Dansk film med internationalt look

CANNES 2016. Nicolas Winding Refns "The Neon Demon" er optaget i Los Angeles, men præ og post-produktion er i høj grad foregået i Danmark med en blanding af danske og internationale filmfolk. Vi har talt med to af de danskere, som har sat deres præg Refns film. Filmen vises på Cannes Festivalen i hovedkonkurrencen fredag den 20. maj. Der er dansk biografpremiere den 9. juni.

Neon_Demon-5_Gunther-Campin

Foto: Gunther Campine

Peter Hjorth – visuelle effekter

Har superviseret visuelle effekter i forberedelsesfasen og gennem klip og postproduktion. Sørget for at få den kreative brief ud til alle, der arbejder på filmens effekter. Var desuden ansvarlig for at gennemse alt arbejde, inden det nåede frem til instruktøren.

"'The Neon Demon' er en af de smukkeste og samtidig mest skræmmende film, jeg har været med på. Det får alle lidt ekstra op på mærkerne, når billeder og spil når så højt et niveau. Det var sjovt og hårdt på samme tid."

"Vi tog mange ret konsekvente og afgørende beslutninger undervejs og opgav for eksempel et par avancerede scener og fandt på en hel del nye. Og så gik vi fra cirka 100 indstillinger med effekter til det seksdobbelte i løbet af efterarbejdet, så vi måtte udvide kapaciteten en hel del."

"Det er en fornøjelse at lære Nicolas' nøje udvalgte internationale medarbejdere at kende. Det kendetegner en verdensklasse-instruktør at have gode kreative og tekniske kræfter omkring sig. Jeg var glad for at opleve, at København som postproduction-by kunne indfri de høje ambitioner, og jeg er ikke nervøs for at anbefale internationale produktioner at lave efterarbejde i byen. Jeg har været så heldig at arbejde med topkompetente mennesker i udlandet på andre film, men selv mindre leverandører i København holder absolut niveauet."

Anne Jensen – lyddesign

Lavede sammen med Eddie Simonsen filmens lyddesign, herunder dialog, eftersynk, atmosfære- og fx-arbejde, musikpålægning og mix.

"Nicolas er en instruktør, der ved præcis, hvad han vil have, også på lydsiden. Vi eksperimenterede meget under mixen, og store dele af filmens endelige lyddesign blev skabt der. Vi havde selvfølgelig forberedt 90% af lydene før mix, men det endelige udtryk blev lavet sammen med Nicolas og Matthew Newman, filmens klipper, der også deltog i final mixen."

"Det var et samarbejde i en god og gensidigt inspirerende atmosfære, ingen ideer var for små eller mærkelige. Det var en fantastisk arbejdsform og kunne kun lade sig gøre, fordi Nicolas på forhånd insisterede på, at vi skulle have fem ugers mix, hvor man normalt på en dansk spillefilm har to-tre uger. Det var rart at blive udfordret, og ikke bare gøre det man 'plejer' lydmæssigt på danske film."

Neon_Demon-14_Gunther-Campi
Foto: Gunther Campine

"At arbejde på film med internationale kræfter er både sjovt og udfordrende. På 'The Neon Demon' mærkede Eddie og jeg det mest i forhold til eftersynk med bl.a. Elle Fanning, som vi tog til London og optog, og med Jena Malone, som vi optog via Link til LA. Og så selvfølgelig gennem samarbejdet med komponisten Cliff Martinez."

"Takket være hurtige servere og Skype-forbindelser er det i dag ikke noget reelt problem, at komponisten sidder i LA. Man kommunikerer via Skype og up- og downloader musikken via servere. Det er dog min oplevelse fra tidligere, at det kan komplicere alting en del, hvis ledelsen af postproduktionen sidder langt væk. Det var heldigvis ikke tilfældet her, hvor Nicolas selv producerede sammen med Lene Børglum."

"For mig var en helt særlig opgave at skabe illusionen af en voldsom scene, der foregår i nabolejligheden, det sted vores hovedperson bor. Vi ser kun vores hovedpersons reaktion på det, hun hører, så det var en ren lydopgave. Jeg udvalgte tre piger, der kom ind i studiet i London. Vi lavede lydoptagelser med alle tre og valgte derefter den, vi syntes var bedst. Hjemme i Danmark var opgaven så at få klippet det bedste bud ud fra alle råoptagelserne og få det mixet, så man troede på, at det foregik lige på den anden side af væggen."

"Det var en fantastisk oplevelse at arbejde sammen med en instruktør, der ser filmen som et samlet udtryk, og som har en meget klar vision om, hvor filmens visuelle, dramaturgiske og lydlige udtryk skal ende. Samtidig med at han stadig er åben og lydhør over for nye input og ideer.""Arbejdet på 'The Neon Demon' mindede mig om vigtigheden af altid at bevare sin nysgerrighed og blive ved med at udfordre sig selv fagligt."

