Historien om DFI's design

DFI’s designprogram er udviklet af designgruppen e-Types i 1998 og er siden implementeret og videreudviklet af Det Danske Filminstitut og Rasmus Koch.

Designgruppen e-Types og Det Danske Filminstitut modtog i 2000 Den Danske Designpris for et moderne og helstøbt designprogram.

I juryens begrundelse hed det blandt andet, at “typografien er ekspressiv og billedbrugen nytænkende. Programmet præsenterer mange informationer på en forståelig og appellerende måde. e-Types demonstrerer på innovativ vis, hvad design virkelig betyder – at bringe ting i orden.”

Det startede med et diligencehjul ...

Tanken bag logoet er, at det skal afspejle essensen af fænomenet film, nemlig tid og bevægelse. Det Danske Filminstitut’s logo er dynamisk og foranderligt, og det kan se forskelligt ud i forskellige sammenhænge.

Ideen til udførelsen kom fra oplevelsen af gamle westernfilm. Her kan der opstå den optiske effekt, at hjulene i diligencen bevæger sig, men ser ud til at stå stille. Inspireret af diligencehjulet er det bogstaverne i ordet FILM, der i DFI’s logo fragmenteres og samles i forskellige varianter – fra meget abstrakt til ret genkendeligt.

Se den animation, der ligger til grund for logoet:

Kontakt

Kommunikation
Det Danske Filminstitut
Gothersgade 55
1123 København K

Medarbejdere i Kommunikation

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412