Inden vi siger farvel

REFLEKSION. "En god død" følger tre kvindelige beboere på et hospice og skildrer på rørende og livsbekræftende vis de tanker, man gør sig, når livet nærmer sig en afslutning. Filmen handler mere om livet end om døden, fortæller filmens instruktør Estephan Wagner. "En god død" bliver vist på DR 2 21. november kl. 23.

Hanne, Myrna og Britt er alle i den allersidste fase af livet. De er flyttet på hospice, hvor de skal forlige sig med det uafvendelige. Hver især kæmper de med at tage afsked på en god måde og realisere nogle af deres sidste drømme.

"En god død" tager fat i et emne, der for mange kan være svært at sætte ord på.

"Døden er hele tiden til stede i spillefilm. Men det er sjældent, man ser døden i virkeligheden. Og man taler heller ikke om det. Der ligger i hvert fald en stor berøringsangst. Det er et problem, for uanset om man vil det eller ej, er det et emne, der kommer til at berøre os alle mange gange i livet," siger Estephan Wagner. Under optagelserne til filmen kom han helt tæt på både patienter og pårørende.

"Jeg så mange pårørende blive dybt traumatiserede af den oplevelse, at en kone, søn eller mor pludselig døde, og at de slet ikke var forberedt. Derfor synes jeg, det er vigtigt at åbne op for, at man kan tale frit om det, uden at gøre til noget stort, men som det, det er. Noget helt naturligt."

Et sidste måltid

Den tysk-chilenske instruktør, der er bosat i Danmark, har selv haft døden helt tæt på. Da hans mor for 10 år siden blev syg af kræft, sagde Estephan Wagner sit job i Tyskland op og rejste tilbage til Chile for at passe hende.

"I Chile findes der ikke noget som et hospice, og vi havde ikke råd til en hjemmesygeplejerske, så der var kun mig. Det var utrolig hårdt. På et tidspunkt følte jeg ikke, at jeg havde kræfter nok til at være søn, fordi jeg også skulle være sygeplejerske," fortælle instruktøren.

Af samme årsag vil han gerne slå et slag for den unikke mulighed, det er, at kunne bruge sine sidste dage på et hospice.

"Jeg synes, det er helt vildt fantastisk. Beboerne får rigtig god pleje, personalet er super dygtige, og de går højt op i den mad, der bliver serveret. Da jeg optog filmen, var der en kvinde, som ikke længere kunne spise selv. Kvinden havde sådan lyst til sin livret. Så personalet lavede retten til hende, så hun i det mindste kunne dufte maden en sidste gang. Det ord, der beskriver det bedst, er værdighed. Desværre er det ikke muligt at give alle sådan en død."

Mere intimt end sex

I filmen kommer vi helt tæt på de tre hovedpersoner, når de gør sig tanker om døden og det liv, de har levet. Vi ser dem i samtale med lægen, sygeplejersken, præsten og deres pårørende. Og vi ser umiddelbart efter, at livet har forladt dem. For Estephan Wagner er det en situation, som ikke kan sammenlignes med noget andet.

"Det er aldrig nemt at filme nogen, der skal dø. Det er noget af det mest intime, man kan opleve. Det er mere intimt end sex. Og det stiller store krav til dig som instruktør. Jeg fortalte dem mine største hemmeligheder og ting, jeg føler, jeg har gjort forkert i mit liv. Det var med til at skabe en tillid, som er helt afgørende i sådan en situation. De har tilladt mig alt. Jeg måtte være der, når de døde, og de kunne ikke engang se filmen, når den var færdig. Derfor skulle de kunne stole på mig fuldt ud," siger Estephan Wagner og fortsætter:

"De var faktisk utroligt glade for at være med og være så involveret i projektet. I en stund, hvor man normalt er optaget af at give slip på alt, følte de, at de kunne bidrage med noget. Det gjorde samtidig, at jeg følte, jeg havde ret til at være der."

