Ny undersøgelse belyser unges brug af sociale medier

SOCIALE MEDIER. De unge internetbrugere er meget bevidste om deres adfærd på sociale medier.  Det viser en ny repræsentativ undersøgelse, som anskueliggør unges brug af de sociale netværk.

internet_web

Foto: Fora do Eixo

Rapporten "Teenagere – deres private og offentlige liv på sociale medier" belyser blandt andet krænkende oplevelser, bekymring om digitale spor og redskaber til beskyttelse af privatlivet på Facebook eller et af de andre sociale netværk, som findes på internettet.

Generelt er de unge brugere meget bevidste om, hvad deres oplysninger kan bruges til. 83 % af de 15-18-årige er klar over, at deres oplysninger kan bruges til chikane og mobning, og 75 % er desuden opmærksomme på, at oplysningerne kan bruges af arbejdsgivere eller uddannelsessteder i fremtiden.

Claus Hjorth fra Medierådet for Børn & Unge er en af initiativtagerne bag undersøgelsen. Han mener, at resultaterne viser, at unge og voksne deler den samme opfattelse af, at privatliv er vigtigt, og at vi skal værne om vores personlige oplysninger.

"Vi har en kæmpe opgave som voksne, som forældre, som skolelærere, i forhold til at gå i dialog med de unge, og vores undersøgelse viser, at der er et rigtig godt grundlag at snakke ud fra," udtalte Claus Hjorth i Aftenshowet på DR1 den 18. februar.

Undersøgelsen er udarbejdet af Institut for Menneskerettigheder, DR, Berlingske Media, Forbrugerrådet og Medierådet for Børn & Unge.

Læs mere om resultaterne af undersøgelsen.

Se Claus Hjorth udtale sig om undersøgelsen i Aftenshowet.

Kontakt

Medierådet for Børn og Unge

Det Danske Filminstitut
Gothersgade 55
1123 København K

Gry Hasselbalch
T: 33743602
E: gryh@dfi.dk

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412