Kameraet som medspiller

CANNES. For Manuel Alberto Claro, fotografen på Lars von Triers "Melancholia", der har verdenspremiere på Cannes onsdag den 18. maj, er kameraet en medspiller.

manuel-claro

Claro, Trier og spillere på settet. Foto: Chrstian Geisnæs

Selvom Manuel Alberto Claro har sagt, at han ikke føler sig specielt inspireret af dogmefilmene, så virker det indlysende, at han en dag skulle komme til at arbejde sammen med Lars von Trier, der netop stod fadder til dogmekonceptet. Introduktionen af de håndholdte kameraer i de seriøse, men også publikumsvenlige dogmefilmproduktioner, banede vejen for Claros nærværende, uhøjtidelige stil, der ofte har lagt sig i krydsfeltet mellem fiktion og dokumentarisme.

Det er ikke første gang, at Manuel Claro får mulighed for at vise Cannes, hvad han kan. I 2003 førte hans samarbejde med instruktør Christoffer Boe til et højdepunkt, da "Reconstruction" i 2003 vandt prisen for bedste debutfilm, Caméra d'Or-prisen, og ungdomsjuryens pris Prix Regard Jeunes.

De to mødtes på Filmskolen og har fortsat deres kreative partnerskab med Claro bag kameraet på "Allegro" og "Alting bliver godt igen". Manuel Claro har beskrevet deres stil som intellektuel, konstrueret, rå og realistisk.

Det er kendetegnende for Manuel Claro, at han ofte arbejder med samme instruktør på flere film. Det har instruktør Heidi Maria Faisst nydt godt af på sine film "Velsignelsen" og "Frit fald". Hun har beskrevet, hvordan Claro bliver sat til at danse rundt om skuespillerne, når de er i bevægelse, og det er i god tråd med hans egen overbevisning om, at kameraet skal være en medspiller i film.

Det bevægelige element i arbejdet med billeder blev pudsigt nok sent introduceret i Claros arbejde. Manuel Claro, der er født i 1970, begyndte sin karriere som stillfotograf. Som 20-årig studerede han på en foto- og designskole i Italien og arbejdede herefter i både New York og København.

Han havde ikke et filmkamera i hånden før et par måneder inden, at han søgte ind på Den Danske Filmskole, hvor han blev optaget i første hug. Han har, siden han blev færdiguddannet i 2001, fundet inspiration i værker af stillfotografer som Irving Penn, Robert Frank og Jacques-Henri Lartigue.

På dette års Cannes-festival kan man stifte bekendtskab med Claro i samarbejdet med en instruktør, der forstår at sætte publikums følelser i kog, på godt og ondt. Og det passer som fod i hose med Manuel Claros erklærede mål om, at fotograferingen først og fremmest skal insistere på følelsen.

Nyheder fra dfi.dk

/om Cannes 2011

Hvis væggene kunne tale

Hvis væggene kunne tale

15. juni 2011 | Af Eva Novrup Redvall INTERVIEW. Birgitte Stærmose spillefilmdebuterer med multiplot-dramaet Værelse 304, hvor det visuelle udtryk, momentet og en udforskning af intimiteten mellem...
Kirsten Dunst: Bedste skuespiller i Cannes

Kirsten Dunst: Bedste skuespiller i Cannes

22. maj 2011 Kirsten Dunst modtog Cannes Festivalens pris som bedste kvindelige skuespiller for sin hovedrolle i Lars von Triers Melancholia. Cannes Festivalens bedste kvindelige skuespiller: Ki...
Nicolas Winding Refn: Bedste instruktør i Cannes

Nicolas Winding Refn: Bedste instruktør i Cannes

22. maj 2011 Det blev både til en pris til Nicolas Winding Refn for bedste instruktør med filmen Drive ved filmfestivalen i Cannes og en pris til Melancholia for bedste kvindelige skuespiller, Kir...
Code Blue i Cannes

Code Blue i Cannes

16. maj 2011 | Af Eva Novrup Redvall CANNES. Urszula Antoniak slipper med sin hollandsk-danske Code Blue en følelsesmæssigt forstyrret sygeplejerske løs i Directors' Fortnight. Filmen er støttet a...
Udbrud

Udbrud

13. maj 2011 | Af Katrine Sommer Boysen INTERVIEW. Der er komplicerede følelser på spil i Volcano, en dansk-produceret film af islandske Rúnar Rúnarsson, som er udvalgt til det fornemme sideprogra...
DFI styrker det internationale samarbejde

DFI styrker det internationale samarbejde

12. maj 2011 | Af Redaktionen KOPRODUKTIONER. Det Danske Filminstitut opretter en ny enhed, der skal styrke internationalt samarbejde i forhold til koproduktioner. De stærke kunstneriske resu...
Det eneste formildende er, at Jorden går under

Det eneste formildende er, at Jorden går under

10. maj 2011 | Af Per Juul Carlsen INTERVIEW. Efter at have kæmpet sig ud af sin depression med Antichrist er Lars von Trier nu klar til at drille resten af verden med Melancholia, en film om noge...
Cannes 2011 - Meet the Danes

Cannes 2011 - Meet the Danes

29. april 2011 I år skal du stå på gæstelisten for at deltage i Det Danske Filminstituts 'Meet the Danes' i Cannes, som afholdes fredag den 13. maj. kl. 21. Festen afholdes for internationale...
Tema: Cannes 2011

Tema: Cannes 2011

Tre danske instruktører er invitereret med til det officielle program: Lars von Trier med Melancholia, Nicolas Winding Refn med Drive og Frederikke Aspöck med Labrador. Du kan finde mere infor...
Flere film til Cannes

Flere film til Cannes

19. april 2011 Rúnar Rúnarssons spillefilm Volcano er nu med i rækken af danske film, der skal til Cannes. Den og to danske koproduktioner deltager i sideprogrammet Directors' Fortnight. Rúnar R...

Fakta

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412