Cinematekets biograf

Kampboks

Cinemateket dec-jan

PROGRAM. Vi byder bl.a. på en stor serie med Jean-Pierre Melville, Werner Herzog – i filosofisk lys, Bogart & Bacall, Kubrick komplet og Japansk 1930'er-film med benshi-besøg - foruden15 andre filmserier med introduktioner, diskussioner, musik og meget mere.
OFP_net

Filial i Aarhus er åbnet

FILIALÅBNING. Cinematekets nye filial i Aarhus-biografen Øst for Paradis fik en varm modtagelse, da den tirsdag den 9. januar åbnede med en unik biografoplevelse for et spændt og forventningsfuldt publikum.
Cave.of.Forgotten.Dreams.1

HERZOG I FILOSOFISK LYS

PÅ RANDEN AF EKSISTENSEN. I december og januar står den på en sand perlerække af Werner Herzog-dokumentarer i Cinemateket, når vi præsenterer en serie filosofiske saloner med filmene og deres temaer som omdrejningspunkt.

Bestil billetter / find film

Vælg enten DATO, FILM, SERIE eller EVENT

Mit program (0 film valgt)

Tilføj film til dit eget program ved at klikke på *
Se alle
Børnebiffen 5-7 år, januar
I dag kl. 11:15

Børnebiffen 5-7 år, januar

Porco Rosso

Porco Rosso

Instruktør: Hayao Miyazaki
I dag kl. 12:30



’Porco Rosso’ lukrerer endnu en gang på Miyazakis forkærlighed for luftfart – både den vidunderlige følelse af vægtløshed og de dramatiske dyk mod jord og hav! Vi er i Adriaterhavs-området, hvor den tidligere italienske krigspilot Porco Rosso nu lever af beskytte fragtskibe mod piratangreb. Han har derudover en årelang fejde med den amerikanske stjernepilot Curtis, og så har han den lille særegenhed, at han på grund af en forbandelse har fået griseansigt. Hvad mere? Nå jo, Porco Rosso har et godt øje til pilotklubbens kvindelige bestyrer, Gina, men bliver også gode venner med pigen Fio, der er skrap til at reparere fly. Anbefales fra 10 år.

Børnebiffen 3-5 år (2), januar
I dag kl. 12:30

Børnebiffen 3-5 år (2), januar

Sisters of the Gion
I dag kl. 14:00



Ingen serie om japansk film i 1930’erne kan udelade Kenji Mizoguchis ’Sisters of the Gion’. Filmen fortæller om to søstre, der begge tjener deres penge som geishaer i Gions arbejderdistrikt. Storesøster Umekichi (Yoko Umemura) tror på troskab og arbejdsetos, mens lillesøster Omocha (Isuza Yamada) er moderne, opportunistisk og usentimental.

I grunden supplerer og hjælper de hinanden overraskende godt, men da geisha-husets indehaver går bankerot, bliver smidt ud af sin kone og banker på hos søstrene, kommer de på kant med hinanden. Ud over at være en nuanceret afromantisering af geisha-kulturen og forskellige udgaver af idealisme bærer filmen alle Mizoguchis signaturer: Overjordisk smuk scenografi, magiske kamerature, der binder steder og mennesker sammen og stiliserede kompositioner, der skriger på at blive læst metaforisk. Filmkopien er venligst udlånt af The Japan Foundation Film Library.

Dark Glow of the Mountains
I dag kl. 15:00
Tilføj til din kalender
Køb
Bestil



Bjerget – den livsfarlige skrænt mellem det jordiske og det himmelske – har altid haft en særlig vært i tysk kultur, fra Strauss og Nietzsche til 30’ernes bjergfilm med en ung Leni Riefenstahl. I ’Dark Glow of the Mountains’ følger Herzog bjergbestigerne Reinhold Messner og Hans Kammerlander, der som de første bestiger Gasherbrum-tvillingetinderne i Himalaya uden lejrudstyr eller iltbeholdere. Filmen leger med skismaet mellem metafysik og menneskelighed, men det er også en undersøgelse af det quixotiske (drømmende, uopnåelige) i Messners klatrefilosofi.

Filmuniversitetet: Fitzcarraldo - med introduktion af Peter Skovfoged Laursen
I dag kl. 16:00
Tilføj til din kalender
Køb

Introduktion ved Peter Skovfoged Laursen. Helaftensfilm: 95/65 kr. Kun køb, ingen reservation. Bemærk også vores store Herzog-fokus i december og januar. Læs mere andetsteds på hjemmesiden.