For at fastholde intimiteten i filmen sørgede Estephan Wagner under optagelserne for at være helt alene med sine karakterer.

"Jeg lavede alt selv. Jeg instruerede, jeg holdt kameraet og stod for lydoptagelserne. Det er min måde at komme helt tæt på. Hvis jeg har nogen ved siden af mig, er det nemt at snakke med dem, men hvis jeg er helt alene, så snakker jeg med mine karakterer. Det er et pres, jeg lægger på mig selv for at komme helt tæt på," fortæller instruktøren. Han var samtidig bevidst om, at tiden uden kamera var lige så afgørende som tiden med.

"Jeg byggede mit forhold til dem op, når kameraet var slukket, sådan at når kameraet blev tændt, var intimiteten der, uden at der var brug for, at jeg indgik i en eller anden form for dialog. Jeg tror, det giver publikum mulighed for at opleve den samme nærhed og intimitet."

En film om livet

I "En god død" skildres døden som en fredfyldt og afklaret begivenhed. Hanne, Myrna og Britt opnår alle en form for forsoning. For Estephan Wagner var det et meget bevidst valg.

"I mine øjne handler filmen mere om livet end om døden. Hvis der skal være en morale – og det skal der ikke nødvendigvis – er det nok, at man skal ordne sine problemer, mens man har tiden. Derfor var det vigtigt for mig, at de tre hovedpersoner gennemgår en udvikling og opnår en forsoning, så de kan give slip," siger Estephan Wagner.

Han måtte filme næsten 20 personer, før han fandt den historie, han gerne ville fortælle. En af de personer, han filmede, nåede kun at opholde sig på hospicet i 45 minutter.

"Det er i virkeligheden næsten for sent for personerne i filmen. Hvis du først konfronteres med dine problemer, når du ligger på dit dødsleje, risikerer du, at det ikke lykkes at få en afklaring."

Livet kører videre

"En god død" er på en og samme tid en rørende og livsbekræftende film, som også giver plads til lidt humor mit i al alvoren.

"Det jeg har lagt mærke til, når jeg har vist filmen er, at folk også griner meget. Når man beskæftiger sig med et så tungt emne, har man brug for at komme op til overfladen og trække vejret engang i mellem. Derfor har vi gjort plads til de sjove stunder, der trods alt også er."

I mellem samtalerne mellem Hanne, Myrna og Britt og menneskerne omkring dem, filmer Estephan Wagner de naturrige omgivelser udenfor hospicet og røde s-toge, der kører forbi. Et symbol på, at livet - trods alt - kører videre. Filmen er holdt i lyse, næsten transparente farver. Mindst halvdelen af filmen er filmet mod vinduer. Noget, som man ifølge Estephan Wagner normalt aldrig gør.

"Jeg prøver altid at finde en visualisering, der matcher det emne, jeg arbejder med. I det her tilfælde var hospicet for mig en ø, hvor livet stadig var. Udenfor var det ukendte, døden. Når man filmer mod vinduet bliver baggrunden udvisket. Det er en måde at visualisere det ukendte på."

"En god død" havde premiere på CPH:DOX. Filmen er produceret af Signe Byrge Sørensen for Final Cut for Real med støtte fra New Danish Screen.

DR 2 viser "En god død" torsdag 21. september kl. 23.

