Kompromisløse debutfilm tager kegler internationalt

DEBUTFILM. Store ambitioner og begrænsede budgetter er gået hånd i hånd for de kreative hold bag 'Charmøren' og 'Vinterbrødre'. Mens de endnu har deres danske biografpremiere til gode, skorter det ikke på aktuelle internationale priser til de to debutfilm, der er skabt med støtte fra Det Danske Filminstituts initiativ til at sætte endnu mere skub i filmtalenternes kreativitet.

Opening-night-San-Sebastian_450

'Charmøren' fik en overvældende modtagelse ved verdenspremieren på San Sebastian Filmfestivalen i september, med stående ovationer på åbningsaftenen og fire udsolgte visninger, fortæller instruktør og producer.

"Den største oplevelse var uden tvivl verdenspremieren i San Sebastian, hvor vi kunne mærke, at filmen bare 'virkede'. At de kreative valg, som vi havde kæmpet for undervejs, var filmens største kvaliteter," siger 'Charmøren's instruktør Milad Alami. 

Vi fik lov til at gå videre med nogle valg, som måske ikke var de nemme og åbenlyse, men som jeg håber og tror giver vores film en kant – producer Stinna Lassen

Og siden premieren ved San Sebastian Filmfestivalen i september, hvor modtagelsen var "ret fantastisk" ifølge filmens producer Stinna Lassen, er det gået stærkt. 

På bare to måneder har Alamis drama om en iransk mand og hans desperate forsøg på at finde en dansk kvinde at gifte sig med, så han kan forblive i landet, deltaget i otte festivaler – i Europa, USA, Sydamerika og Israel – og vundet fire priser, og den har modtaget internationale anmelderes anbefalinger a la "nænsomt komponeret" og "underfundigt fængslende, psykologisk fortættet debutfilm". 

Også Hlynur Pálmasons debutfilm 'Vinterbrødre' har gjort sig smukt bemærket på den internationale festivalscene siden premieren i august på Locarno Festivalen i Schweiz. Som den første af filmens indtil videre ti priser vandt Elliott Crosset Hove her for bedste mandlige skuespiller i rollen som en ung mand, der har svært ved at finde sig til rette i livet og i sit sjak med fast arbejde i det nærliggende kalkbrud. Herhjemme vandt filmen i oktober hovedprisen på CPH PIX. 

"Locarno var en helt særlig oplevelse," husker filmens producer Per Damgaard Hansen. "Både fordi det var dér, filmen havde sin verdenspremiere, og fordi det var en stor forløsning at være nået dertil efter mange års arbejde på filmen." 

Elliott-Crosset-Hove-Locarn0_450
Elliott Crosset Hove modtog sin pris for bedste mandlige skuespiller på Piazza Grande, som er Locarno Festivalens hjerte. Foto: Locarno Festival / Sailas Vanetti

Det personlige sprog afgørende 

Både 'Charmøren' og 'Vinterbrødre' er blevet til under talentstøtteinitiativet New Danish Screen på Det Danske Filminstitut. Filmene er produceret på mindre budgetter og med en højere støtteprocent end sædvanligt fra Filminstituttet. Tanken er, at de små budgetter skal få talenterne til at skærpe filmenes kreative koncept til gavn for nye og originale fortællinger. 

For holdet bag 'Vinterbrødre' har det begrænsede budget først og fremmest betydet en vis grad af kunstnerisk frihed, fortæller producer Per Damgaard Hansen. Instruktøren har haft plads til at udfolde sit personlige sprog, og det har været helt afgørende for filmens gennemslagskraft, vurderer han. 

"Hlynur Pálmason har formået at skabe en helt særlig fortælling i et helt særligt univers. Han bringer alle de filmiske elementer i spil, hvorfor også foto, lyd og klip er blevet fremhævet på festivalerne sammen med skuespillernes præstationer," siger Damgaard Hansen, blandt andet med henvisning til de seneste festivalpriser, der i november tilfaldt lyddesigner Lars Halvorsen og fotograf Maria von Hausswolff. 

