Ny undervisningsportal om flygtningebørn

UNDERVISNING. I samarbejde med landets største hjælpeorganisationer og DR går en ny undervisningsportal i luften om børn på flugt. Bag initiativet står producer Henrik Grunnet og dokumentarinstruktør Michael Graversen.

"De seneste år har set tusindvis af flygtningebørn komme til Danmark, og de begynder i de kommende år i de danske skoler. Der er derfor brug for at kvalificere og hjælpe lærere og elever i mødet med de nye elever. Her spiller filmmediet en vigtig rolle, da filmsproget er universelt og kan skabe dialog børn imellem", fortæller Michael Graversen, der er dokumentarinstruktør og redaktionschef på flygtningebørn.dk - en ny undervisningsportal henvendt til lærere og elever i folkeskolen.

På flygtningebørn.dk er der film, apps og lærervejledninger til alle klassetrin, der behandler det at være barn flugt. Man kan bl.a. møde Bakri, Jonathan og Zaahra, der fortæller om deres hjemlande, se dokumentarfilm om børn på flugt eller stille spørgsmål direkte til børn i områderne. Samtidig kan man bruge relevant undervisningmateriale fra Røde Kors, Red Barnet, UNICEF og Dansk Flygtningehjælp.

En vigtig del af projektet er at lade danske børn og flytningebørn dele deres egne historier direkte med hinanden. Ved hjælp af app'en Story Friend, bliver det nemt at lave og dele multimediehistorier. Story Friend kan også integreres i undervisningen,

"Det er i virkeligheden i klasselokalerne, at den vigtigste oplysning sker. Her er potentialet til at hjælpe integrationen på vej i en positiv retning, som må være i alles interesse uanset politisk overbevisning", forklarer Henrik Grunnet, som er producent på projektet.

Sitet launches 14. november op til en kampagne, DR har valgt at køre om børn på flugt, der løber af stablen i de to sidste uger i november.

En lang række af filmene er tilgængelige via Filmcentralen.

Det Danske Filminstitut har sammen med Egmont Fonden og Danida støttet den nye flygtningebørn.dk

I 2018 følger DFI op med undervisningsprojektet ”Film – a language without borders” i samarbejde med filminstitutterne i England og Tyskland. Projektets fokus er, hvordan lærere kan bruge film, når de arbejder med inklusion af flygtninge og migranter i grundskolen.