Code Blue i Cannes

CANNES. Urszula Antoniak slipper med sin hollandsk-danske "Code Blue" en følelsesmæssigt forstyrret sygeplejerske løs i Directors' Fortnight. Filmen er støttet af Det Danske Filminsitut og har Zentropa som dansk koproducent.

Code-Blue

Fascinerende, gådefuld og ekstraordinært sensuel var blot nogle af de begejstrede tillægsord, som anmelderne i 2009 uddelte til Urszula Antoniaks første spillefilm, den irsk-hollandske koproduction "Nothing Personal". Filmen blev kåret som bedste film ved Locarno Film Festival og tog årets hollandske filmpriser for både bedste film og bedste instruktion.

Urszula Antoniaks nye film "Code Blue", der er udvalgt til Directors' Fortnight, er koproduceret med danske Zentropa og er et drama om sygeplejersken Marian, som tager sig af – og somme tider tager livet af – patienter i sit hospitalsunivers. Privat holder hun sig fra andre mennesker, men da hun en dag overværer et seksuelt overgreb fra sit vindue, forandres hendes liv. En nabo så hende være vidne til episoden, og pludselig deler de en hemmelighed, som hun må forholde sig til.

Titlen "Code Blue" refererer til den medicinske term for "liv i fare", og i Cannes præsenteres filmen som en nutidig tragedie om en kvinde, som forbinder døden med noget intimt, og med sine handlinger både repræsenterer det gode og det onde.

Filmen er produceret af IDTV, og Marie Gade fra Zentropa er den danske koproducer. Marie Gade har de seneste år overvejende arbejdet med internationale koproduktioner og filmfinansiering, blandt andet i forbindelse med Thomas Vinterbergs "Dear Wendy", Andrea Arnolds "Red Road" og Juliette Garcias "Be Good".

Læs om Det Danske Filminstituts initiativer til styrkelse af internatonale koproduktioner:

DFI styrker det internationale samarbejde

DFI = Danish Film International

Nyheder fra dfi.dk

/om Cannes 2011

Hvis væggene kunne tale

Hvis væggene kunne tale

15. juni 2011 | Af Eva Novrup Redvall INTERVIEW. Birgitte Stærmose spillefilmdebuterer med multiplot-dramaet Værelse 304, hvor det visuelle udtryk, momentet og en udforskning af intimiteten mellem...
Fra Cannes til Bangkok

Fra Cannes til Bangkok

23. maj 2011 | Af Annemarie Hørsman CANNES. Med triumfen i Cannes har Nicolas Winding Refn slået sit navn fast i den internationale film-superliga, siger Lene Børglum, producer på Refn's næste pro...
Godt år for dansk film i Cannes

Godt år for dansk film i Cannes

23. maj 2011 | Af Redaktionen CANNES. Nicolas Winding Refn fejrede prisen som bedste instruktør med danskvand og Ryan Gosling på årets festival i Cannes. Og Kirsten Dunst takkede juryen, festivale...
Kirsten Dunst: Bedste skuespiller i Cannes

Kirsten Dunst: Bedste skuespiller i Cannes

22. maj 2011 Kirsten Dunst modtog Cannes Festivalens pris som bedste kvindelige skuespiller for sin hovedrolle i Lars von Triers Melancholia. Cannes Festivalens bedste kvindelige skuespiller: Ki...
Direktør tager afstand fra Triers udtalelser

Direktør tager afstand fra Triers udtalelser

19. maj 2011 | Af Redaktionen CANNES. Henrik Bo Nielsen, direktør på Det Danske Filminstitut, tager afstand fra Lars von Triers udtalelser på gårdsdagens pressemøde i Cannes i forbindelse med prem...
Danske kritikere vilde med Melancholia

Danske kritikere vilde med Melancholia

18. maj 2011 | Af Anders Budtz-Jørgensen CANNES. Lars von Triers Melancholia imponerer de danske kritikere, som over en bred kam takker for filmen med mange stjerner. 4, 3, 4, 4, 3, 4 og 3. O...
Danmark og Australien indgår koproduktionsaftale

Danmark og Australien indgår koproduktionsaftale

17. maj 2011 | Af Redaktionen SAMARBEJDE. På filmfestivalen i Cannes lancerer Danmark og Australien en ny koproduktionsaftale på det audiovisuelle område, og allerede her har en flok udvalgte aust...
Kameraet som medspiller

Kameraet som medspiller

17. maj 2011 | Af Nanna Frank Rasmussen CANNES. For Manuel Alberto Claro, fotografen på Lars von Triers Melancholia, der har verdenspremiere på Cannes onsdag den 18. maj, er kameraet en medspiller...
Code Blue i Cannes

Code Blue i Cannes

16. maj 2011 | Af Eva Novrup Redvall CANNES. Urszula Antoniak slipper med sin hollandsk-danske Code Blue en følelsesmæssigt forstyrret sygeplejerske løs i Directors' Fortnight. Filmen er støttet a...
Orla Frøsnapper solgt til 15 lande

Orla Frøsnapper solgt til 15 lande

16. maj 2011 | Af Redaktionen CANNES. Peter Dodd og Gert Fredholms Orla Frøsnapper blev vist første gang for et internationalt publikum i fredags i Cannes. Filmen er nu solgt til mere end 15 lande...

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412