Vinterbroedre-hold-Locarno_450
'Vinterbrødre's hold i Locarno: producer Julie Waltersdorph Hansen, instruktør Hlynur Pálmason, skuespillerne Simon Sears og Elliott Crosset Hove, fotograf Maria von Hausswolff og producer Per Damgaard Hansen. Foto: Locarno Festival / Sailas Vanetti

Autentisk nerve skinner igennem 

'Charmøren's producer Stinna Lassen peger på det beskedne budget som et kreativt benspænd. 

"For eksempel ville vi aldrig have haft råd til at bygge de persiske sets, som spiller en vigtig rolle i filmen, så vi var tvunget til at lede efter rigtige locations i det persiske miljø i Danmark. Sabine Hviid, vores production designer, og hendes hold brugte timevis på at besøge iranske familier, og vi endte med at filme i deres hjem, spise deres mad og invitere dem med som statister i filmen. Det giver en autenticitet, som jeg synes man kan se i filmens endelige udtryk," siger Stinna Lassen og bemærker, at det også er noget af det, som festivalerne og anmelderne har hæftet sig ved: at filmen har ramt en troværdig nerve i sin historie om en af de mange skæbner, som vi normalt kun ser beskrevet i nyhedernes overskrifter. 

Desuden oplevede holdet en stor frihed til at lave netop den film, som de selv troede på, siger hun. 

"Det relativt lave budget og den høje støtteprocent gav en meget enkel finansiering. Det betød, at der var meget få meninger og krav til filmens narrativ, udtryk og skuespillere. Vi fik derfor lov til at gå videre med nogle valg, som måske ikke var de nemme og åbenlyse, men som jeg håber og tror giver vores film en kant." 

Milad Alami supplerer: "For os har responsen fra publikum og de internationale anmeldere bekræftet, at vi skal stole på vores valg og vores måde at tænke på."

Milad-Alami-Stinna-Lassen-San Sebastian_450
Milad Alami og Stinna Lassen ved 'Charmøren's premiere på San Sebastian Filmfestivalen, hvor den vandt filmkritikernes pris. Senest i november modtog filmen hovedprisen ved festivalen med nordisk fokus i Lübeck, Nordic Film Days.


Om filmene

'Charmøren' er instrueret af Milad Alami, der har skrevet manuskriptet sammen med Ingeborg Topsøe. Filmen er produceret af Stinna Lassen for Good Company Films. I de kommende måneder er filmen udtaget til foreløbigt ni festivaler, blandt andet i Dubai og Les Arcs. Scanbox står for den danske distribution og har fastlagt premieren til foråret 2018.

'Vinterbrødre' er instrueret og skrevet af Hlynur Pálmason. Julie Waltersdorph Hansen og Per Damgaard Hansen har produceret for Masterplan Pictures. Anton Máni Svansson har koproduceret for islandske Join Motion Pictures. Filmen har flere festivaler linet op for de næste måneder. Øst for Paradis distribuerer filmen herhjemme, hvor den får dansk biopremiere 7. december.

Begge film har modtaget støtte fra Det Danske Filminstituts talentordning New Danish Screen og er her produceret under det særlige lavbudget-initiativ, der styrker fokusset på talenterne. Se mere i højre spalte.

Talent

Tilgangen af talenter til dansk film skal sikres. Sådan lyder et af budskaberne i filmaftalen for 2015-2018, hvor et støtteinitiativ for lavbudgetfilm er formuleret for at give nye filmskabere lettere adgang til at realisere deres projekter.

Støtten bevilges gennem de tre eksisterende ordninger for spillefilm – New Danish Screen, Konsulentordningen og Markedsordningen. Støtten kan gives til både nye talenter og etablerede filmfolk. Initiativet er blandt andet kendetegnet ved, at Filminstituttet yder en forholdsmæssigt højere støtte af det samlede budget end sædvanligt.

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412