Producerens argentinske eventyr

CANNES. Viggo Mortensen har sin første dansksprogede hovedrolle i Cannes-aktuelle "Jauja", en argentinsk spillefilm koproduceret med danske Kamoli Films. For den danske koproducer Helle Ulsteen har det været en eventyrlig rejse at være med til at realisere Lisandro Alonsos film, der er optaget i Argentina og Danmark.

Ifølge de gamle myter var Jauja et land af frugtbarhed og lykke. Det siges, at mange ekspeditioner har søgt dertil, men at enhver, som har forsøgt at finde dette jordiske paradis, er faret vild på vejen.

"Vi drak kaffe med grevinder og baroner, som blev nysgerrige over denne instruktør, der var kommet hele vejen fra Argentina." Helle Ulsteen

I Lisandro Alonsos drama "Jauja" spiller dansk-amerikanske Viggo Mortensen en dansker, der sammen med sin unge datter udvandrer til Argentina i 1800-tallet. Datteren spilles af Viilbjørk Malling Agger, og Ghita Nørby har rollen som en kvinde, der dukker op i danskerens liv. 

Helle Ulsteen

Producer Helle Ulsteen, født i 1962, er medlem af europæiske producernetværk såsom EAVE og ACE. 

Ulsteen etablerede sit selskab Kamoli Films for fem år siden. 

Hendes seneste produktioner tæller Jon Bang Carlsens "I kærlighedens navn" (2013), Pernilla Augusts "Beyond" (2011), Anne Gyrithe Bonnes "Aung San Suu Kyi – Lady of No Fear" (2010), Anders Østergaards "Burma VJ – Reporter i et lukket land" (2008), Arto Halonens "Shadow of the Holy Book" (2007), og Simone Aaberg Kærn og Magnus Bejmars "Smiling in a Warzone" (2006). 

Ulsteen har desuden produceret en række film i tilknytning til Dogme og Lars von Trier.

FILMupdate har spurgt Helle Ulsteen fra Kamoli Films om hendes indsats som koproducent på "Jauja": 

Hvordan blev du involveret i produktionen?

Jeg har gennem årene opbygget et solidt netværk og produceret alle mine arthouse-film i internationale, kunstneriske samarbejder. På baggrund af mit internationale "brand" blev jeg inviteret med på "Jauja" lige fra projektets start, som faktisk kun ligger et par år tilbage. Her mødtes jeg med instruktøren Lisandro Alonso, og han fortalte om sin ide, som han havde skrevet et tekstoplæg til sammen med den argentinske digter Fabián Casas. Filmen skulle foregå i Danmark og i Pampassens vilde ødemark. Og han ville høre mine tanker om, hvordan vi kunne få det til at ske.

Lisandro ville også gerne have et af Danmarks mange slotte med i filmen. For ham virker de helt surrealistiske – og er derfor en perfekt location. Han er desuden optaget af at læse Karen Blixens noveller.

Jeg fik en boks med Lisandros samlede værker med hjem og gik i gang med at se hans usædvanlige film. Det gav mig bare endnu mere lyst til at tage denne udfordring op med en instruktør, der er helt sin egen – og bedøvende ligeglad med trends og vanlige måder at gøre tingene på. Han byder tværtimod ind med et helt nyt univers.

jauja-3_450
"Jauja".

Hvad er din drivkraft som producer?

For mig handler det om frihed og mødet mellem mennesker – og absolut ikke om fikse finansieringsmodeller. Det er især den legesyge og magi, der opstår i mødet mellem forskellige kunstneriske udtryk og temperamenter, som jeg søger.

Jeg faldt pladask for denne latinamerikanske cowboy, som er vokset op blandt sine brødre på en blåbærfarm – hvor man ikke interesserede sig for film. Så vi gik bare i gang. Næste ønske var så at få Viggo Mortensen til at blive en del af vores trup. Eventyret kunne begynde ... 

Det meste af "Jauja" er indspillet i Argentina, men I har også indspillet scener på og omkring en dansk herregård. Hvordan forberedte I jer til optagelserne i Danmark?

Det startede med, at Lisandro og jeg lånte en beige-brun italiensk retro-campingvogn, som vi tog på road trip i rundt på Sjælland. Campingvognen kunne klare 40-50 km i timen og havde vist sidst været ude at køre i 70'erne. Så der var sort røg og larm, og den ene rude kunne ikke lukkes. Vi drak kaffe med grevinder og baroner, som blev nysgerrige over denne instruktør, der var kommet hele vejen fra Argentina. Til sidst sagde de ja til, at vi måtte filme på deres slot.

Vi mødtes også med flere fotografer. Det endte med at blive finske Timo Salminen, som er kendt fra Aki Kaurismäkis film. Han er en sublim filmfotograf og drømte faktisk om at filme i Argentina.

Optagelserne i Danmark skulle allerede i gang et par måneder senere, i juli-august. Hvordan forløb de?

Ja, vi arbejdede utroligt hurtigt. Det øsede ned de første tre uger af juli. Men pludselig, da vi når til vores optagestart på slottet sidst i juli, bryder solen frem, og det bliver hedebølge! Vi havde samlet et godt lille filmhold, men selvfølgelig var der stadig en del at holde styr på – ikke mindst i forbindelse med de fem kæmpestore irske ulvehunde, som skulle løbe frit rundt inde på slottet og i parken og skovene som en del af filmen.

Jeg var seriøst bange for, at de ville æde Grevindens små elskede hunde eller sluge deres sjældne fugle og gå bersærk i det naturlige dyreliv på stedet. De dér irske ulvehunde er jo absurd store – større end en Grand Danois … Men der var alt i alt en fantastisk stemning i vores trup, og om aftenen blev der holdt argentinsk barbecue under den lyse danske sommerhimmel.

Jauja-2_450
"Jauja"

Hvilke erfaringer har du høstet af samarbejdet?

Jeg har lært en hel masse af processen, som jeg synes har været helt eventyrlig. Og nu sidder vi så i Cannes … Jeg vil i efteråret arrangere en nordisk Master Class i forbindelse med den danske premiere, hvor jeg kan dele ud af det guld, som vi har opdaget på vejen. Jeg ved, at der er mange uafhængige nordiske producenter, der gerne vil have styrket deres internationale netværk, og som gerne vil udvikle strategier til at tiltrække talenterne og finde nye markeder.

Selv er jeg optaget af at styrke samarbejdet med det amerikanske marked – og nu det sydamerikanske. Jeg er især super spændt på, hvordan "Jauja" bliver modtaget i Latinamerika. Jeg tror, det er et af fremtidens vigtige filmmarkeder, også for skandinavisk film. Det har været et af mine mål fra starten – at høste erfaring derfra på nordiske producenters vegne og styrke samarbejdet med den del af verden. På filmen har vi jo også en mexicansk producent med.

Vi er alle meget stolte over, at Cannes har udvalgt lige præcis vores film til Un Certain Regard. Vi er så spændte på at vise den for verden. Det har været et fantastisk eventyr at lave den. Det er virkelig en film, der er lavet med hjertet og med en kærlighed til filmkunsten.

"Jauja" er udtaget til Un Certain Regard på Cannes Festivalen og vises første gang søndag den 18. maj.

"Jauja" er støttet af World Cinema Fund og er en koproduction mellem argentinske 4L, danske Kamoli Films, amerikanske Perceval Pictures, hollandske Fortuna Films, mexicanske Mantarraya Producciones, franske Les films du Worso og amerikanske Massive.