Filmen kommer først

CANNES 2017. Producer Ditte Milsted er i år Danmarks deltager ved Producers on the Move, som afholdes under Cannes Festivalen. Som producer og direktør i Profile Pictures glæder hun sig over den rolle, hun og produktionsselskabet har haft i dansk film de seneste år.

DitteMilsted_ny_450

Ditte Milsted. Foto: Elizabeth Heltoft Arnby

Vi vil blive ved med at kunne lave de film, vi drømmer om – som har høje kunstneriske ambitioner, og som kan flytte dansk film lidt. Ditte Milsted blev færdiguddannet som producer fra Den Danske Filmskole i 2011, og dannede produktionsselskabet Profile Pictures sammen med producer og medstuderende Jacob Jarek og islandske Thor Sigurjonsson. Siden kom producer Caroline Schlüter Bingestam til.

Milsteds første spillefilm som producer, "Når dyrene drømmer", fik verdenspremiere i Cannes i 2014, og to år senere var hun igen i Cannes som koproducer på den islandsk-danske spillefilm "Blandt mænd og får" / "Rams", som vandt hovedprisen i sideprogrammet Un Certain Regard.

Profile Pictures har siden september 2016 stået bag hele tre spillefilmpremierer: Rasmus Heisterbergs Bodil-vinder "I blodet", Ali Abbasis "Shelley" og Fenar Ahmads "Underverden", der blev både en stor publikum- og anmeldersucces. Den 18. maj har selskabet premiere på Jens Dahls "3 ting" med Nikolaj Coster-Waldau og Birgitte Hjort Sørensen i hovedrollerne. Fælles for de fire film er, at de er lavet med nye instruktørnavne og på begrænsede budgetter.

Hvad er din rolle i Profile Pictures?

Ud over at være partner og producer er jeg administrerende direktør. Derfor samarbejder jeg med lidt færre instruktører end mine producerkollegaer, men arbejder til gengæld med vores koproduktioner og har ansvar for det administrative. Vi arbejder ofte to og to på vores projekter – på den måde optimerer vi producerrollen og kan udnytte hinandens stærke sider. Det er et langt sejt træk at lave en spillefilm, og at arbejde i teams er med til at holde energien oppe.

Hvad er de vigtigste erfaringer, du har gjort dig i de seks år, siden du afsluttede på Filmskolen?

Et godt partnerskab betyder alt. Vi er fire partnere i Profile Pictures, og vi komplementerer hinanden godt. Vi er forskellige, men har de samme grundværdier – hvilket er alfa og omega for et holdbart samarbejde. Mine partnere er en uvurderlig del af min arbejdsglæde, og jeg respekterer dem meget højt hver især, som de personer de er, og for deres faglighed.

Hvad er jeres tilgang til at lave film i Profile Pictures?

Det er en brydningstid, og i vores selskab har vi valgt et se på det som noget positivt, der har givet os mulighed for at lave andre slags film – med nyere talent og på lavere budgetter. Det har skabt noget plads, som vi har kunnet udnytte til at vise, hvad vi kan og gerne vil skabe.

Det var en fantastisk følelse her tidligere på året, da "Underverden" bragede igennem i biograferne, og Rasmus Heisterberg stod på scenen med sin Bodil for bedste film for "I blodet". Der stod det virkelig klart for mig, at vores tilgang til at lave film har givet pote.

Hvad tænker du om dansk film nu?

Branchen virker lidt usikker på, hvad den kan og skal. Hvis Danmark skal blive ved med at udklække dygtige filmskabere, kræver det, at vi ikke kun fokuserer på publikumstal, men bliver ved med at udvikle dansk talentmasse og tænker langsigtet og visionært.

Debutfilm og de mere smalle film er nødvendige for at få den nødvendige kritiske masse af interessant filmtalent, der kan manifestere sig i mange år fremover i både kunstneriske visionære værker og store kommercielle succeser. De første film skal bare ikke koste så meget, som mange af dem gør nu. På den måde vil det være nemmere at gøre dem til succeshistorier end det modsatte.

Egentlig mener jeg, at vi også mangler større spændvidde i dansk film, når det gælder de film, vi laver, vores forventninger til dem, og hvad angår deres økonomi.

