Himmel og helvede – Dreyer møder Morricone

DREYER. Stumfilmklassikeren "Jeanne d'Arc" udsat for 70'er-lyd? Søndag den 23. maj finder eksperimentet sted – live i Cinemateket. FILMupdate har mødt guitarist Manoj Ramdas og hans to musikalske legekammerater.

manoj-ramdas

Guitaristen Manoj Ramdas forelskede sig som knægt i John Barrys soundtracks til bl.a. James Bond-filmene. Siden flettede Hitchcock-komponisten Bernard Herrmann sig ind (jep, ham med "Psycho"-violinerne). Da Manoj Ramdas som voksen nedprioriterede sit fokus på at lave filmmusik for i stedet at spille live med forskellige bandkonstellationer, blev det Ennio Morricone-påvirkningerne, der skinnede mest igennem.

For yndere af netop de filmkomponister er der grund til at glæde sig til live-koncerten til "Jeanne d'Arcs lidelse og død" den 23. maj.

Åndelighed og fornedrelse

Med sig på scenen har Manoj Ramdas to af sine musikalske legekammerater, nemlig guitaristen og sangerinden Julie Runa (Roxy Jules) og keyboardspilleren og laptopmusikeren Mofus alias Anders Bech.

Manoj og Julie er til daglig forenet i bandet SPEkTR, som er rock-funderet, hvilket vil kunne høres på søndag. "Rock-afsættet er der helt klart. Der vil være guitartemaer, som vil være meget iørefaldende. Som at høre temaer fra Sergio Leone-film, med masser af twang," lover Manoj Ramdas og fortsætter:

"Vi tager afsæt i, at filmen rummer en skarp modsætning mellem Jeanne d'Arcs åndelighed og den fornedrelse, hun bliver udsat for. Det er himmel og helvede. Det har vi forsøgt at omsætte musikalsk til en vekselvirkning mellem det lyse – med samples af melodiske strygere – og det mørke.

"Dybt, rugende," kalder Anders helvedes-delen af lydsiden. "Der vil klart være et element af drone-musik i stil med navne som Sun-O))) – men opdateret." Julie Runa spiller barytonguitar – elektrisk guitar med tykke strenge, der lyder som en mellemting mellem guitar og bas. Hendes beskrivelse af musikken ligger i samme spor: "Støvet, beskidt, dystert."

"Vi har set filmen igennem, samtidig med at vi legede med samples på computeren," siger Manoj Ramdas. "En masse ting duer ikke, men rigtig mange ting giver overraskende god mening. Særligt når vi har pitchet lydene, så de er blevet mørkere. Det bliver en skøn blanding af lyde: manipulerede pauker, rørklokker og meget andet."

Manoj Ramdas

Manoj Ramdas, der har en fortid som guitarist i The Raveonettes, har i sin karriere arbejdet med et væld af inspirationskilder: Bollywood-soundtracks, Nino Rota, Faust, The Beach Boys, Queen og José Luis Borges.

Det er heller ikke første gang, han har prøvet kræfter med en stumfilmklassiker:

"Jeg har jo før lavet live-musik til 'Panserkrydseren Potemkin' på CPH PIX sammen med Frederik Thaae (fra bandet A Kid Hereafter). Det var utroligt minutiøst komponeret og eksekveret. Denne gang bliver der mere luft til improvisation, uden at man skal tro, det bliver hippie-jam på Staden. De musikalske temaer er på plads – der skal være sammenhæng i det."

Mere end historisk lærdom

De tre er enige om, at der er et ekko af middelalder i lyduniverset, som passer til filmens tid og rum, nemlig 1400-tallets Frankrig.

"Middelalder-electronica," kalder Anders Bech det med et smil.

Julie Runa peger dog straks på, at filmen for hende står for noget andet end historisk lærdom:

"Renée Falconetti virker enormt moderne i sin fremtoning. Nærmest en gender bender-type. For mig er det en film, der fremkalder ængstelse. Skuespillerindens kronragede hoved og viljefaste adfærd ville kunne inspirere en nutidig punker – og feminister ikke mindst".

Manoj Ramdas: "Ja, Dreyer virker, som om han er langt forud for sin tid. Eller ret beset er det måske vores generation, der er tilbagestående?"

Tid: Søndag den 23. maj kl. 19.30.
Sted: Cinemateket
Billetter: Bestil online

Hør mere:
http://www.myspace.com/spektrscope
http://www.myspace.com/roxyjulesdk
http://www.myspace.com/officialmofus

Carlthdreyer.dk

Den 25. maj 2010 åbner www.carlthdreyer.dk  

Det Danske Filminstitut lancerer i maj et nyt stort website om Carl Th. Dreyer. Her kan alle interesserede om gå på opdagelse i den berømte danske instruktørs filmiske univers.

Se mere i Pressroom.

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412