Fiktivt videoblog-univers for børn

INTERVIEW. Instruktør Morten BH har skabt et nyt fiktivt videoblog-univers for børn. Serien bliver udgivet på flere platforme for at møde børnene, hvor de færdes i medielandskabet.

"Den hakker jo stadig mand. Hallo? Nå så kører vi. Arrrgh. Hej og velkommen til min nye kanal."

"Den hakker jo stadig mand. Hallo? Nå så kører vi."

Ordene er Viggos. Han er 10 år og har sin egen videokanal på YouTube. Her uploader han dagligt små videoblogs – også kaldet Vlogs – om sine tanker om familie og oplevelser i skolen. Viggo er en fiktiv karakter skabt af instruktøren Morten BH i et nyt filmprojekt støttet af Det Danske Filminstituts Tværmedielle Udviklingspulje.

Vlog

Vlog er daglig tale for videoblog. En videoblog fungerer som en normal blog, men indholdet er videooptagelser. En vlog består ofte af personlige, dagbogslignende erkendelser.

"Viggos Vlog" er skabt til børn og udkommer i 15 episoder af 3-4 minutters varighed. Episoderne bliver vist både på DR Ultra, DR Ultras hjemmeside og YouTube. Ideen er, at møde børnene i deres digitale univers i stedet for kun at satse på en traditionel serie i tv.

Morten BH har selv skrevet, filmet og klippet afsnittene. Det var vigtigt for projektets troværdighed, at det ikke blev produceret af et ti mand stort hold. Det skulle undgå at ligne så meget anden fiktion, og Viggo, spillet af Ludwig Mogensen, taler for eksempel direkte til sit webcam. Derfor måtte serien også gerne se lidt grovklippet og hjemmelavet ud.

"De færreste bekymrer sig jo om den tekniske kvalitet i dag, hvis bare det er sjovt. Specielt unge er vant til at se helt trashede ting på YouTube," fortæller Morten BH.

Udfordre serieformatet

Den Tværmedielle Udviklingspulje passede Morten BH godt, fordi han gerne ville prøve kræfter med et serieformat, der ikke gik den traditionelle vej.

"For tiden diskuteres jo hele måden at lancere fiktion på, men få tør satse på nettet. At "Viggos Vlog" er for børn gør det til gengæld oplagt at bruge nettet, for dem er det jo det mest naturlige sted."

Morten BH er fascineret af blogmiljøet og ideen om at fortælle andre om sine tanker. Som barn havde han selv et stort behov for at betro sig, men dengang, før internettets tid, var det noget, der for Morten skete i dagbogen. "Havde jeg været 20 år yngre, havde jeg oprettet en YouTube kanal, så jeg også kunne få noget feedback på mine tanker."

De digitale børn

Dorte Høeg Brask er filmkonsulent hos Det Danske Filminstitut og har støttet projektet sammen med spilredaktør Simon Løvind. Hun oplever, at der længe har været en noget konservativ tilgang til det at udvikle film til børn, og mener ikke, at det nytter noget altid at tænke i film som en enkeltstående oplevelse.

"Når vi ved, at ni ud af ti børn under syv år bruger iPads hver dag, og at de spiller, surfer og chatter op til to timer dagligt, så skal vi tage det alvorligt. Børn er digitale som udgangspunkt, de taler flydende digitalt, og det skal vi lytte til, når vi udvikler film til dem i dag."

Der skal derfor være digitale universer til børn og unge, der møder børnene, hvor de er. "Viggos Vlog" er ifølge Dorte Høeg Brask et godt eksempel på en god historie, der relaterer til børns virkelighed. Universet lever online på YouTube, hvor børnene er i forvejen, og beskriver Viggos kaotiske familieliv med humor, kant og nærvær.

viggo

Unge leger med mediet

Morten BH har igennem flere år undervist unge og kan fortæller, at de unge leger meget med mediet. Børn er ikke bange for at eksperimentere eller filme løs.

"Da jeg mødte drengen, der spiller Viggo, blev jeg så glad, fordi han og hans ven (der også spiller vennen i serien) faktisk havde deres egen kanal, som de uploadede alverdens skøre klip til. Derfor har vi også fundet på mange ideer sammen."

Serien havde premiere i efterårsferien på DR Ultras hjemmeside, hvor der daglig lægges nye afsnit op i to uger frem. Derefter er planen at lade Viggo leve et online liv, hvor han både besvarer, kommentarer og sender små fraklip ud på forskellige platforme, som for eksempel Instagram. Ideen har netop været at skabe et univers, der agerer som en rigtig person, ikke bare som en serie, der eksisterede på sin egen hjemmeside.

"Forhåbentlig kan serien skabe en opmærksomhed på børn og unges egne evner indenfor fortælling, og hvis nogen ligefrem får lyst til selv at oprette en YouTube kanal, så er jeg glad," slutter Morten BH.

"Viggos Vlog" er instrueret af Morten BH og produceret af Mie Andreasen for Happy Ending Film med støtte fra Det Danske Filminstituts Tværmedielle Udviklingspulje.