Vi fortæller historier for at retfærdiggøre vores handlinger

VIDEO. I forbindelse med udstillingen Sculpting the Past / Fortid fortolket diskuterer instruktør Joshua Oppenheimer og filmhistoriker Lars-Martin Sørensen her, hvordan oplevelser lagres og fortrænges i den menneskelige hukommelse – og hvordan én ond handling ofte fører til flere.

"Filmhusets kælder er nu det mest skræmmende rum i København," konstaterer filmforsker Lars-Martin Sørensen med henvisning til udstillingen Sculpting the Past / Fortid fortolket, som lige nu kan ses i Filmhuset i København.

Hvis vi har gjort noget forkert én gang, kan vi ikke nægte at gøre det igen uden samtidig at anerkende vores egen ondskab

Og det er da også uhyggelige billeder, der løber over skærmene på husets to nederste etager i disse dage – scener fra et folkedrab; bødler, der uden synlig anger fortæller om mord, de har begået; heilende danske nazister og energisk strækmarch fra årene, hvor Danmark var besat af tyskerne.

Fakta

sculpting-logo-lav_210

"The Act of Killing" er aktuel i udstillingen "Sculpting the Past / Fortid fortolket" i Filmhuset indtil den 20. oktober. 

Projektet kaster et nyt blik på filmarven og sætter fokus på filmmediets rolle som kulturbærer og historieformidler.

Læs mere på sculptingthepast.dk.

I forbindelse med udstillingen afholder Cinemateket en række arrangementer.

Læs mere om arrangementerne.

I forbindelse med udstillingen satte Cinemateket filminstruktør Joshua Oppenheimer – hvis dokumentarfilm "The Act of Killing" bidrager med gruopvækkende billeder til den ene halvdel af udstillingen – og filmhistoriker Lars-Martin Sørensen, der har været med til at udvælge de 19 danske dokumentarfilm fra årene omkring besættelsestiden, som udgør den anden halvdel – i stævne til en samtale om erindring, forsoning og fortrængning.

I samtalen udforsker de to, hvordan vi som mennesker er i stand til – eller måske snarere nødsaget til – at retfærdiggøre de ondskabsfulde handlinger, vi har begået. Ved at fortrænge det onde ved handlingen, retfærdiggør vi den over for os selv. Men for at overbevise os selv om, at handlingen var berettiget, forpligter vi os til at begå flere handlinger af samme art – en ond spiral, forklarer Joshua Oppenheimer med henvisning til bødlernes argumentation i "The Act of Killing":

"Filmen viser den nedadgående spiral mod yderligere korruption og ondskab, som bliver uundgåelig, når vi mennesker begår onde handlinger. Fordi vi er moralske og ved, når vi har gjort noget forkert, lyver vi for os selv for at retfærdiggøre det, hvilket uundgåeligt fører til mere ondskab. For hvis vi har gjort noget forkert én gang, kan vi ikke nægte at gøre det igen uden samtidig at anerkende vores egen ondskab – og det er for svært."

Diskussionen indkapsler dermed udstillingens centrale omdrejningspunkt: en undersøgelse af, hvordan vi fortæller historier, og hvorfor vi gør det. Oppenheimer har selv et bud på et svar:

"Vi fortæller historier for at retfærdiggøre vores handlinger og den effekt, de har haft, individuelt såvel som kollektivt."

Se hele samtalen

Under samtalen blev vist klip fra "Med ret til at dræbe" af Morten Henriksen og Peter Øvig Knudsen (2003). Filmen kan ses på Filmstriben og klippet er fra 0:05.07 – 0:12.38.

Udstillingen Sculpting the Past / Fortid fortolket kan ses i Filmhuset frem til den 20. oktober. Læs mere på sculptingthepast.dk.