Refn på udebane

INTERVIEW. Efter "Bronson" og "Valhalla Rising" sparker Nicolas Winding Refn sammen med et cool cast nu dørene ind til hovedkonkurrencen i Cannes med det actionfyldte drama "Drive", der er produceret i Hollywood. Eva Novrup har talt med den danske instruktør til magasinet FILM#72, der udkommer i anledning af festivalen.

Drive_450

En énmandshær. Sådan beskriver Nicolas Winding Refn sin tilgang til at lave film. I hvert fald indtil han nu tør tro på, at andre faktisk er om bord for at hjælpe med at realisere hans vision. Pudsigt nok var det under optagelsen af "Drive", som er udtaget til Cannes’ hovedkonkurrence, at han for alvor følte, at tingene faldt på plads – på trods af alle advarslerne om at arbejde i Hollywood og historier om modstand og tab af kreativ kontrol.

"Drive" er indspillet i Los Angeles og blev til, da en film, som Nicolas Winding Refn skulle have instrueret, med Harrison Ford faldt fra hinanden. I stedet opstod muligheden for at filmatisere James Sallis’ roman "Drive" efter et møde med den canadiske skuespiller Ryan Gosling. Gosling, som blev kendt for sin Oscar-nominerede birolle i "Half Nelson" og nu er et af de nye, store navne på den internationale filmscene, ville gerne have Nicolas Winding Refn som instruktør på filmatiseringen. Det blev starten på et frugtbart samarbejde, hvor Refn desuden fik mulighed for at invitere en række andre skuespillere, han havde lyst til at arbejde med, indenfor.

Nicolas Winding Refn har det fint med at være europæer på udebane. Især hvis det giver mulighed for at lave den form for genrefilm, som han holder af.

I "Drive" spiller Ryan Gosling hovedrollen som en Hollywood stuntmand med et bijob som getaway driver i filmbyens kriminelle underverden. Ud over Gosling har Refn et cool cast med sig, bl.a. Carey Mulligan fra Lone Scherfigs "An Education", veteraner som Albert Brooks og Ron ’Hellboy’ Pearlman samt Bryan Cranston og Christina Hendricks, som de sidste år er blevet verdenskendt for deres roller i tv-serierne "Breaking Bad" og "Mad Men". Selv fra de små billeder, som Nicolas Winding Refn under vores samtale på en københavnsk café viser på sin iPhone, fornemmer man en forførende stemning af pulp, noir og L.A.-sentimentalitet.

Glad for Hollywood

"Jeg havde selvfølgelig hørt alle skrækhistorierne om at arbejde i L.A.", fortæller Nicolas Winding Refn, der som lille flyttede fra Danmark til New York, men kom tilbage til København som 17-årig.

"Alle blev ved med at fortælle om de mange begrænsninger, man ville have som instruktør, og det gik jo fuldstændig mod alt det, jeg har lavet indtil nu. Men efter at have mødt Ryan føltes det bare rigtigt at lave "Drive", og filmen skulle efter min mening optages i L.A. Også selv om det var dyrt og besværligt, og vi ikke havde så meget tid.

Jeg kom med alle med de klassiske forbehold, men jeg kan ikke sige, at det ikke har været sjovt, eller at jeg ikke har fået lov til at lave det, jeg ville lave. På den måde har jeg haft en meget positiv Hollywood-oplevelse. Eller Hollywood har haft en positiv oplevelse med mig," konstaterer Nicolas Winding Refn med et lille smil.

Eventyr og feberdrøm

Med en stuntmand i hovedrollen er der fuld fart på "Drive", som desuden trækker på hele mytologien forbundet med Hollywood. Hossin Aminis manuskript over James Sallis’ roman fik Nicolas Winding Refn til at tænke på film som "The Stuntman" af Richard Rush, og under vores samtale dukker titler som "Point Blank" og "Bullit" op i forhold til europæiske instruktører med succesrige samarbejder i Los Angeles bag sig. Nicolas Winding Refn har det fint med at være europæer på udebane. Især hvis det giver mulighed for at lave den form for genrefilm, som han holder af.

"En styrke ved at arbejde med genrer er, at de fungerer kommercielt, men man kan sagtens samtidig arbejde med flere dimensioner og planer. Det er kunstnerisk tilfredsstillende at arbejde i genrer, og det er jo kun en styrke, at genrefilm kan distribueres.

Jeg elsker ting, som er meget sentimentale, og jeg har altid godt kunnet tænke mig at lave et eventyr i L.A. På den måde var "Drive" perfekt. Bogen er ret eksperimenterende og springer meget i tid og rum. Det gør filmen ikke. Til gengæld har den fornemmelsen af en feberdrøm …" fortæller Nicolas Winding Refn, som senest havde fuld knald på den næsten hypnotiske billedside i "Valhalla Rising".

Oplært i Cannes

Selv om Nicolas Winding Refn tidligt fik både dansk og international succes med sin Pusher-trilogi, er "Drive" hans første film i Cannes. For ham repræsenterer den prestigefulde festival pudsigt nok hans første lektie i, at filmkunst og marked er tæt forbundet.

