The Act of Killing, Ai Wei Wei og Sepideh på bibliotekerne

Tre af de mest omtalte og sete danske dokumentarfilm på internationalt plan inden for det seneste år, kan nu også ses på Filmstriben ’På biblioteket’. Der er basis for at præsentere bibliotekspublikummet for nogle store filmoplevelser med filmene "The Act of Killing", ”Ai Wei Wei – The Fake Case” og "Sepideh – Drømmen om stjernerne".

Nogle biblioteker har allerede planlagt visninger af én eller flere af filmene her i foråret 2014, og der er virkelig basis for at byde publikum på store filmiske oplevelser om emner, som berører de fleste. Filmene åbner også mange oplagte muligheder for at koble et oplæg eller debatarrangement til visningen af filmene.

Instruktørerne af filmene er værd at kontakte, for at finde ud af om de har mulighed for at bidrage med et oplæg. Kontaktoplysninger om filmenes instruktører findes i DFI-bogen: dfi.dk/dfibogen.

Udover instruktøroplæg er der for hver film mulighed for at lægge vægt på forskellige aspekter med oplægsholdere og ved debatarrangementer. Læs nedenstående hvis du søger inspiration til, hvilke temaer man kunne tage op i forbindelse med visning af filmene.

The Act of Killing

actofkilling

Det er flere år siden, at instruktøren Joshua Oppenheimer gik i gang med denne film om lederne af de dødspatruljer, som i midten af 1960’erne dræbte over en million mennesker, som led i et militærkup imod den indonesiske regering. Filmen er endt med at blive en surrealistisk filmisk rejse ind i massemordernes forestillinger og fantasier om dem selv og deres ofre. Samtidig giver filmen et indblik i et skræmmende og ekstremt korrupt regime, der ikke blot har ladet morderne slippe for straf, men stadig fejrer dem som helte. Filmen stiller mange etiske spørgsmål om skyld og forsoning, om den menneskelige psyke og om den nationale fælles hukommelse som eksisterer i alle kulturer. Her kan filmen relateres til efterspillet til andre folkemord og til besættelsestiden i Danmark under 2. verdenskrig. 

Filmen er også et oplagt eksempel på en såkaldt ”hybrid-film”, hvor dokumentarisme og fiktion sammenblandes.

Filmen har deltaget i rigtig mange festivaler over hele verden, og vundet adskillige priser, bl.a. den britiske BAFTA-pris for bedste dokumentar og publikumsprisen på Berlinalen i 2013. Desuden var den nomineret til en Oscar for bedste dokumentar i 2014.

Læs mere:

Ai Wei – the Fake Case

aiweiwei

Instruktøren Andreas Johnsen var så venlig at gæste DFI’s filmseminar for bibliotekarer i august 2013, hvor der var snigpremiere på filmen. Siden har Johnsen været verden rundt med sin film, som har stor international interesse. Filmen vækker opmærksomhed pga. sine filmiske kvaliteter og fordi den giver et unikt indblik i, hvordan den verdenskendte kinesiske kunstner og systemkritiker Ai Wei Wei kæmper imod myndighedernes konstante pres på ham. Det er en film om bl.a. ytringsfrihed og om kineseres stigende modstand mod brud på menneskerettighederne. Samtidig er filmen også en helt almen beskrivelse af dilemmaet mellem at kæmpe for en større sag, og at værne om sig selv og sin families sikkerhed. 

Filmen vandt en Bodil som bedste lange dokumentarfilm i 2014, og har været på en lang række festivaler, bl.a. nomineret til hovedprisen på verdens største og mest prestigefulde dokumentarfilmfestival, IDFA i Amsterdam i 2013.

Læs mere:

Sepideh – Drømmen om stjernerne

Sepideh_hovedstill

Instruktøren Berit Madsens første lange dokumentarfilm portrætterer den unge iranske kvinde Sepideh, som allerede fra en tidlig alder har drømt om at blive astronaut. Filmen skildrer hendes kamp for at dyrke sin store passion, stik imod de normer som hendes familie og andre har opstillet. Sepideh er symbolet på en ny generation af unge iranske kvinder, som kæmper for deres rettigheder. I hendes tilfælde går kampen ud på at komme på universitetet, og på at få frihed til at tilbringe natten med andre unge, som også er interesserede i at studere himmelen og blive klogere på universets hemmeligheder.

Filmen deltog i konkurrencen på IDFA i Amsterdam i 2013.

Læs mere: