at sparke op og ånden altid redebon!

Bedst kendt blandt tidlige biografgys er de klassiske monsterfilm fra Universal (’Dracula’, ’Frankenstein’, ’The Mummy’ etc.). Disses berømmelse overskygger ofte, at størstedelen af de bedste horrorfilm fra tonefilmens første årtier faktisk er skabt af andre selskaber end Universal. Det gælder også pre-Code æraen, og med det i baghovedet vil denne serie bevidst søge om i mørket bag den ellers ikoniske Universal-globus, for dér bl.a. at genopdage flere af de absolut bedste filmatiseringer af en række af skræklitteraturens største klassikere.

Serien er sammensat af kulturformidler Nicolas Barbano og markerer dennes 40-års-jubilæum som filmanmelder med speciale i forkætrede, yderliggående genrer.

Nicolas Barbano
Rasmus Brendstrup, programredaktør / Cinemateket
dreamstimemaximum_45963830

Tag film-testen

TEST DIG SELV. Find ud af, hvilke film i Cinematekets program, der passer bedst til dig. Med 70 film i Cinemateket hver måned kan det være svært at vælge, hvad du skal se. Men hvis du svarer på fem simple spørgsmål, kan vi hjælpe dig i gang.
post2

Nyheder fra Cinemateket

NYHEDSBREV. Vil du holde dig løbende opdateret med inspiration, nyheder og særlige tilbud, kan du tilmelde dig vores ugentlige nyhedsbrev.

Dagens film

/Cinemateket

Skolevisning: Simon og egetræerne / med introduktion

23.01.2018Danmarkspremiere. 'Simon and the Oaks' er en af Sveriges største filmproduktioner nogensinde. En episk fortælling om to drenge, deres venskab og familieskæbner i Göteborg før og under 2. verdenskri...

A Brighter Summer Day

23.01.2018’A Brighter Summer Day’ henter sin titel fra et Elvis-omkvæd og er måske den mest umiddelbart tilgængelige af Yangs film. Den udspiller sig i Taiwan i begyndelsen af 1960’erne. Teenagedrengen Si’r...

At have og ikke have

23.01.2018Vi er i Martinique under 2. verdenskrig. Bådudlejeren Harry Morgan (Humphrey Bogart) er forelsket i natklubsangerinden Marie (Lauren Bacall), som støtter 'The Free French', og hårdt presset må han...

Western

23.01.2018’Min far Toni Erdmann’-instruktøren Maren Ade har produceret, og der er mange lighedspunkter mellem sidste års overraskende filmhit (’Toni Erdmann’ solgte 100.000 billetter i Danmark!) og Valeska G...

Poirot-aften: ABC mordene - med cocktails

23.01.2018Der er langt fra Christies mørke og disede litterære forlæg til denne kuriositet af en filmatisering, der er mere gakket detektivkomedie end hårdkogt murder mystery. Men man forlader salen med et s...
Dagens film
Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412