Biografen er din

DISTRIBUTION. Den 4. oktober er der premiere på et nyt initiativ, DOXBIO ON DEMAND, hvor publikum får mulighed for at designe deres egen biografvisning.

Med det nye initiativ DOXBIO ON DEMAND bliver det nu muligt at opleve dokumentarfilm i biografen – selv efter de er blevet taget af plakaten. Med udgangspunkt i DOXBIO’s store bagkatalog samt aktuelle film får publikum landet over mulighed for frit at vælge, hvilken film de ønsker at se, og hvornår de ønsker at se den – i biografen. Visningen er dog forudsat et vist antal tilmeldte. 

Ifølge direktør for DOXBIO Katrina Schelin oplever dokumentarfilm i dag benhård konkurrence i biograferne, og mange film får ofte kun enkelte visninger. Hun håber derfor, at den nye platform kan skabe et større spillerum og friste publikum til at se dokumentarer i biografen:

Fakta

Filminstituttet støtter distributionsinitiativer for dokumentar og kort fiktion.

Formålet med støtteordningen er at fremme distribution og formidling af danske kort- og dokumentarfilm til et dansk publikum og samtidig at fremme innovative og langsigtede distributionsinitiativer omfattende flere film.

Læs mere

”DOXBIO ON DEMAND er for alle –  både dem, der bare gerne vil se en god film i biografen, og dem, som har lyst til at lave deres egne events.

Filmen er dog ikke det eneste, publikum frit kan vælge. Publikum har også mulighed for at skabe deres eget ekstra indhold i form af f.eks. oplæg, som kan supplere filmoplevelsen. Schelin håber, at muligheden for at være medskaber af eventindhold vil tiltale et kreativt publikum og give dem lyst til at skabe begivenheder, som DOXBIO ikke selv havde overvejet.

Film skal ses i fællesskab

Det særlige ved DOXBIO ON DEMAND er, ifølge Schelin, at det åbner op for, at publikum med fælles interesser kan mødes om film de brænder for. Samtidig giver det nye initiativ DOXBIO mulighed for at tilbyde publikum nogle film, der måske ikke ville tiltalte det brede biografpublikum.

Baggrunden for biograf on demand er en undersøgelse foretaget af Det Danske Filminstitut, som viste, at dokumentarfilmenes korte spilletid i biografen betyder, at mange publikummer ikke når at se dem. Undersøgelsen viste også, at dokumentarpublikummet værdsætter fællesskabet i biografoplevelsen, samt at ekstra indhold i forbindelse med visningerne lokker folk til dokumentarfilm.

"Vi lyttede til, hvad der tiltrækker publikum ved dokumentarfilm, og hvilke forhindringer, de oplevede. At tilbyde biograf on demand syntes at være en måde at møde publikums behov," fortæller Schelin.

En forlængelse af DOXBIO

DOXBIO ON DEMAND er ikke en erstatning for DOXBIO, der stadig vil sende seks film ud om året. Mange biografer landet over er med i den nye aftale, og ifølge Schelin er biograferne positive overfor det nye koncept. Særligt risikofriheden tiltaler dem.

"Mange biografer vil rigtig gerne vise dokumentarfilm, men er bange for, at der ikke er publikummer til dem."

Dette bliver dog ikke et problem med det nye initiativ. Visningerne bliver nemlig kun oprettet, hvis der er nok personer, der har tilmeldt sig. Hvis ikke, kan biografen vælge at vise en anden film.

Premiere med tre film

Den 4. oktober er der premiere på DOXBIO ON DEMAND, og åbningen fejres med hele tre film på spillelisten, nemlig ”A Modern Man” instrueret af Eva Mulvad, ”Hoppyhorse Revolution” af Selma Vilhunen og ”Michelin Stars - Tales From The Kitchen” af Rasmus Dinesen.  

I ”A Modern Man”, der er støttet af Det Danske Filminstitut, følger vi violinisten og fotomodellen Charlie Siem. Han har tilsyneladende alt, men bag facaden lurer en indre uro. For hvordan bliver man den bedste version af sig selv? Og hvordan skaber man sig en tilværelse der opfylder både egne og andres forestillinger om lykke og succes? 

DOXBIO ON DEMAND er støttet af Det Danske Filminstitut, Biografklub Danmark Fonden og Danske Filminstruktører. 

Læs mere om DOXBIO ON DEMAND.

Tags: