Når de små ser film

FILMVIDEN. Medier fylder meget i børns hverdag, allerede fra børnene er små. Det betyder, at pædagoger har brug for viden om, hvordan de giver børn gode oplevelser med levende billeder. Emnet behandles i en ny grundbog om mediepædagogik for førskolebørn. Det er første gang, at film får plads i en sådan.

pædagogers arbejde forside

Udsnit af omslaget til bogen "Pædagogers arbejde med sprog og billeder".

Jonas er lige fyldt tre, og måske skulle han en tur i biografen for første gang. Men hvad skal man så vælge til ham?

Line Arlien-Søborg,udviklingskonsulent ved Det Danske Filminstitut, har i en ny grundbog til pædagoguddannelserne sammen med kollega Liselotte Michelsen bidraget med et nyt kapitel om brugen af film til de 3-6-årige i undervisning og på institutioner. Hvis man følger et par gode råd fra Arlien-Søborg, kan det blive en rigtig god oplevelser for de små at se deres første film.

"Små børn under fem år kan ikke forstå komplicerede fortælleforløb. Så når de ser film, skal fortællingerne være enkle, virkemidlerne må ikke være for voldsomme, og der skal ikke være for mange klip i filmene", siger Arlien-Søborg. "De oplever længere filmfortællinger fragmenteret, og derfor bør filmene i almindelighed ikke være for lange og svære. Hvis de skal forstå fortællingen giver det sjældent mening at præsentere dem for film af spillefilmlængde. Kortfilm derimod er ideelle og kan sammensættes i filmprogrammer af 35 til 40 minutters varighed. Det svarer til den periode, barnet generelt kan koncentrere sig. Som udgangspunkt må filmene heller ikke være uhyggelige, men det kan tilpasses efter aldersgruppen, og et håb i slutningen af filmen skal der altid være."

Når Arlien-Søborg rejser rundt i landet og holder oplæg for pædagoger, vil hun for de 3-årige typisk foreslå kortfilm som "Pipunger", "Den lille ridder" og "Ernst i svømmehallen". For de 5-årige kan filmene sagtens være lidt mere spændende og må gerne give anledning til en samtale med børnene om relationer til søskende, forældre og venner. Film med temaer, som den aldersgruppe kan identificere sig med, er f.eks. "Drengen i kufferten" og den gamle traver "Palle alene i verden".

De nævnte film bruges i Filminstituttets biografordning for små børn, Børnebiffen, og de kan ses på Filmstriben.dk eller lånes på dvd fra bibliotekerne. Filmene indgår også i dvd-samlingerne "Filmhits for børn", som kan købes af børnehaver.

Leg med billedfortællingerne

Det er første gang, at film er emnet for et helt kapitel i en pædagogisk grundbog, og Filminstituttets pædagogiske konsulenter har blandt andet konkrete bud på, hvordan man kan inddrage film i legen i børnehaverne.
"Levende billeder fylder så meget i børn og unges liv, at vi må tage det alvorligt fra de er helt små. Film- og medieuniverser optager dem meget, og børnene inddrager dem i deres lege. Vi ønsker derfor at give pædagoger og forældre nogle redskaber til at udvikle børnenes forståelse af filmene og udforske det legeunivers, der kan opstå omkring filmoplevelserne."

"Helt konkret er der for de 3-6-årige børn mange muligheder for at lege sig til erfaringer med medierne. F.eks. kan vi lægge et stykke stof over tv-skærmen og nøjes med kun at lytte. Børnene får så lov til at gætte med på, hvad der sker på billedsiden. Det skærper opmærksomheden på filmens lyd som et meget stærkt virkemiddel. Det lærer også børnene, at de kan fjerne lydsporet, hvis det bliver for uhyggeligt," fortæller Arlien-Søborg
"En andet greb, der øger børnenes opmærksomhed på filmens virkemidler, er at lege med stemninger. Vi tænder en arkitektlampe i et mørkt rum og sætter lys på væggen. Så sætter vi noget uhyggelig musik på og taler med børnene om, hvordan stemningen føles, eller vi skifter til noget sjov, smuk, stille eller vild musik, og de kan evt. få lov til at danse til."

Tal om filmene og lav dem selv

"Det er en god idé at tale med børnene om en film, de har set, om temaer som venskab, sorg, glæde etc. Det giver børnene øvelse i at tale om menneskelige relationer, de lærer at forstå deres egne følselser, og det styrker deres sociale kompetencer," understreger Arlien-Søborg.

Man kan også lade børnene lave små animationsfilm. Når de selv skaber film, opnår de en forståelse af filmens virkemidler. Forskning viser, at læring styrkes når børnene gennem leg bruger kroppen til at skabe. Kroppens erfaringer er så at sige stærkere end ordets.

Den nye fagbog om filmpædagogik for førskolebørn: "Pædagogers arbejde med sprog og billeder".

"Filmhits for børn" er en række dvd-samlinger med film til de 3-6-årige. Dvd'erne kan købes hos Filminstituttet af børnehaver eller lånes på biblioteket. Mange af filmene kan ses på Filmstriben.dk.

Børnebiffen giver kommuner og biografer i hele landet muligheden for at vise kvalitetsfilm for børnehavebørn mellem 3 og 6 år. 

Filmpilot er filmkurser til pædagoger. 

Kontakt

Redaktionen:


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail:

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412