Trailer til "En god død"

 

Nyheder fra dfi.dk

/om CPH:DOX 2013

Årets prisvindere på CPH:DOX

Årets prisvindere på CPH:DOX

18. november 2013 | Af Nynne Østergaard CPH:DOX. Seks instruktører gik i fredags hjem med en pris under armen, da CPH:DOX for 11. gang uddelte priser til danske og internationale talenter inden for...18.11.2013
Tre seminarer om journalistik

Tre seminarer om journalistik

11. november 2013 CPH:DOX inviterer til tre journalistik-seminarer i morgen, tirsdag den 12. november. Undersøgende journalistik / DK 2013 Den undersøgende journalistik er ressourcekrævende og h...11.11.2013
Tal R i sort-hvid og farve

Tal R i sort-hvid og farve

8. november 2013 | Af Lars Fiil-Jensen CPH:DOX. Daniel Dencik tegner i en kort dokumentarfilm, Tal R: The Virgin, et portræt af den danske kunstner Tal R. Verdenspremiere fredag den 8. november på...08.11.2013
Inden vi siger farvel

Inden vi siger farvel

8. november 2013 | Af Nynne Østergaard REFLEKSION. En god død følger tre kvindelige beboere på et hospice og skildrer på rørende og livsbekræftende vis de tanker, man gør sig, når livet nærmer sig...08.11.2013
To nyudklækkede instruktører

To nyudklækkede instruktører

7. november 2013 | Af Anna Winding-Lauesen INTERVIEW. Emil Langballe og Michael Graversen er vendt hjem fra England efter endt skolegang på The National Film and Television School. Deres afgangsfil...07.11.2013
På job med en EU-fredsmægler

På job med en EU-fredsmægler

7. november 2013 | Af Nynne Østergaard CPH:DOX. Karen Stokkendal Poulsens Forhandleren inviterer publikum med til forhandlingsbordet, når EU-fredsmægler Robert Cooper skal finde en løsning på den å...07.11.2013
At klippe Leth

At klippe Leth

6. november 2013 BOGUDDRAG. I december kan Jørgen Leth fejre sit 50-års jubilæum som filminstruktør. Jubilæet markeres med Lars Movins moppedreng af en monografi, Alt er i billedet – om Jørgen Leth...06.11.2013
Håndplukkede flygtninge

Håndplukkede flygtninge

5. november 2013 | Af Marianne Lentz CPH:DOX. Når Danmark modtager flygtninge fra verdens mest udsatte brændpunkter, vælger vi dem, der har størst integrationspotentiale, og sorterer dermed de mest...05.11.2013
International konference under CPH:DOX

International konference under CPH:DOX

4. november 2013 CPH:DOX. Festivalen lancerer i samarbejde med SWIM den internationale konference: The World 2.0 – Do It Together. Konference logoet CPH:DOX og SWIM samler kreative kræfter fra m...04.11.2013
Mennesker i venteposition

Mennesker i venteposition

17. oktober 2013 | Af Nynne Østergaard CPH:DOX. I Under den samme himmel dykker instruktør Ditte Haarløv Johnsen ned i en højaktuel problemstilling, når hun lader afrikanske flygtninge fortælle der...17.10.2013
CPH:DOX på dansk

CPH:DOX på dansk

15. oktober 2013 | Af Redaktionen DOKUMENTAR. Der findes ingen geografiske eller emnemæssige grænser, når CPH:DOX den 7. november byder på 11 dages dokumentarfilmfestival. Her er et udpluk af nogle...15.10.2013

Kommentar

1 Kommentar

Lis Jørgensen skriver
09.11.13 kl.20:40
Det er et godt sted. Desværre nåede min mor kun at være der i 6 dage. Hvis det kan være med til at skaffe flere hospice pladser, er det en god ting, der er stor mangel på dem.
False

Foredrag

"En god død" er optaget på Hospice Søndergård i Måløv.

På hospicets hjemmeside kan du læse mere om deres værdigrundlag og høre fortællinger fra beboere

Filmens instruktør Estephan Wagner tilbyder biblioteker et arrangement, hvor han viser "En god død", og fortæller om filmen. Han tilbragte mange dage Hospice Søndergård, og samværet med beboere og personale har givet ham en helt speciel indsigt i den ærlighed og intensitet, der opstår når man ved, at der ikke er mange dage tilbage. Det er disse erfaringer han vil give videre til bibliotekspublikummet – som oplæg til samtale om filmen og dens tema.

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412