Dødtræt af kliché karakterer

SPIL. Morten Brunbjerg fortalte om, hvordan han som spilforfatter føler sig udfordret af instruktører og produceres forventninger om klichéfyldte karakterer, da Cinemateket den 21. november dannede rammerne om spilseminaret "Play & Tell".

Torsdag den 21. november var Cinemateket fyldt med spilleglade instruktører, producere, spiludviklere, studerende, forfattere med flere. Niende udgave af det årlige spilseminar, i år med navnet "Play & Tell" stillede skarpt på historiefortælling i computerspil.

"At redde verden er fint, men det er virkelig ikke særlig personligt" - Morten Brunbjerg

"Jeg erklærer krig mod dårlig historiefortælling," lyder det foran filmlærredet i Bio Carl. Morten Brunbjerg afbryder kaffepausen.

Morten Brunbjerg har skrevet historier til computerspil i tre år blandt andet for IO Interactive, Inno Games og Press Play. Ved et 20-minutters foredrag "Talk: It builds character!" talte han om instruktører og produceres naive forestillinger om spillerne.

"Det er ikke kriminelt at få spillere til at tænke lidt. Vi behøver ikke at fortælle det hele fra begyndelsen med klichéfyldte karakterer, som vi har set tusind gange før," siger Morten Brunbjerg, som oplever, at det er svært at tale instruktører og producere fra at bruge klichéfyldte karakterer.

"Jeg er ked af at må bede dig om at gøre karaktererne til en flok karikerede, klæbrige, selvoptagede actionhelt-typer, men vi har erfaring med, at dette giver bedre genlyd hos det pubertære mandlige publikum – i stedet for de pæne, realistiske, følelsesmæssige mennesker, du har skabt." Sådan lød én virksomheds tilbagemelding engang, da Morten Brunbjerg havde præsenteret sine karakterer.

Soldaterlove

I stedet for klichéfyldte karakter; lækre, unge, nursende kvinder, der kommer spilleren til undsætning med førstehjælpsudstyr, eller pumpede, mandlige krigere uden følelser, mener Morten Brunbjerg, at mennesker fra den virkelige verden er mere interessante karakterer i computerspil.

"At redde verden er fint, men det er virkelig ikke særlig personligt. En soldat med en særhed og et kærlighedsliv – det ville være et perfekt klimaks. Spilleren har noget at kæmpe for," siger Morten Brunbjerg.

Historiefortælling og karakteropbygning er for Morten Brunbjerg de to kriterier, der er afgørende for, hvordan et publikum tager imod computerspil, og om de husker dem.

90'ere333
 

"Hvad er det, vi husker, når vi eksempelvis tænker tilbage på et computerspil fra 90'erne? Er det teknologien, en god grafik på et computerspil. Eller er det historien?" spørger Morten Brunbjerg retorisk med reference til klassikere som "The Curse of Monkey Island", "Creatures", "International Karate" og "Indiana Jones".

Når historiefortællingen og karakteropbygningen er så afgørende for publikums modtagelse, er det Morten Brunbjergs ønske og mission at få flere intelligente og kreative karakterer i computerspil. Læs mere om Morten Brunbjergs arbejde og ambitioner på hans blog, mortenbrunbjerg.dk

Spilseminaret bød på en række andre foredrag med blandt andre Gunnar Wille, leder af animationsafdelingen på Den Danske Filmskole, franske spilforfatter Olivier Henriot og belgiske kreative direktør for GriN multimedie Eris Taelman. Seminaret var arrangeret af MEDIA Desk Denmark, DADIU (The National Academy of Digital, Interactive Entertainment) og Interactive Denmark.

Download Morten Brunbjergs slides

Læs mere om seminaret Play & Tell