Formidling er nøglen til at nå børn og unge

I en tid med et utal af medietilbud kan det være svært at nå børn og unge. Det Danske Filminstitut går imod strømmen og har publikumsfremgang med filmkulturelle aktiviteter til børn og unge. Nøglen til succesen er målrettet formidling.

Der er leben i det interaktive filmstudie FILM-X i Cinemateket, hvor en gruppe drenge og piger i 10-års alderen netop er blevet færdig med at lave film. Sammen med deres lærer og en FILM-X guide evaluerer de:

"En enkelt lyd får det hele til at ændre sig", siger en pige. "Man samarbejder på en helt anden måde end i skolen", lyder det fra en dreng. Da eleverne er på vej ud af filmstudiet, kigger en pige på den grønne Morris Mascot, de har lavet filmoptagelser i, og siger: "Jeg kommer til at savne bilen".

Kodeordet er formidling. Det helt afgørende er at ramme filmoplevelsen ind i fængende og aktuel formidling af filmmediet som kunstart og sprog.

FILM-X er et af Det Danske Filminstituts tilbud til børn og unge, hvor besøgstallet er stigende. Det samme gælder for DFIs øvrige filmkulturelle tilbud til de 3-18-årige: Undervisningswebsitet Filmcentralen/Undervisning, skolebioordningen Med Skolen i Biografen og Børnebiffen, der er filmvisninger for de 3-7-årige.

Filmkultur til elever i hele landet

90 procent af landets folkeskoler abonnerer på Filmcentralen/Undervisning, der rummer undervisningsmaterialer, filmleksikon og over 1.700 film – primært danske kortfilm og dokumentarfilm. I 2017 har haft Filmcentralen/Undervisning haft over en million brugere og syv millioner sidevisninger. Sitet har haft 770.000 streams, hvoraf en stor del er blevet set af hele klasser, dvs. op til 28 tilskuere pr. stream.
"Filmcentralen er en guldgrube af undervisningsoplæg, kortfilm etc … en aldeles fantastisk base at bruge løs af og et uundværligt redskab for alle lærere", skriver underviser Bent Bang Nielsen på Filmcentralens facebookside. Underviser Jacob Uno Pescetti supplerer: "Enig. Man kan altid finde en film, der understøtter et emne, eller omvendt: en film, der ér emnet."

Skolebioordningen Med Skolen i Biografen er også landsdækkende filmformidling i vækst. 83 procent af landets kommuner er med i ordningen, og 240.000 elever har været i skolebio i skoleåret 2016/17. Det svarer til 1/3 af landets grundskoleelever.

Direktør for DFI Claus Ladegaard har et bud på, hvorfor DFI er lykkedes med at bringe film ud til børn og unge:
"Kodeordet er formidling. Det helt afgørende er at ramme filmoplevelsen ind i fængende og aktuel formidling af filmmediet som kunstart og sprog. Vi når børn og unge primært via institutionerne: børnehaver, skoler og gymnasier. Det har vist sig at være en effektiv strategi. Desuden er det selvfølgelig altafgørende, at vi har tilfredse brugere: at vi kan tilbyde dem målrettet, fagrelevant indhold af høj kvalitet, så de vil bruge vores tilbud igen en anden gang, og så lærere og pædagoger anbefaler det til kolleger."

Filmformidling til hele befolkningen

Det er ikke alene på børn- og unge-området, at DFI oplever publikumsfremgang på baggrund af en styrket formidling. Cinemateket på Gothersgade afholdt i 2017 cirka 750 eventvisninger; filmvisninger suppleret med formidling som fx instruktørbesøg, ekspertoplæg, livemusik eller mad og drikke. Det er 80 procents vækst i antallet af filmvisninger med formidling på to år, og da eventvisninger typisk trækker over dobbelt så mange gæster som rene filmvisninger, kan det mærkes på besøgstallet, der for andet år i træk er steget, og nu ligger 30 procent højere end i 2015.

Udvalgte resultater 2015/2016/2017

Filmcentralen/Undervisning
Streams: 611.508 / 714.387 / 773.258 (NB: Op til 28 tilskuere pr. stream i klassen)
Brugere: 749.027 / 907.292 / 1.032.524
Sidevisninger: 5.385.324 / 6.927.471 / 7.359.102

Med Skolen i Biografen
Antal elever: 191.476 / 235.361 / 240.089
Kommuner (i procent): 79 / 79 / 83

FILM-X
Besøgende: 9.286 / 9.304 /9.515

Børnebiffen i hele landet (ekskl. Københavns kommune)
Tilskuere: 67.447 / 68.159 /73.232

Cinemateket
Tilskuere: 105.507 / 116.035 / 135.923
Eventvisninger: 423 / 497 / 746

Tilskuere til eventvisninger: 39.109 / 46.791 / 71.232

Danmark på film (2016 / 2017)
Antal viste videoer (film og klip): 203.515 / 341.832
Antal sidevisninger: 580.081 / 916.267
Antal brugere: 132.517 / 222.187

Eventvisninger gør oplevelsen af filmarven på det store lærred relevant for flere mennesker, for man søger i stigende grad den unikke biografoplevelse, det nye perspektiv på filmhistoriske værker, eller begivenheder, man kan være fælles om,” siger Claus Ladegaard.

Derfor prioriteres eventvisninger også højt i initiativet "Cinemateket præsenterer", hvor store værker fra dansk og international filmhistorie for nyt liv i 20 biografer landet over, samt i programmet for Cinematekets nyåbnede filial i arthousebiografen Øst for Paradis i Aarhus.

En særbevilling på finansloven 2016-2019 har gjort det muligt for DFI at sætte alle sejl ind på digitalisering og formidling af historiske dokumentarfilm. Streamingsitet "Danmark på film", der blev lanceret i 2015, rummer pt over 1.300 filmklip, og der bliver løbende lagt flere film på. Sitet har siden lanceringen haft knap 2 mio. sidevisninger fordelt over 430.000 unikke brugere. I 2017 blev sitet opgraderet med bl.a. tidslinje og temasamlinger, og det har brugerne taget godt i mod: Såvel antallet af sidevisninger som brugere er steget med 68 procent sammenlignet med 2016.

"Nogle fantastisk gode filmklip. Godt, at de er blevet bevaret", skriver Poul Wilhelmsen på Danmark på film’s facebook-side. "Rigtig spændende og interessant at se, hvordan det så ud på den tid", supplerer Laila Silberbrand samme sted.

Nye formidlingstilbud på vej

De positive erfaringer med filmformidling gør, at DFI i 2018 satser endnu mere på filmkulturelle tilbud på tværs af både geografi og alder. Inden længe lanceres Filmcentralen/For de yngste, der er målrettet dagtilbud, så Filmcentralen kan tilbyde filmformidling i øjenhøjde til børn og unge gennem hele deres opvækst.