Dansk filmhåndværk i særklasse på CPH PIX

INTERVIEW. Det er et år præget af stor alsidighed i genrer og talenter blandt de danske spillefilm, når CPH PIX slår dørene op den 28. september. Og det kan man som arrangør kun være begejstret for, fortæller festivaldirektør Jacob Neiiendam.

Fra den 28. september til 11. oktober inviterer CPH PIX børn, unge og voksne i biografen, og blandt programmets mere end 150 film fra hele verden, er dansk film godt repræsenteret. Publikum vil blandt andet få mulighed for at opleve film fra kendte instruktører på relativt store budgetter såvel som ambitiøse debutanter uden for det etablerede miljø.

"Det er fedt som festival at kunne sige - Se, der sker noget i dansk film"

"Jeg er rigtig glad for, at vi blandt vores specials i år både har en etableret instruktør som Max Kestner, der med ’QEDA’ laver sin første fiktionsfilm – et meget ambitiøst projekt, som slet ikke ligner andre danske film," fortæller festivaldirektør Jacob Neiiendam.

Københavnske Filmfestivaler

Spillefilmfestivalen CPH PIX og børnefilmfestivalen BUSTER fusionerede sidste år til fiktionsfestivalen, der i år finder sted fra den 28. september til 11. oktober.

Besøg festivalens hjemmeside.

De københavnske filmfestivaler er støttet af Det Danske Filminstitut og tæller desuden dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX, som løber af stablen næste gang den 15.-25. marts 2018.

Derudover viser biografklubben DOXBIO dokumentarfilm året rundt i hele landet. Den 4. oktober lancerer DOXBIO desuden det nye biografinitiativ DOXBIO ON DEMAND, hvor man nu kan designe sin egen biografoplevelse.

Læs mere om DOXBIO ON DEMAND og se biografklubbens efterårsprogram.

"Samtidig med at vi har en debutant som Mehdi Avaz, der går ind i Susanne Bier-land med ’Mens vi lever’ og laver en virkelig helstøbt mainstreamfilm på relativt få midler. Det er en film hele Danmark kan sætte pris på med klassisk drama og godt skuespil. Det er fedt som festival at kunne sige: Se, der sker noget i dansk film."

Neiiendam glæder sig over især den alsidighed, som filmene er et udtryk for. Fra festivalens åbningsfilm "Fantasten" af Christian Dyekjær med en energi a la "Pusher" til Birgitte Stærmoses elegante kærlighedsdrama "Darling" er det svært at gennemskue filmenes fællestræk.

"Der er ingen rød tråd imellem de her projekter. Og det er næsten det bedste, man kan sige om dem – de vil noget forskelligt. Det viser selvfølgelig også, at danske filmhåndværkere er i særklasse dygtige," siger Neiiendam.

Talent-krydsogtværs

Hvor Christian Dyekjær og Birgitte Stærmose er eksempler på kendinge i dansk film, deltager Hlynur Pálmasons "Vinterbrødre" i festivalens hovedkonkurrence for bedste debutanter. Det er en film, som for alvor tager nogle chancer og tør gøre noget andet end mainstream-filmene, påpeger festivaldirektøren. Den er støttet af New Danish Screen, men er et godt eksempel på, hvordan talenterne i dansk film ikke er bange for at krydse over i decideret no-budget-territorium.

"Elliott Crosset Hove er fremragende i hovedrollen i ’Vinterbrødre’, men han er ligeledes fremragende i en no-budget-film som Mads Rosenkrantz Grages spillefilmsdebut ’Muskelsvindler’, der deltager i serien New Danish Talent," siger Jacob Neiiendam.

"Der er også eksempler på mindre film, som bruger nogle af de dygtige folk bag kameraet fra de større projekter. På den måde er de folk med til at støtte op om film, som er lavet på nogle helt andre budgetter, og med til at løfte de små produktioner op rent teknisk."

Spændende energi i lavbudget

Netop de filmskabere, som har haft modet til at kaste sig over lav- og no-budget, glæder festivaldirektøren sig til at kunne dele med publikum.

"Vi synes, at folk skal have en chance for at se, hvad de nye danske filmskabere gerne vil fortælle. Det er interessant at se, hvad det er, der har drevet dem til at lave de her projekter, selvom de har været svære at realisere," siger Neiiendam.

Men det er selvfølgelig ikke grunden til, man skal se dem, understreger han.

"Man skal se filmene, fordi de er værd at se, og fordi der er en spændende energi i de små film. De er mere kantede og tager nogle flere chancer. Det kan man ikke have andet end respekt for."

Se hele programmet for CPH PIX 2017.

Jacob-Neiiendam-450