Heartstone og The War Show til Venedig

VENEDIG. Gudmundur A. Gudmundssons dansk-islandske spillefilm "Heartstone" får verdenspremiere på filmfestivalen i Venedig i sektionen "Venice Days", som åbner med den danske dokumentarfilm "The War Show" instrueret af Andreas Dalsgaard og Obaidah Zytoon. To minor-koproduktioner er ligeledes udtaget til festivalen, der løber fra 31. august til 10. september.

Hovedstill til Gudmundur A. Gudmundssons dansk-islandske spillefilm "Heartstone". Foto: Roxana Reiss.

Gudmundur A. Gudmundssons "Heartstone" er udtaget til Venice Days, hvor "The War Show" af Andreas Dalsgaard, og Obaidah Zytoon er åbningsfilm. Foto: Roxana Reiss

Gudmundur A. Gudmundsson har modtaget 45 priser for sine to kortfilm "Whale Valley" og "Ártún"; bl.a. en special mention i Cannes 2013. Siden har han selv skrevet manuskriptet til sin debutspillefilm "Heartstone" igennem Cannes-festivalens 20 uger lange Cinefondation Residence-program for unge instruktører.

"Heartstone" foregår i en afsides fiskerlandsby i Island. Thor og Christian er bedste venner, og det er sommeren, hvor følelserne begynder at spire. Thor er forelsket i Beth, den smukkeste pige i byen. Og Christian opdager, at han er tiltrukket af sin ven. Følelserne er svære at skjule, og efterhånden som resten af byen involveres, optrappes konflikterne i det lille samfund.

"Heartstone" får verdenspremiere på filmfestivalen i Venedig, hvor den er deltager i sektionen "Venice Days", hvis fokus er film af høj kvalitet med vægt på innovation, research, originalitet og uafhængighed.

Filmen er produceret af Lise Orheim Stender og Jesper Morthorst for SF Studios Production i koproduktion med Anton Máni Svansson for islandske Join Motion Pictures med støtte fra Icelandic Film Center og Det Danske Filminstitut ved filmkonsulent Åke Sandgren.

The War Show

Dokumentarfilmen "The War Show" instrueret af Andreas Dalsgaard og Obaidah Zytoon er ligeledes udtaget til "Venice Days" – og valgt som sektionens åbningsfilm.

I 2011 bliver den syriske radio-dj Obaidah Zytoon og hendes venner revet med af opstanden imod regimet. De lever blandt kunstnere og aktivister og filmer deres liv, da de begynder at deltage i demonstrationerne mod præsident Assad. Men som opstanden udvikler sig til en blodig borgerkrig, bliver deres venskab testet af fængslinger, død og vold. Zytoon forlader Damaskus og rejser til sin hjemby Zabadani, til rebellernes højborg Homs og til det nordlige Syrien, hvor hun oplever den spirende ekstremisme. "The War Show" er en personlig roadmovie, der følger Syriens skæbne og en gruppe venner, hvis liv og drømme forvandles til mareridt, alt imens landet synker sammen i kaos.

"The War Show", der er skrevet af de to instruktører, er produceret af Miriam Nørgaard, Alaa Hassan og Ronnie Fridthjof for Fridthjof Film i samarbejde med Dharmafilm og koproduceret af Oktober Oy. Filmen har modtaget støtte fra Det Danske Filminstitut.

Minor-koproduktioner

Med til Venedig kommer desuden to dansk koproducerede spillefilm. Det drejer sig om den kroatisk-danske "Quit Staring at My Plate" af Hana Jusic og den svensk-danske "Sameblod" af Amanda Kernell.

Festivalens hovedprogram udmeldes torsdag den 28. juli.