Fremtidens historiefortælling er her nu

SPIL. På et kontor i Kompagnistræde i København bygger det prisvindende mediehus Step In Books bro mellem litteratur og computerspil. Gennem teknologier som Virtual Reality og Augmented Reality, hvor brugerens verden smelter sammen med spillets, skaber Step In Books et nyt rum for historier. Vi har talt med direktør Aksel Køie om mulighederne og udfordringerne ved at udvikle interaktive fortællinger for børn.

Step In Books

Mediehuset Step In Books udvikler interaktive fortællinger til børn.

Vi forsøger ikke at erstatte den fysiske fortælling, men at forstærke den og bygge videre på den

Hvordan fik du idéen til at udvikle interaktive fortællinger?

Idéen opstod ved et arrangement på Vallekilde Højskole, kaldet BookJam, hvor forfattere, illustratorer og spiludviklere fik 48 timer til at komme med et bud på "fremtidens" børnebog. Der kom jeg tilfældigvis i gruppe med designeren Tim Garbos, illustratoren Kamila Slocinska og forfatteren Merete Pryds Helle, og vi lod os inspirere af pop op-bøger, hvor tingene på siden folder ud. Vi tænkte, at man måtte kunne gøre den funktion mere spændende i dag, så vi begyndte at arbejde med håndholdt Virtual Reality, hvor man ved at holde sin tablet oppe kan springe ind i bogen, træde ind i historien. Den idé blev senere til Step In Books og vores første udgivelse "Wuwu & Co."

Hvordan har projektet udviklet sig?

"Wuwu & Co." var udelukkende en app, og økonomien i børnebøger er jo, at man ofte giver dem som gave. Man køber bøgerne til sit barn eller i gave til sin niece, og der er det lidt kedeligt at give en app i fødselsdagsgave. Så selvom "Wuwu & Co." indeholdt rigtig mange gode ting, var det vigtigt for os ved næste projekt at have udgangspunkt i en fysisk bog. Derfor gik vi med vores næste projekt "Mur" til Det Danske Filminstitut og snakkede om muligheden for et større værk, som både blandede Augmented Reality og Virtual Reality i historien om en lille bjørn, der ikke vil i vinterhi. Den udkommer både som fysisk bog og app.

Hvordan balancerer jeres fortællinger mellem læsning og spil?

Spil er jo i virkeligheden bare en ny måde at fortælle historier på. Vi er midt i en digitaliseringsperiode, og det gælder også fortællinger, der gradvis vil blive mere og mere interaktive. At gøre en fortælling interaktiv er jo basalt set det, som spiludviklere gør, når de laver computerspil. Med digitaliseringen kommer to helt nye greb for historiefortællere, som er ved at blive rigtig populære at bruge: det interaktive og det rummelige. “Rummelig” betyder, at historien hele tiden foregår omkring brugeren, men vi tilføjer kun dér, hvor det giver mening, og hvor det åbner historien op og bringer den til live i et andet rum. På den måde forsøger vi ikke at erstatte den fysiske fortælling, men at forstærke den og bygge videre på den.

Hvilke fortællemæssige udfordringer kan der være ved interaktive historier?

Med "Mur" havde forfatteren for eksempel skrevet en dannelseshistorie om en bjørn, der igennem historien når til en særlig erkendelse. Hvordan laver man det til et computerspil? Hvordan giver man brugeren følelsen af erkendelse? Vi løste det med musik, hvor brugeren bliver stillet en musikalsk udfordring og igennem løsningen opnår en form for forståelse. Det er måske ikke den samme type erkendelse som i bogen, men en overførsel af erkendelse til noget, der giver mening digitalt.

Hvordan oplever du markedet for interaktiv litteratur både herhjemme og i udlandet?

Det er ikke-eksisterende. Det digitale bogmarked med e-bøger findes og er blevet en stor ting for forlagene, men det interaktive bogmarked findes ikke. Forlagene har forsøgt sig med det tidligere, hvor de oplevede, at selvom det var meget billigere at distribuere en app – man trykker bare på en knap, og så ligger den i App Store – så var det sværere at sælge den og gøre den synlig. Derfor har forlagene siden holdt sig fra det. Ingen er i tvivl om, at der findes et marked for interaktiv litteratur, for der er jo tale om en kundegruppe – børnene – som er vant til, at mange ting i dag er interaktive. Så selvom jeg godt kan forstå bekymringen fra forlagene, mener jeg også, at der er behov for at tænke anderledes og lave noget til børnene af høj, digital kvalitet.

Hvad kan du fortælle om jeres kommende projekter?

Vi er interesserede i at finde ud af, hvad den interaktive og rummelige historiefortælling kan, og hvordan man kan bringe kunstnernes værker over på en digital platform. Her er vi lige nu fascinerede af, hvad man kan med Virtual Reality, hvor det nærmest føles som at gå ind i en vandtank og dykke ned. Det vil vi forsøge at gøre med Lewis Carrolls "Alice i Eventyrland", som jo er historien om en abstrakt og mærkelig verden. Alice både vokser og krymper, hvilket kan være rigtig svært at sætte sig ind i, men når man har Virtual Reality-brillerne på, føles det som om, det sker for én selv. Det er en interaktiv, filmisk oplevelse, vi gerne vil undersøge. Og så arbejder vi sammen med filminstruktør Michael Madsen på et enormt spændende projekt, som jeg håber, jeg snart kan fortælle endnu mere om.

Hvor håber du, Step In Books er om fem år?

Vi vil rigtig gerne have fem til ti børnebøger ude i verden, som kan meget af det samme, som "Mur" og "Wuwu & Co." Altså nogle kunstneriske værker, som leger med musikken og interaktiviteten. Samtidig er vi interesserede i at eksperimentere med, hvor de her grænser kan tage os hen rent kunstnerisk. Der udkommer 1000 nye apps om dagen, og udfordringen er at finde nye måder at sælge de apps på. Én måde er gennem bogmarkedet, men man kan også tænke i installationer. Det kunne være spændende at arbejde med Virtual Reality som en installation, man kan besøge på for eksempel et museum og så tage light-udgaven i form af en tablet-app med hjem. Det er blandt andet sådan nogle eksperimenter, vi gerne vil undersøge.

Trailer

Aksel KøierAksel Køie

Fakta

Step In Books blev grundlagt i foråret 2014 af Aksel Køie og er bosiddende i København med 4-8 medarbejdere og eksterne samarbejdspartnere som illustratorer, lydfolk og konsulenter.

Mediehuset har udgivet de prisvindende interaktive fortællinger "Wuwu og Co.", "Seven Minutes in the Warsaw Ghetto" og senest "Mur", der har modtaget udviklings- og produktionsstøtte fra Det Danske Filminstitut.

"Mur" er en interaktiv app udviklet til at forstærke en finsk børnebog af Kaisa Happonen og Anne Vasko, der handler om en bjørn i den finske skov, som elsker vinteren og ikke har lyst til at gå i vinterhi. Appen er rettet mod børn i alderen 4-8 år og udkommer til både smartphones og tablets, iOS og Android.

"Mur" vandt prisen for bedste VR/AR ved dette års prestigefyldte Bologna Børnebogsmesse. Bogen og appen bliver lige nu solgt i store oplag verden over, men er på nuværende tidspunkt ikke udgivet på dansk.   

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412