"The Neon Demon" er produceret af Lene Børglum for Space Rocket med støtte fra Det Danske Filminstitut ved filmkonsulent Kim Leona.
 

Nyheder fra dfi.dk

/om Cannes 2016

Dansk premiere på The Neon Demon

Dansk premiere på The Neon Demon

9. juni 2016 | Af Redaktionen PREMIERE. The Neon Demon har allerede imponeret med sin visuelle stil og affødt stærke holdninger. Fra torsdag den 9. juni får det danske publikum lov til selv at se N...
Salg i Cannes

Salg i Cannes

25. maj 2016 | Af Freja Dam CANNES. Lars von Triers The House That Jack Built , Ole Bornedals Dræberne fra Nibe og Andreas Johnsens BUGS var blandt de danske sællerter på Cannes festivalens marked...
Wolf and Sheep vinder i Cannes

Wolf and Sheep vinder i Cannes

20. maj 2016 | Af Lars Fiil-Jensen Shahrbanoo Sadats danskproducerede Wolf and Sheep har her til aften vundet hovedprisen i programmet Quinzaine des Realisateurs / Directors' Fortnight i Cannes...
The Neon Demon deler vandene

The Neon Demon deler vandene

20. maj 2016 CANNES. Skal man hyle eller juble? De danske og internationale anmeldere er enige om, at overfladen i The Neon Demon er betagende, men ikke helt om, hvad der gemmer sig under. Der b...
Skubber grænserne med Refn

Skubber grænserne med Refn

18. maj 2016 | Af Redaktionen INTERVIEW. Jeg er nødt til at føle, at vi udforsker grænserne for, hvad der er gjort før, siger producer Lene Børglum om sit kreative partnerskab med Nicolas Winding R...
En outsiders observationer

En outsiders observationer

13. maj 2016 | Af Freja Dam INTERVIEW. Den afghanske instruktør Shahrbanoo Sadat ønskede med sin danskproducerede debutspillefilm Wolf and Sheep at fortælle en historie, der ikke handler om krig, v...
Mor-datter-drama i virtual reality

Mor-datter-drama i virtual reality

12. maj 2016 | Af Lars Fiil-Jensen Johan Knattrup Jensen og Mads Damsbo deltager i Cannes' NEXT-program med virtual reality-filmen Ewa, der følger en piges liv fra fødsel til voksenliv og giver en...
At gå over grænsen giver gode resultater

At gå over grænsen giver gode resultater

12. maj 2016 | Af Jonas Varsted Kirkegaard Mikkel Jersin er på vej til Cannes som Producer on the Move. Her fortæller han, hvorfor der ligger store gaver gemt i en grænseoverskridende tilgang til f...
Besættelsen af skønhed

Besættelsen af skønhed

12. maj 2016 | Af Redaktionen INTERVIEW. Skønhed er ikke alt. Det er det eneste, siger en karakter i Nicolas Winding Refns The Neon Demon, som følger en ung modelspires barske møde med modebranchen...
Benarbejde på de røde løbere

Benarbejde på de røde løbere

11. maj 2016 | Af Henrik Bo Nielsen KLUMME. Endnu engang er en stor del af verdens filmkunstnere, filmkøbmænd, journalister og andet godtfolk på vej til den franske riviera for at deltage i den 69...
Dansk film med internationalt look

Dansk film med internationalt look

10. maj 2016 | Af Jonas Varsted Kirkegaard CANNES 2016. Nicolas Winding Refns The Neon Demon er optaget i Los Angeles, men præ og post-produktion er i høj grad foregået i Danmark med en blanding af...
Cannes 2016 overblik

Cannes 2016 overblik

26. april 2016 | Af Lars Fiil-Jensen CANNES. Programmer og juryer på dette års Cannes Festival er nu udmeldt. Der er seks gange dansk deltagelse i festivalens program. Shahrbanoo Sadats danskprodu...
Mikkel Jersin er Producer on the Move

Mikkel Jersin er Producer on the Move

21. april 2016 | Af Freja Dam CANNES. Mikkel Jersin er i år Danmarks deltager ved Producers on the Move, som afholdes under Cannes Festivalen. Producer Mikkel Jersin er årets danske deltager i P...
Wolf and Sheep til Cannes

Wolf and Sheep til Cannes

19. april 2016 | Af Anders Budtz-Jørgensen CANNES. Shahrbanoo Sadats danskproducerede Wolf and Sheep er udtaget til Cannes i serien Quinzaine des Realisateurs/Director's Fortnight. Nicolas Winding...
The Neon Demon til Cannes

The Neon Demon til Cannes

14. april 2016 | Af Lars Fiil-Jensen Med sit danskproducerede og Los Angeles-sitrende gys, The Neon Demon, er Nicolas Winding Refn med i hovedkonkurrencen i år i Cannes. Foto: Gunther Campine/The...

Fakta

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412