Dansk Filmhistorie kort fortalt - nyt på dfi.dk

Hvem lavede de første danske film? Hvad hed den første danske spillefilm i farver? Hvornår blev støtteordningen New Danish Screen oprettet?

filmhistorie collage

"Ordet", "Adams Æbler", "Burma VJ", "Mig og Charly", "Far til Fire på japansk", "Frændeløs". Hent billedet i høj opløsning (JPG, 3500px X 3000px)

På dfi.dk kan man nu finde "Dansk Filmhistorie 1896-2009", der giver det store kronologiske overblik over de levende billeders historie i Danmark - med væsentlige værker, markante kreative kræfter, dominerende tendenser samt filmpolitiske og organisatoriske forhold. Fra stumfilm til lydfilm, fra eskapisme til socialrealisme, fra folkekomedie til dogmefilm, fra mainstream til avantgarde, fra drengerøvsfilm til dokumentar – dansk film rummer det hele.

"Dansk Filmhistorie 1896-2009" er rigt illustreret med en guldgrube af stills, plakater, filmklip og links til trailers. Og fra de enkelte filmtitler, instruktører, producenter, produktionsselskaber og skuespillere linkes der videre til Nationalfilmografien, som rummer informationer om næsten 6000 film.

Dansk Filmhistorie 1896-2009" er skrevet af Peter Schepelern, lektor ved Film- og Medievidenskab, Københavns Universitet.

Besøg "Dansk Filmhistorie 1896-2009"