Otte danske film på vej til IDFA

IDFA. Max Kestners "Amateurs in Space", som får dansk premiere den 2. november, skal konkurrere om hovedprisen på den store dokumentarfilmfestival i Amsterdam, der også har set sig varm på en ny dansk film om kvindeligt begær. Årets IDFA Festival ruller den røde løber ud den 16. november.

Amateurs-in-space_450

UD I VERDEN. Max Kestners "Amateurs in Space" møder sit første internationale publikum i Amsterdam. Foto: Danish Documentary Production

IDFA Festivalen i Amsterdam er en af årets store markeringer inden for dokumentarfilm med et program, der spænder over elleve dages film, paneldiskussioner, branchemøder, udstillinger og meget mere.

Når årets udgave skydes i gang den 16. november, er dansk film vanen tro solidt repræsenteret med hele otte film, hvoraf fire deltager i festivalens konkurrenceprogram. Se en samlet liste over dansk deltagelse nederst i nyheden.

Venus_450
"Venus" bygger på en lang række kvinders meget personlige fortællinger om deres seksualitet. Foto: Lea Glob og Mette Carla Albrechtsen

Fire film i konkurrence

"Amateurs in Space" af Max Kestner er udtaget til festivalens store hovedkonkurrence for dokumentarfilm i spillefilmlængde. Kestner,
der slog sit navn fast med film som "Rejsen på ophavet" og "Nede på jorden", fortæller historien om to mænd, Kristian von Bengtson og Peter Madsen, og deres fælles drengedrøm om at rejse ud i rummet – i deres egen raket. Filmen får dansk premiere via DOX BIO den 2. november.

Tre film skal konkurrere i programmet for instruktørers første lange dokumentarfilm, First Appearance Competition:

"Venus" af Lea Glob og Mette Carla Albrechtsen skildrer kvindeligt begær anno 2016. I deres film efterlyser de to instruktører kvinder til et filmprojekt om kvinders erotiske erindringer og erfaringer, og gennem mødet med de mange, der reagerer på casting-annoncen, sættes spot på en generation af yngre kvinder og deres opfattelser af sig selv som seksuelle væsener.

"Dream Empire" af David Borenstein tager os med til Kina og belyser en grotesk dimension i det kinesiske boligmarked, hvor udlændinge udlejes som statister i et surrealistisk forsøg på at omdanne nyopførte spøgelsesbyer til glamourøse metropoler.

"Dem vi var" af Sine Skibsholt, der havde dansk premiere i foråret, handler om ægteparret Kristian og Mette Line og deres første år, efter at Kristian blev ramt af en blodprop, som ødelagde en tredjedel af hans hjerne, og som satte for evigt punktum for det liv, som de engang kendte.

De klassiske programmer – og nyt om langsomhed

"The War Show" af Andreas Dalsgaard og Obaidah Zytoon deltager i Best of Fests, en serie med årets festivalhøjdepunkter. Filmen om Det Arabiske Forår i Syrien, som følger Zytoon og hendes venners rejse fra eufori til rædsel i takt med den eskalerende vold i landet, vandt hovedprisen på Venedig Filmfestivalens auteurdrevne sideprogram Venice Days og fik en varm modtagelse af den internationale presse både i Venedig og sidenhen ved Toronto Filmfestivalen i september.

"Håbet bag hegnet" af Moritz Siebert og Estephan Wagner, også i Best of Fests, skildrer hverdagen for Abou, der er både hovedperson og kamerafører i filmen om hans og tusinder af andre afrikanske migranters utrættelige forsøg på at forcere hegnet ind til den spanske enklave Melilla. Filmen, der vandt en fælleskirkelige pris på Berlin Filmfestivalen, havde dansk biografpremiere den 5. oktober og vises på DR2 den 13. oktober.

"The Wait" af Emil Langballe deltager i Panorama, der viser film med presserende politiske og sociale emner. I filmen følger vi afghanske Rokhsar Sediqi på 16 og hendes familie i Give ved Vejle, der gentagne gange har fået afslag på asyl, og som nu venter på den endelige afgørelse. Langballe stod i 2015 bag børnedokumentarserien "Josefines bondegård".

"A Place Called Lloyd" af Sebastian Cordes deltager i et særligt program med fokus på "slow documentary", The Quiet Eye, hvor ni film dyrker langsomheden og det særlige i det almindelige. Instruktøren er rejst til Bolivia for at rette sit kamera mod et konkursramt flyselskab, hvor de ansatte på syvende år og uden løn holder hjulene i gang i håb om, at selskabet igen får luft under vingerne. Filmen havde premiere sidste år på CPH:DOX.

"A Place Called Lloyd" har modtaget støtte fra Filmværkstedet, som desuden har ydet færdiggørelsesstøtte til "Håbet bag hegnet". De øvrige titler har modtaget støtte gennem Det Danske Filminstituts konsulentordning.

Danske navne i juryer og klippepanel

To danske dokumentarfilmfolk deltager i årets juryer. Tine Fischer, mangeårig leder af vores hjemlige CPH:DOX, skal deltage i voteringen om bedste hollandske dokumentar, mens producer Monica Hellström fra Final Cut for Real sidder i juryen for børnefilmdokumentarer.

I et særligt program tilegnet klipning deltager Niels Pagh Andersen, der har stået for klipningen af den norsk-finsk-danske koproduktion "Mogadishu Soldier", som er udtaget til hovedkonkurrencen. Pagh Andersen er klipperen bag prominent titler fra senere år som eksempelvis Joshua Oppenheimers "The Look of Silence".

IDFA 16.-27. november 2016

Feature-length Competition

Nyheder fra dfi.dk

/om IDFA 2016

Fornem dokumentarpris til Dem vi var

24. november 2016 | Af Redaktionen IDFA. Sine Skibsholts dokumentarfilm Dem vi var, der skabte opmærksomhed ved den danske premiere tidligere på året, løb med prisen for bedste debuterende instrukt...
Få overblik over de danske film i Amsterdam

15. november 2016 | Af Redaktionen IDFA 2016. Max Kestners Amateurs in Space om to gør-det-selv-raketbyggere deltager i hovedkonkurrencen på den store IDFA Dokumentarfilmfestival i Amsterdam, der s...
Man skal kunne lide sin koproducent

8. november 2016 | Af Freja Dam KOPRODUKTION. Danske dokumentarister har udvidet deres netværk af samarbejdspartnere betragteligt de senere år, og her er det blandt andet den danske måde at få publ...
Den vildeste drøm og det sværeste venskab

1. november 2016 | Af Dorte Hygum Sørensen INTERVIEW. To mænd drømte om at blive de første amatører i verdensrummet og gik entusiastisk i gang med at bygge en raket. Men med tiden voksede uenighede...
Otte danske film på vej til IDFA

10. oktober 2016 | Af Redaktionen IDFA. Max Kestners Amateurs in Space, som får dansk premiere den 2. november, skal konkurrere om hovedprisen på den store dokumentarfilmfestival i Amsterdam, der o...

Om IDFA

IDFA, der så dagens lys i 1988, står for International Documentary Film Festival Amsterdam.

Årets festival løber fra 16. til 27. november og rummer et filmprogram med i alt 297 titler fra hele verden.

Festivalens hovedkonkurrence er IDFA Competition for Feature-Length Documentary, der viser dokumentarfilm på over 60 minutter.

Siden 2001 er det blevet til i alt 11 priser til dansk film.

Se danske IDFA-priser