Hun tør lukke op for sluserne

Trine Dyrholm - aktuel i Annette K. Olesens "Lille soldat" - er Danmarks bedste bud på en kvindelig filmstjerne.

Trine Dyrholm i "Lille Soldat"

Trine Dyrholm i "Lille soldat". Foto: Mike Kollöffel

Mod, nysgerrighed og kompromisløshed. Det er tre centrale nøgleord, når man skal finde forklaringen på Trine Dyrholms unikke position i dansk film. Den 36-årige skuespillerinde opsøger konsekvent udfordrende roller. Den slags hvor der kræves personligt mod for at løse opgaven tilfredsstillende. På den måde har hun konstant udvidet sit talents rækkevidde og er adskillige gange blevet belønnet med den danske filmpris Bodil for sine anstrengelser.

"Jeg har aldrig arbejdet med en skuespiller, der er så generøs som Trine", fortæller "Lille soldat"s instruktør Annette K. Olesen.

"Når hun siger ja, så siger hun ja uden forbehold. Hun tør lukke op for sluserne. Hun sørger hele tiden for at fjerne de forhindringer i sig selv, der kunne stå i vejen. Hun kan ikke holde mislyde ud. Hun gider dem ikke", forklarer Olesen. Hun har tidligere instrueret Trine Dyrholm i "Forbrydelser" og gentager nu succesen i "Lille soldat", hvor Dyrholms bredskuldrede fysik gør den langlemmede, blonde skuespillerinde absolut troværdig som hårdtslående soldat, der er kommet hjem fra krigen med post-traumatisk stress-syndrom i bagagen.

Trine Dyrholm har haft fart på, siden hun som 14-årig sang melodien 'Danser i Måneskin' til en tredjeplads i Dansk Melodi Grand Prix. Allerede i 1991 fik hun en slags dramatisk gennembrud som Cecilie i tv-dramaet "Hosekræmmeren". Samme år fik hun sin første Bodil for sin hovedrolle i spillefilmen "Springflod". Op igennem 90'erne blev rollerne større. Hun var med i Thomas Vinterbergs debut "De største helte" og var med igen i "Festen", der blev dansk dogmefilms store verdenshit. Men når hun ikke lige var med i den uhyre populære danske tv-serie "Taxi", valgte hun stadig mest store roller i små, svære film. Her skærpede hun sine redskaber.

Efter årtusindskiftet har Trine Dyrholm til gengæld næsten hvert eneste år haft en rolle, der har raget op. Især de senere år er det gået stærkt. Rigtig stærkt. Hun fik i 2004 sit helt store dramatiske gennembrud i Annette K. Olesens fængselsdrama "Forbrydelser". To år senere havde hun den ene af de to roller i Pernille Fischer Christensens "En Soap", der vandt to sølvbjørne i Berlin. I 2008 nåede hun at have hovedroller i ikke mindre end tre markante film. Nemlig Pernille Fischer Christensens "Dansen", Annette K. Olesens "Lille soldat" og i norske Erik Poppes "De usynlige". Det er nok kun et spørgsmål om tid, før det internationale filmmiljø for alvor for øjnene op for Trine Dyrholm.

Det var således ikke spor mærkeligt, at da den internationalt anerkendte danske filmfestival Natfilm for første gang nogensinde valgte en dansker som cover star, faldt valget på Trine Dyrholm. Hun har et udseende som en filmstjerne, men det får aldrig lov til at overskygge hendes iøjnefaldende dramatiske talent.

"Hun er meget opsat på, at udtrykket skal føles oprigtigt. Vi kan alle sammen godt imitere følelser, men at reproducere dem er noget andet," opsummerer Annette K. Olesen.

Fakta

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412