Dansk shortlist til Oscar-kapløb

PRESSEMEDDELELSE. Tre danske film er i dag blevet sat på shortlist til at blive dansk kandidat til en nominering i kategorien Foreign Language Film ved Oscar-uddelingen. De tre film er "Mænd og høns", "Krigen" og "The Look of Silence"

I Danmark er det en komité bestående af syv repræsentanter fra filmbranchen og Filminstituttet, der afgør hvilken film, der indstilles til kampen om en Oscar-nominering i kategorien Foreign Language Film. Afgørelsen foregår i to trin. Først mødes komitéen og udpeger tre film til en shortlist, og en lille måned senere beslutter komitéen hvilken film, der skal indstilles.

Komitéen bestemte i dag, at de tre film, der i år er på den danske shortlist, er Anders Thomas Jensens "Mænd og høns", Tobias Lindholms "Krigen" og Joshua Oppenheimers "The Look of Silence".

"Det er instruktører af markant Oscar-format, vi har med at gøre, når vi i år melder vores shortlist ud. Der er Anders Thomas Jensen, der tog bolden op efter Oscar-erobringerne i firserne og markerede sig som Oscar-vinder, først med sine kortfilm og siden med sine spillefilmmanuskripter. Med "Mænd og høns" byder Anders Thomas Jensen ind med en af sine egne spillefilm.

Tobias Lindholm har på få år indtaget rollen som et af de store, unge navne i dansk film. Han forfattede sammen med Thomas Vinterberg manuskript til vores seneste Oscar-nominering i 2014. Med "Krigen" spiller han denne gang ind med en film, han selv har både skrevet og instrueret.

Endelig har vi "The Look of Silence", Joshua Oppenheimers dybt smertelige og alligevel forsonende dokumentarfilm, der har grebet mennesker verden over og demonstreret, at film kan rokke ved virkeligheden og skabe forandring. Også Oppenheimer har vist, at han kan skabe opmærksomhed i Akademiet og opnå en Oscar-nominering.

De tre film lader ingen i tvivl om, at den danske filmbranche mestrer genrerne fra den intelligente udsyrede humor, over det realistiske drama, til den banebrydende dokumentarfilm. De tre film minder os også om, at vi har en enestående talentmasse og et produktions- og støttesystem, der kan fastholde dygtige danske instruktører og tiltrække talenter med en international baggrund," siger direktør for Det Danske Filminstitut, Henrik Bo Nielsen, der er formand for komitéen.

I Danmark er det en komité nedsat af Det Danske Filminstitut, som afgør hvilken film, der indstilles i kategorien Foreign Language Film. Komitéen består ud over formanden af Regner Grasten fra Producentforeningen, Janus Metz fra Danske Filminstruktører, Jan Weincke fra Dansk Filmfotograf Forbund, Jacob Wendt Jensen fra Danske Filmkritikere, Kim Pedersen fra Danske Biografer og Claus Ladegaard fra Det Danske Filminstitut.

Komité-medlemmerne mødes igen onsdag den 23. september for at afgøre hvilken film, der vil have den bedste chance, når akademiets medlemmer skal stemme. Resultatet offentliggøres i en pressemeddelelse og på Det Danske Filminstituts Facebook efter kl. 15.30. Direktør for Det Danske Filminstitut og formand for komitéen, Henrik Bo Nielsen, kan nås efter udmeldingen på tlf. 4034 9996.

Nyheder fra DFI

Facebook – Det Danske Filminstititut

Læs mere om Oscar-regler, datoer og tidligere danske deltagere