Kameraet som medspiller

CANNES. For Manuel Alberto Claro, fotografen på Lars von Triers "Melancholia", der har verdenspremiere på Cannes onsdag den 18. maj, er kameraet en medspiller.

manuel-claro

Claro, Trier og spillere på settet. Foto: Chrstian Geisnæs

Selvom Manuel Alberto Claro har sagt, at han ikke føler sig specielt inspireret af dogmefilmene, så virker det indlysende, at han en dag skulle komme til at arbejde sammen med Lars von Trier, der netop stod fadder til dogmekonceptet. Introduktionen af de håndholdte kameraer i de seriøse, men også publikumsvenlige dogmefilmproduktioner, banede vejen for Claros nærværende, uhøjtidelige stil, der ofte har lagt sig i krydsfeltet mellem fiktion og dokumentarisme.

Det er ikke første gang, at Manuel Claro får mulighed for at vise Cannes, hvad han kan. I 2003 førte hans samarbejde med instruktør Christoffer Boe til et højdepunkt, da "Reconstruction" i 2003 vandt prisen for bedste debutfilm, Caméra d'Or-prisen, og ungdomsjuryens pris Prix Regard Jeunes.

De to mødtes på Filmskolen og har fortsat deres kreative partnerskab med Claro bag kameraet på "Allegro" og "Alting bliver godt igen". Manuel Claro har beskrevet deres stil som intellektuel, konstrueret, rå og realistisk.

Det er kendetegnende for Manuel Claro, at han ofte arbejder med samme instruktør på flere film. Det har instruktør Heidi Maria Faisst nydt godt af på sine film "Velsignelsen" og "Frit fald". Hun har beskrevet, hvordan Claro bliver sat til at danse rundt om skuespillerne, når de er i bevægelse, og det er i god tråd med hans egen overbevisning om, at kameraet skal være en medspiller i film.

Det bevægelige element i arbejdet med billeder blev pudsigt nok sent introduceret i Claros arbejde. Manuel Claro, der er født i 1970, begyndte sin karriere som stillfotograf. Som 20-årig studerede han på en foto- og designskole i Italien og arbejdede herefter i både New York og København.

Han havde ikke et filmkamera i hånden før et par måneder inden, at han søgte ind på Den Danske Filmskole, hvor han blev optaget i første hug. Han har, siden han blev færdiguddannet i 2001, fundet inspiration i værker af stillfotografer som Irving Penn, Robert Frank og Jacques-Henri Lartigue.

På dette års Cannes-festival kan man stifte bekendtskab med Claro i samarbejdet med en instruktør, der forstår at sætte publikums følelser i kog, på godt og ondt. Og det passer som fod i hose med Manuel Claros erklærede mål om, at fotograferingen først og fremmest skal insistere på følelsen.

Nyheder fra dfi.dk

/om Cannes 2011

Hvis væggene kunne tale

Hvis væggene kunne tale

15. juni 2011 | Af Eva Novrup Redvall INTERVIEW. Birgitte Stærmose spillefilmdebuterer med multiplot-dramaet Værelse 304, hvor det visuelle udtryk, momentet og en udforskning af intimiteten mellem...
Godt år for dansk film i Cannes

Godt år for dansk film i Cannes

23. maj 2011 | Af Redaktionen CANNES. Nicolas Winding Refn fejrede prisen som bedste instruktør med danskvand og Ryan Gosling på årets festival i Cannes. Og Kirsten Dunst takkede juryen, festivale...
Fra Cannes til Bangkok

Fra Cannes til Bangkok

23. maj 2011 | Af Annemarie Hørsman CANNES. Med triumfen i Cannes har Nicolas Winding Refn slået sit navn fast i den internationale film-superliga, siger Lene Børglum, producer på Refn's næste pro...
Kirsten Dunst: Bedste skuespiller i Cannes

Kirsten Dunst: Bedste skuespiller i Cannes

22. maj 2011 Kirsten Dunst modtog Cannes Festivalens pris som bedste kvindelige skuespiller for sin hovedrolle i Lars von Triers Melancholia. Cannes Festivalens bedste kvindelige skuespiller: Ki...
Direktør tager afstand fra Triers udtalelser

Direktør tager afstand fra Triers udtalelser

19. maj 2011 | Af Redaktionen CANNES. Henrik Bo Nielsen, direktør på Det Danske Filminstitut, tager afstand fra Lars von Triers udtalelser på gårdsdagens pressemøde i Cannes i forbindelse med prem...
Danske kritikere vilde med Melancholia

Danske kritikere vilde med Melancholia

18. maj 2011 | Af Anders Budtz-Jørgensen CANNES. Lars von Triers Melancholia imponerer de danske kritikere, som over en bred kam takker for filmen med mange stjerner. 4, 3, 4, 4, 3, 4 og 3. O...
Kameraet som medspiller

Kameraet som medspiller

17. maj 2011 | Af Nanna Frank Rasmussen CANNES. For Manuel Alberto Claro, fotografen på Lars von Triers Melancholia, der har verdenspremiere på Cannes onsdag den 18. maj, er kameraet en medspiller...
Danmark og Australien indgår koproduktionsaftale

Danmark og Australien indgår koproduktionsaftale

17. maj 2011 | Af Redaktionen SAMARBEJDE. På filmfestivalen i Cannes lancerer Danmark og Australien en ny koproduktionsaftale på det audiovisuelle område, og allerede her har en flok udvalgte aust...
Svensk-danske Play i Cannes

Svensk-danske Play i Cannes

16. maj 2011 | Af Eva Novrup Redvall CANNES. Ruben Östlund er for anden gang i Cannes, denne gang i Directors' Fortnight med den svensk-danske koproduktion Play. Det Danske Filminstitut har støtte...
Følg mediernes dækning af Cannes

Følg mediernes dækning af Cannes

16. maj 2011 | Af Jan Fredslund PRESSEKLIP. Få netavisernes Cannes-nyheder i én samlet og konstant opdateret liste. Vi følger alle de væsentligste danske og internationale mediers dækning af filmf...

Fakta

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412