Børneheltinde under fjerne himmelstrøg

INTERVIEW. Alfepigen Cirkeline, der har været en ikonisk figur i dansk børne-tv siden 1960'erne, tager på nye eventyr i 'Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn'. Med introduktionen af den afrikanske prinsesse Coco ønsker instruktør Jannik Hastrup at skabe en karakter, som børn med anden etnisk baggrund end dansk kan identificere sig med. Filmen får verdenspremiere på Berlin Filmfestivalen og kan ses herhjemme fra 1. marts.

Den lille alfepige Cirkeline med det runde hoved, sorte viltre hår og mariehøneprikket kjole sover om natten i en tændstikæske på tegnerens skrivebord. Om dagen tager hun på eventyr med sine venner, musene Frederik og Ingolf, som den fornuftige Cirkeline må holde i ørerne og hjælpe ud af rodede situationer.

Jeg synes, der er alt for få karakterer med fremmed oprindelse i dansk film

263 danskere er opkaldt efter den lille heltinde, som tegneren Hanne Hastrup opfandt i 1957, da hun en dag sad og lavede kruseduller i en time om reklametegning, der kedede den 18-årige elev bravt. Hun forestillede sig, at Cirkeline var en husalf, der hjalp hende med at holde orden på tegnebordet – ligesom Cirkeline gør i filmene.

Fakta

Mere om Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn

Manuskriptet er skrevet af Kit Goetz, Trine Breum, Nanna Westh og Jannik Hastrup.

Musikken er komponeret af Moussa Diallo, og Marie Bro har produceret for Dansk Tegnefilm.

Filmen er produceret uden filmstøtte.

Den har dansk biografpremiere 1. marts.

Verdenspremiere i Berlin

'Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn' får verdenspremiere i Berlin Filmfestivalens børnefilmkonkurrence Generation Kplus.

"Den utrolige historie om den kæmpestore pære" åbner samme program.

Den er herhjemme set af 228.000 biografgæster.

Berlinalen løber fra 15. til 25. februar.

Cirkelines klassikerstatus

Ni år senere sprang Cirkeline fra papiret op på hele Danmarks tv-skærme, da Hanne Hastrup sammen med sin daværende mand, animatoren Jannik Hastrup, skabte seks korte sort-hvide tegnefilm til DR i 1966-68 med cut-out-teknik. Fra 1968-71 fulgte parret op med 13 små film i farver, hvoriblandt 'Åh sik' en dejlig fødselsdag' var den første farvefilm, der blev sendt på DR. Siden er filmene blevet flittigt genudsendt og distribueret til skoler, og det er ifølge Jannik Hastrup nøglen til Cirkelines klassikerstatus.

"'Cirkeline' startede på et tidspunkt, hvor der kun var én fjernsynskanal. Det betød, at alle, der havde fjernsyn, så den, og derfor kender alle voksne den. Med genudsendelserne er det blevet til et stort grundlag af voksne, der giver deres barndomsfilm videre til deres børn. I dag, hvor de små kan vælge mellem 87 kanaler, kan man ikke lave en klassiker på samme måde," siger Jannik Hastrup om de enkle historier til de 3-6-årige, der blander leg og fantasi med virkelighed og genkendelige hverdagssituationer.

Instruktøren, der efter 'Cirkeline'-filmene skabte ikoniske børnetegnefilm som 'Bennys badekar' (med Flemming Quist Møller), 'Samson og Sally' og 'Fuglekrigen i Kanøfleskoven', vendte i 1998 tilbage til Cirkeline med biograffilmen 'Cirkeline – Storbyens mus'.

"Vi syntes ikke, at mulighederne var udtømte," fortæller Hastrup, der fulgte op med spillefilmene 'Cirkeline – Ost og kærlighed' og 'Cirkeline og verdens mindste superhelt'. Universet er blevet udvidet med flere billedbøger fra Hanne Hastrup, musikudgivelser, en app og diverse merchandise.

Et con amore-projekt

Nu har Jannik Hastrup skabt endnu en film i serien, 'Cirkeline, Coco og det vilde næsehorn', som han og produktionsselskabet Dansk Tegnefilm har lavet con amore, uden filmstøtte.

"Nu er jeg jo pensioneret, så der er ikke nogen, der kan forhindre mig i at lave filmen selv. Animation bliver billigere og billigere at lave, hvis man har arbejdstiden til det. Jeg har brugt halvandet år på det og ikke fået nogen penge, men det har været en stor fornøjelse," siger Hastrup.

I filmen møder Cirkeline pigen Coco, som hopper ned fra en kakaopakke. Hun ligner Cirkeline, bortset fra at hun er mørk og har en krone på hovedet. Hun kalder sig selv prinsesse og kommanderer rundt med alle.

Da hun fortæller, at hun kommer fra Afrika, hvor chokoladen vokser på træerne, beslutter hele gruppen at flyve af sted med musenes bedstefar og hans flyvemaskine. Med på turen er endnu en figur fra kakaopakken, næsehornet Oswald, der leder efter sin mor.

Cirkeline skal være for alle børn

Jannik Hastrup beskriver 'Cirkeline'-filmene som "en socialrealistisk historie, hvor man bevæger sig ind i eventyrland". Den nye film handler ligesom sine forgængere om venskab, fantasi og solidaritet med de små. Om ikke at lade sig tryne, selvom man er lille, om at behandle sine venner ordentligt og om at være åben over for fremmede kulturer.

Således opstod karakteren Coco ud fra et ønske om at repræsentere børn med andre oprindelser end dansk – inspireret af sine egne børnebørn, der har afrikansk og asiatisk afstamning.

"Vi talte om, at det kunne være sjovt, hvis Cirkeline mødte en sort Cirkeline. Jeg synes, der er alt for få karakterer med fremmed oprindelse i dansk film. Min egen familie er meget blandet, fordi mine børn har giftet sig med folk fra andre lande. Så det ville være fuldstændig unaturligt ikke at vise det."

"Ideen fik et skub for mange år siden, da jeg mødte en mand, som havde adopteret en lille pige på 4-5 år. Hun blev så begejstret, da hun så Cirkeline, fordi Cirkeline har sort hår som hun selv. Jeg havde aldrig tænkt over, at Cirkeline ikke repræsenterede alle piger, og derfor ville jeg gerne introducere en sort pige," siger Hastrup.