"Mit første rigtige møde med filmbranchen var, da jeg som ung i en årrække var i Cannes som film scout for min onkel. Dér lærte jeg, at film er noget, man køber og sælger, og hvis folk ikke er fanget ind i løbet af de første ti minutter, så er de gået. Det var meget lærerigt. Man går selvfølgelig efter at lave fantastiske film, men film er også en kommerciel vare til et publikum," konstaterer Nicolas Winding Refn og refererer til de første fire år af sin karriere som et brutalt crash course i de økonomiske realiteter forbundet med filmproduktion. Efter at være blevet udråbt til dansk films nye håb i kølvandet på debuten "Pusher", gik han konkurs med den ambitiøse thriller "Fear X" med John Turturro i hovedrollen.

Nicolas Winding Refn beskriver sin film "Bronson" som en selvbiografisk spejling af den udvikling, han har været igennem som instruktør; Bronson havde tendens til at ødelægge alt omkring sig, indtil han indså, at det ikke gik og lagde sit liv om. Selv oplever han, at han med årene er blevet bedre til ikke at blive besat af sine film og acceptere, at hvis et projekt ikke giver sig, så er det måske, fordi man skal søge et andet sted hen.

Skandinavien i verden

Med udsigt til en tur op af den røde løber i Cannes og en række spændende projekter på bedding, lader der ikke til at være grund til bekymring den kommende tid. Nicolas Winding Refn beskriver samarbejdet med Ryan Gosling som en fornøjelse, og de håber på at kunne fortsætte det i en ny version af sci-fi-filmen "Logan’s Run" om en verden, hvor alle er dømt til at dø unge.

I første omgang flytter han imidlertid til Bangkok til august for at lave forproduktion på sin næste film "Only God Forgives", som er den første af to i en aftale med Gaumont og Wild Bunch. Sideløbende skriver han på thrilleren "Walk With the Dead", og han udelukker ikke, at man også pludselig kan finde ham i dansk film igen.

Nyheder fra dfi.dk

/om Cannes 2011

Hvis væggene kunne tale

Hvis væggene kunne tale

15. juni 2011 | Af Eva Novrup Redvall INTERVIEW. Birgitte Stærmose spillefilmdebuterer med multiplot-dramaet Værelse 304, hvor det visuelle udtryk, momentet og en udforskning af intimiteten mellem...
Godt år for dansk film i Cannes

Godt år for dansk film i Cannes

23. maj 2011 | Af Redaktionen CANNES. Nicolas Winding Refn fejrede prisen som bedste instruktør med danskvand og Ryan Gosling på årets festival i Cannes. Og Kirsten Dunst takkede juryen, festivale...
Fra Cannes til Bangkok

Fra Cannes til Bangkok

23. maj 2011 | Af Annemarie Hørsman CANNES. Med triumfen i Cannes har Nicolas Winding Refn slået sit navn fast i den internationale film-superliga, siger Lene Børglum, producer på Refn's næste pro...
Kirsten Dunst: Bedste skuespiller i Cannes

Kirsten Dunst: Bedste skuespiller i Cannes

22. maj 2011 Kirsten Dunst modtog Cannes Festivalens pris som bedste kvindelige skuespiller for sin hovedrolle i Lars von Triers Melancholia. Cannes Festivalens bedste kvindelige skuespiller: Ki...
Direktør tager afstand fra Triers udtalelser

Direktør tager afstand fra Triers udtalelser

19. maj 2011 | Af Redaktionen CANNES. Henrik Bo Nielsen, direktør på Det Danske Filminstitut, tager afstand fra Lars von Triers udtalelser på gårdsdagens pressemøde i Cannes i forbindelse med prem...
Danske kritikere vilde med Melancholia

Danske kritikere vilde med Melancholia

18. maj 2011 | Af Anders Budtz-Jørgensen CANNES. Lars von Triers Melancholia imponerer de danske kritikere, som over en bred kam takker for filmen med mange stjerner. 4, 3, 4, 4, 3, 4 og 3. O...
Danmark og Australien indgår koproduktionsaftale

Danmark og Australien indgår koproduktionsaftale

17. maj 2011 | Af Redaktionen SAMARBEJDE. På filmfestivalen i Cannes lancerer Danmark og Australien en ny koproduktionsaftale på det audiovisuelle område, og allerede her har en flok udvalgte aust...
Kameraet som medspiller

Kameraet som medspiller

17. maj 2011 | Af Nanna Frank Rasmussen CANNES. For Manuel Alberto Claro, fotografen på Lars von Triers Melancholia, der har verdenspremiere på Cannes onsdag den 18. maj, er kameraet en medspiller...
Orla Frøsnapper solgt til 15 lande

Orla Frøsnapper solgt til 15 lande

16. maj 2011 | Af Redaktionen CANNES. Peter Dodd og Gert Fredholms Orla Frøsnapper blev vist første gang for et internationalt publikum i fredags i Cannes. Filmen er nu solgt til mere end 15 lande...
Følg mediernes dækning af Cannes

Følg mediernes dækning af Cannes

16. maj 2011 | Af Jan Fredslund PRESSEKLIP. Få netavisernes Cannes-nyheder i én samlet og konstant opdateret liste. Vi følger alle de væsentligste danske og internationale mediers dækning af filmf...

Klip fra filmen

Fakta

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412