Manden, der skabte et mirakel

MINDEORD. Gabriel Axel – halv dansk, halv fransk, hel ildsjæl – blev 95 år. Morten Piil, Informations mangeårige filmskribent, mindes den afdøde instruktør, der i 1988 modtog en Oscar for "Babettes gæstebud".

En omskiftelig karriere, en broget række af film, et liv spændt ud mellem to så forskellige poler som Danmark og Frankrig – og en nærmest mirakuløs triumf, da hans genistreg "Babettes gæstebud" som den første danske film fik en Oscar. Nej, der er absolut intet ordinært ved Gabriel Axels karriere som filminstruktør, der strakte sig over ikke mindre end 46 år. Han faldt næsten på alle punkter uden for normen og var halvt dansk, halvt fransk efter opvækst og skolegang i Paris.

"Babettes gæstebud" vil blive stående og er ganske enkelt en af de mest elskede danske film verden over – Morten Piil

Han lavede 21 film af stærkt vekslende kvalitet (hvorfor skjule det?), men "Babettes gæstebud" vil blive stående og er ganske enkelt en af de mest elskede danske film verden over. Slår man op i kræsne udenlandske guides, får den højeste bedømmelse overalt.

Det nytter heller ikke at skjule, at Axel langt fra altid blev betragtet som profet i sit ene hjemland, Danmark, hvor han handicappedes af at måtte påtage sig trivielle folkekomedie-opgaver for at skaffe familien smør på brødet.

Det sled på renomméet, som heller ikke blev styrket af Axels udflugter ud i den bløde porno omkring 1970. Så mens "Babettes gæstebud" lagde den store verden for sine fødder, var vi kritikere i lille Danmark langt mere forbeholdne i mælet.

Ingen tvivl om, at også jeg selv så filmen gennem farvede briller, da jeg skrev min stærkt betingede ros fra Cannes, hvor filmen blev vist i serien "Un certain regard" og vakte stor henrykkelse.

Fordommene gjaldt talentet – ikke personen. For der var det forunderlige ved Gabriel Axel, at han måske nok blev såret over kritik, men aldrig fornærmet. Han havde storsind og generøsitet nok til at acceptere, at andre kunne have en anden smag end hans egen, og derfor kunne han møde selv en skarp kritiker med personlig venlighed.

Jeg tror, at Gabriel Axel som filmmand især vil blive husket for to ting.

For det første selvfølgelig for sin Oscar og "Babettes gæstebud", et projekt som han arbejdede på at realisere med enestående stædighed gennem over 15 år. Tematikken her var jo også nærmest selvbiografisk fransk-dansk: den franske (mad)kunstner får himlen til at åbne sig for de tunge danskere. Og da Axel først dækker op for festmåltidet, må selv den mest blaserte overgive sig.

Men jeg tror også, at Axel vil blive husket for sin ukuelige fighterånd i en bugtet karriere, hvor hans aldrig blev slået groggy trods enorm modgang, men altid kom igen ved at holde fast ved sine drømme.

Et lysende eksempel på den enorme robusthed, der skal til for at vedligeholde en lang filmkarriere i et lille land.