Stærkt salg i danske film

BERLIN 2013. "Nymphomaniac" er blevet solgt til USA og Canada og "Kvinden i buret" til Storbritannien og Australien. Det er blot toppen af de salg, som TrustNordisk, en af de største skandinaviske salgsagenter, fik i hus under Berlin-festivalen. "Vi har opnået nogle super gode resultater i år," siger direktør Rikke Ennis.

kvinden-i-buret

Nikolaj Lie Kaas og Fares Fares i "Kvinden i buret". Foto: Christian Geisnæs

Distributørerne samledes i store tal omkring TrustNordisks stand efter salgsselskabets promovisninger på European Film Market, som er centrum for alverdens filmkøbere og -sælgere under Berlin-festivalen.

Ingen festivalfilm, men alligevel stærkt salg

TrustNordisk, en af de største salgsagenter for danske og nordiske film, kan berette, at Mikkel Nørgaards filmatisering af Jussi Adler-Olsens "Kvinden i buret", med dansk premiere den 3. oktober, er solgt til en lang række lande, blandt andet til store markeder som Storbritannien, Tyskland og Australien. Oven i hatten har Polen, Rusland og Kina sikret sig alle fire film i Zentropas planlagte Jussi Adler-Olsen-serie.

Mindst lige så eftertragtet var Lars von Triers "Nymphomaniac". Filmen forventes at være færdig sidst på året, men er allerede nu solgt til vigtige markeder som USA, Canada, Australien, New Zealand og Brasilien samt en lang række europæiske lande.

Også Michael Noers kommende spillefilm "Nordvest" var en succes på Berlin-markedet, hvor filmen blev sikret distribution i Frankrig, Storbritannien og Benelux-landene.

"Vi har opnået nogle super gode resultater," fortæller Rikke Ennis, direktør for TrustNordisk. "Vi var lidt spændte i år, fordi vi ikke havde nogen film udvalgt i festivalens programmer. Heldigvis beviste vi, at vi stadig er hotte hos køberne, fordi vi har nogle særlige projekter, der kan præ-sælges."

Præ-salg er en guldmine

"For os er præ-salg en guldmine," fortæller Rikke Ennis om det fænomen, at en film sælges til udenlandske distributører, allerede inden filmen er færdig. "Den hype, som man kan skabe på projektet, når det ikke er færdigt, er langt større end den, der nødvendigvis kommer senere. Vores nye strategi med at lave promo-visninger på udvalgte film har vist sig at være helt rigtig."

Hvis en instruktør har gode resultater på cv'et, kan en film ofte sælges allerede på manuskriptstadiet. Det gælder eksempelvis for Lars von Trier. Distributørerne er mere afventende over for debuterende instruktører. Men risikovilligheden afhænger også af territorier.

Rikke Ennis fortæller, at europæerne generelt er friske på at tage chancer med større instruktører og auteur-drevne projekter, mens Asien, Latinamerika og USA ofte vil vente, til de har set mere. "Derfor var det en kæmpe gevinst, at vi solgte 'Nymphomaniac' til USA," siger Ennis. 

"Nymphomaniac" og "Kvinden i buret" bliver produceret af Louise Vesth for Zentropa. "Nordvest" er produceret af Tomas Radoor og Rene Ezra for Nordisk Film. Alle tre film har modtaget støtte fra Det Danske Filminstitut. 

Fakta

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412