Ny undersøgelse belyser unges brug af sociale medier

SOCIALE MEDIER. De unge internetbrugere er meget bevidste om deres adfærd på sociale medier.  Det viser en ny repræsentativ undersøgelse, som anskueliggør unges brug af de sociale netværk.

Rapporten "Teenagere – deres private og offentlige liv på sociale medier" belyser blandt andet krænkende oplevelser, bekymring om digitale spor og redskaber til beskyttelse af privatlivet på Facebook eller et af de andre sociale netværk, som findes på internettet.

Generelt er de unge brugere meget bevidste om, hvad deres oplysninger kan bruges til. 83 % af de 15-18-årige er klar over, at deres oplysninger kan bruges til chikane og mobning, og 75 % er desuden opmærksomme på, at oplysningerne kan bruges af arbejdsgivere eller uddannelsessteder i fremtiden.

Claus Hjorth fra Medierådet for Børn & Unge er en af initiativtagerne bag undersøgelsen. Han mener, at resultaterne viser, at unge og voksne deler den samme opfattelse af, at privatliv er vigtigt, og at vi skal værne om vores personlige oplysninger.

"Vi har en kæmpe opgave som voksne, som forældre, som skolelærere, i forhold til at gå i dialog med de unge, og vores undersøgelse viser, at der er et rigtig godt grundlag at snakke ud fra," udtalte Claus Hjorth i Aftenshowet på DR1 den 18. februar.

Undersøgelsen er udarbejdet af Institut for Menneskerettigheder, DR, Berlingske Media, Forbrugerrådet og Medierådet for Børn & Unge.

Læs mere om resultaterne af undersøgelsen.

Se Claus Hjorth udtale sig om undersøgelsen i Aftenshowet.