Western

Western

Instruktør: Valeska Grisebach
I dag kl. 19:15
Tilføj til din kalender
Køb
Bestil



’Min far Toni Erdmann’-instruktøren Maren Ade har produceret, og der er mange lighedspunkter mellem sidste års overraskende filmhit (’Toni Erdmann’ solgte 100.000 billetter i Danmark!) og Valeska Grisebachs både finurlige og skarpe ’Western. Begge film handler om viljestærke tyskere i konflikt med hinanden – på udebane i et Østeuropa, de ikke forstår. I ’Western’ er vi i en bulgarsk floddal, hvor et tysk byggesjak kommer buldrende med maskiner og macho-attitude. Kun én i gruppen, den midaldrende Meinhard med en broget fortid, sanser de lokale beboeres ønsker og behov, hvilket bringer ham på kant med kollegerne.

Akkurat som Maren Ade har Valeska Grisebach et vidunderligt blik for de pinlige tavsheder, magtspillet mellem mennesker, tilnærmelsens klodsede tango. I den nye tyske film blomstrer relationer og åbner for smukke livshistorier, hvor vi allermindst venter det. ’Western’ er en ikke sukkeroverstrøet godbid, en ’Strudel-western’, der understreger, at den aktuelle tyske filmgeneration er værd at holde nøje øje med.

Med sine indsunkne kinder, buskede overskæg og benede krop ligner Meinhard Neumann, der spiller hovedpersonen i ’Western’, bestemt ikke nogen John Wayne, og filmen ligner ikke umiddelbart noget prærie-epos. Og alligevel er titlen helt på sin plads, for filmen leger elegant med western-genrens klassiske elementer: Her penetration af jomfrueligt land, flaghejsning og drama til hest, ’de civiliseredes’ kamp med lokalbefolkningen om vand og territorier.

Uvejrsøen Key Largo

Uvejrsøen Key Largo

Instruktør: John Huston
I dag kl. 19:30
Tilføj til din kalender
Køb
Bestil



Eks-majoren Frank McCloud (Humphrey Bogart) besøger et nedslidt Florida Keys-hotel, som ejes af en handicappet mand og hans svigerdatter (Lauren Bacall), der er enke efter Franks gode krigskammerat. Hotellet styres nu af den usympatiske gangster Johnny Rocco, spillet af film noir-ærkeskurken Edward G. Robinson. Frank beslutter sig for at gøre op med den brutale Rocco, men skurken svarer igen ved at holde alle gæsterne fanget, imens en orkan nærmer sig den lille ø.

Lessons of Darkness
I dag kl. 21:30
Tilføj til din kalender
Køb
Bestil



Werner Herzogs og fotografen Paul Berriffs mesterværk er en unik blanding af science fiction og dokumentar. Instruktøren følte i kølvandet på den første Golf-krig – ikke ulig filosoffen Baudrillard – at mediedækningen havde forfladiget og uvirkeliggjort krigen. 'Lessons of Darkness' er Herzogs korrektiv til historieskrivningen. Vi ser landskaber, der bløder olie. Ildspyende sprækker i ørkenen filmet lodret ovenfra. Og sølvklædte væsener, der som aliens prøver at håndtere naturens kræfter.

'Lessons of Darkness' er et filmisk essay, der skildrer miljøet som krigens egentlige årsag og offer – men uden at nævne krigen med et ord. Det er på en gang upolemisk, indigneret og overvældende filmkunst. Og sjældent har Herzogs lydside – der vanen tro består af tunge drenge som Wagner, Mahler og Prokofiev – virket mere på sin plads.

Da ’Lessons of Darkness’ i 1992 havde premiere på Berlin-festivalen, blev den mødt med en vrede sjældent set på en filmfestival. Publikum buhede og spyttede på Werner Herzog, der gik på scenen og svarede: ”I er alle idioter!” I en tid, hvor den poetiske dokumentarfilm levede trange kår, tillod Herzog sig – i ånden fra filosoffen Walter Benjamin – at begive sig ind i den første Irak-krig og filme en krønike om krig og ild på en måde, der gik stik imod tidens historieskrivning, nemlig den 1:1-gengivelse af krigen på tv, som CNN stod i spidsen for.

Det tog syv år, før Werner Herzog tog til genmæle og med sin Minnesota Declaration, der udfordrede og ændrede dokumentarfilmsverdenen med ord som disse:

”Der er dybere lag i filmkunsten, og der findes sådan noget som en poetisk, ekstatisk sandhed. Den er mytisk og uhåndgribelig og kan kun nås ved hjælp af iscenesættelse, fantasi og stilisering.” (5. bud i Werner Herzogs manifest ’The Minnesota Declaration’).

Cinematekets program
filmogboghandel
CINEMATEKET sec2
cinemateket-facebook-kampagne_210
Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412