Hvor ser du jeres selskab om fire år?

Der har vi forhåbentlig lavet yderligere en række spillefilm og koproduktioner, og personligt drømmer jeg om et nyt kontor – hvor man også kan holde nogle ordentlige fester – til den tid et brag af en 10 års-fødselsdag!

Vi har ikke ambitioner om at skulle være et meget stort setup med mange ansatte og en stor, dyr administration. Det er ikke der, vores fokus og ambitioner ligger. Vi vil blive ved med at kunne lave de film, vi drømmer om – som har høje kunstneriske ambitioner, og som kan flytte dansk film lidt. Det er filmene og vores instruktører, der er i fokus hos os. Jeg tror også, det er derfor, folk er glade for at arbejde med os – filmen kommer først.

Det betyder ikke, at vi ikke skal tjene penge på det, vi laver – vi er meget bevidste om vores selskabs økonomi og filmenes finansiering – men vi arbejder ikke ud fra "safe choices". Vi bliver ved med at tro på, at den tankegang vil komme os til gode – også kommercielt.

Nyheder fra dfi.dk

/om Cannes 2017

Det handler om vores fælles menneskelighed

Det handler om vores fælles menneskelighed

22. maj 2017 | Af Annemarie Hørsman INTERVIEW. Livet i eksil løber som en rød tråd gennem Mahdi Fleifels film, fra A World Not Ours til Cannes-aktuelle A Drowning Man. Dengang som nu er det ikke po...
Filmen kommer først

Filmen kommer først

18. maj 2017 | Af Lars Fiil-Jensen CANNES 2017. Producer Ditte Milsted er i år Danmarks deltager ved Producers on the Move, som afholdes under Cannes Festivalen. Som producer og direktør i Profile...
Danske VR-oplevelser i Cannes

Danske VR-oplevelser i Cannes

17. maj 2017 | Af Lars Fiil-Jensen CANNES 2017. Der er mulighed for at få et par danske, cinematiske virtual reality-oplevelser på årets Cannes Festival, når NEXT-programmet under Cannes Markedet p...
Cannes Festival 2017 med danske deltagere

Cannes Festival 2017 med danske deltagere

11. maj 2017 | Af Lars Fiil-Jensen CANNES 2017. En kortfilm og en skuespiller i hovedkonkurrence, VR-oplevelser og danskere i internationalt lys. Få et overblik over det og flere danske film- og me...
Ditte Milsted Producer on the Move

Ditte Milsted Producer on the Move

3. maj 2017 | Af Lars Fiil-Jensen CANNES 2017. Producer Ditte Milsted fra Profile Pictures er i år Danmarks deltager ved Producers on the Move, som afholdes under Cannes Festivalen. Foto: Elizabet...
Cannes med Claes Bang i hovedkonkurrence

Cannes med Claes Bang i hovedkonkurrence

27. april 2017 | Af Lars Fiil-Jensen CANNES 2017. Ruben Östlunds The Square med danske Claes Bang i hovedrollen er i hovedkonkurrencen på dette års Cannes Festival. Filmen er er dansk koproduceret...
Kortfilm af Mahdi Fleifel til Cannes

Kortfilm af Mahdi Fleifel til Cannes

12. april 2017 | Af Redaktionen CANNES. Mahdi Fleifels korte fiktionsfilm A Drowning Man er udtaget til kortfilmkonkurrencen på Cannes Festivalen 2017, der hermed melder om de første titler til åre...

Producers on the move

Organisationen European Film Promotion afholder hvert år Producers on the Move under Cannes Festivalen med det formål at styrke nye produceres netværk. Mange af dem, som gennem årene har deltaget, har stadig kontakt med hinanden og udvikler ideer sammen til koproduktioner.

Fra 2015 strammede European Film Promotion kriterierne og begrænsede antallet af deltagere til 20 for at øge fokus på producere, der har erfaring med at koproducere og har fået vist deres film uden for hjemlandet. Det Danske Filminstitut og de andre landes tilsvarende organisationer indstiller hver en producer, og European Film Promotion udvælger derefter de 20 deltagere.

Producers on the Move, der også står bag Shooting Stars i Berlin, er støttet af Creative Europe.

Producers on the Move 19.-22. maj

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412