Palladium, kendisser og Dreyer

FILMFORSKNING. Filminstituttets tidsskrift Kosmorama er klar med tre nye artikler – læs om afviklingen af det danske filmselskab Palladium, der ville være fyldt 100 år i 2018, om dokumentariske filmportrætter af kendte personer og om de digitale udgivelser af Dreyers tyske kammerspil 'Michael'.

Palladium – dansk films store selskab

I sensommeren 2017 lukkede Palladium, og Det Danske Filminstitut overtog rettighederne til selskabets bagkatalog og en anseelig filmsamling. Jannie Dahl Astrup fortæller om historien bag Palladium, et af de store filmselskaber i dansk film, der gennem sine næsten 100 år stod bag rundt regnet 160 spillefilm, filmudlejning og biografdrift. Produktionen spændte lige fra de tidlige Fy & Bi-film over Dreyers største værker til stribevis af sengekantsfilm.

Jannie Dahl Astrup: Historien om Palladium

Kosmorama

Læs mere om Det Danske Filminstituts tidsskrift for filmforskning og filmkultur og find nye og tidligere artikler på kosmorama.org.

Tæt på tre film om berømtheder

Hvad har Svend Auken, Nicolas Winding Refn og Tintin til fælles? Ikke meget, men der er lavet portrætfilm af dem alle tre. Helle Kannik Haastrup bruger 'Svend' (2011), 'Gambler' (2006) og 'Tintin og mig' (2003) som afsæt til en diskussion af, hvordan dokumentariske portrætter af berømtheder med fordel kan forstås gennem teoretiske studier af den såkaldte celebrity-kultur.

Helle Kannik Haastrup: Beyond Fame and Fortune – Analysing Three Complex Documentary Portraits

Digital genoplivning af Dreyers Michael

Den genoplivning af glemte værker, som ofte følger af digitale udgivelser, er emnet for Stephen Larsons artikel, der kaster et kritisk blik på de forskellige digitale versioner af Carl Th. Dreyers tyske film 'Michael' (1924). Ofte giver en dvd-udgivelse nyt liv til gamle mesterværker. Men den digitale genudgivelse af dette kammerspil fra Dreyers tidlige år har ændret kritikernes dom over filmen og viser, hvordan den digitale genoplivning også kan gøre vold på originalfilmen.

Stephen Larson: Carl Dreyer's 'Michael': Digitalization and the Rediscovery of a Classic Kammerspiel-film