Borgere under 45 år ser gerne film i biografen

FAKTATJEK. Danskere under 45 år udgør 58 % af publikummet til danske biograffilm, viser tal fra DFI profilbasen.

I artiklen "Nye fortællere tvinges til at tænke i et gammelt system" i Jyllands-Posten (31.01.17) udtaler fhv. programchef på TV 2, Keld Reinicke, "Alt for mange støttemidler er i dag bundet til den traditionelle spillefilm af halvanden times varighed, men særligt danskere under 45 år er i dag orienteret mod andre formater og platforme. Det er ikke bare teenagere, jeg taler om. Det er halvdelen af befolkningen."

Tal fra "DFI Profilbasen", som løbende monitorerer biografmarkedet i forhold til publikum, viser imidlertid, at 58 % af biografbilletterne til danske spillefilm i 2016 er indløst af danskere under 45 år. Dette stemmer overens med befolkningssammensætningen generelt, hvor 57 % er under 45 år. 

Danskere under 45 år orienterer sig altså fortsat mod spillefilmoplevelsen, samtidig med at de orienterer sig mod andre formater og nye platforme. 

Andel af billetsalg til yngre segmenter i 2016


Befolkningen generelt Publikum til danske film
10-24 år 20 % 24 %
Under 45 år 57 % 58 %

De helt unge danskere i alderen 10-25 år står for omkring 24 % af biografbilletterne til danske film, hvilket stort set er på niveau med 2012 – året hvor f.eks. Netflix i oktober gjorde sit indtog på det danske marked.

(Opdateret den 3. februar)

Kontakt

Kommunikation
Det Danske Filminstitut
Gothersgade 55
1123 København K

Medarbejdere i Kommunikation

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412