»Nul i opførsel« af Jean Vigo (1905-34) er kostskoleklassikeren, som alle senere film med samme emne har måttet forholde sig til, bl.a. Peter Weirs »Døde poeters klub« fra 1989. Den har været kunstnerisk banebrydende, og især Boris Kaufmans eminente, poetisk-realistiske kameraarbejde er langt forud for sin tid. Den har betydet meget for senere filminstruktører som f.eks. François Truffaut og er stadig en nydelse, selv om den tidsmæssigt befinder sig i grænselandet mellem stum- og talefilm, hvor mimik og gestus ofte blev overdrevet. Filmen er vittig og bidende satirisk i skildringen af et tyrannisk skolesystem og muntert legelysten i mange små absurde indfald, der kulminerer i slutningens grandiose finale af et elevoprør.
Abonnér på 'Nyheder fra Filminstituttet' og få seneste nyt om dansk film og Filminstituttets aktiviteter i din indbakke. Nyhedsbrevet udkommer 3-4 gange om måneden.