Thure Lindhardt lader sig ikke typecaste

BERLIN 2012. Thure Lindhardt har høstet store roser for sin rolle i amerikanske Ira Sachs "Keep The Lights On", og flere udenlandske film er på vej. To af dem bliver vist i Berlin. Selv ser han sin internationale karriere som en vigtig del i det undersøgende arbejde, som en skuespiller udfører i menneskets psyke.

Han jager Pelle ud på isen, der giver under for den lille dreng. Overrasket over konsekvensen af sin ugerning kigger han forskrækket på isflagerne, der omslutter Pelle.

Første gang man kunne opleve Thure Frank Lindhardt på film var som den lille mobber i Bille Augusts "Pelle Erobreren" (1987), der vandt både en Robert, en Bodil og ikke mindst Den Gyldne Palme i Cannes og en Oscar for bedste udenlandske film i 1988.

Dengang var det ikke til at forudse, at den kun 12-årige Thure ville vokse sig stor på lærredet og på teaterscenen. I dag er der ingen vej uden om skuespilleren Lindhardt, der har afsat tunge spor i både dansk og udenlandsk filmproduktion.

Han blev for nylig udpeget af New York Magazine som en af de 11 skuespillere, der "rockede" dette års Sundance Film Festival, og på listen var også så erfarne skuespillere som Frank Langella og Richard Gere. Det var Thure Lindhardts hovedrollepræstation i Ira Sachs "Keep The Lights On", der havde verdenspremiere på Sundance i januar, der fremkaldte den positive omtale. På Hitfix skrev Gregory Ellwood således om Lindhardt: "Han har ry for at have en kamæleon-agtig evne til fysisk at forvandle sig selv til en rolle, og i "Keep The Ligths On" har han fået en betydelig mulighed for at fremvise sin brede vifte af skuespilfærdigheder".

Karriere med syvmilestøvler

Det er selvsagt en vurdering set fra en amerikansk vinkel, for herhjemme har man kunnet følge talentet i efterhånden mange år. Lige siden han var en lille dreng, har Thure Lindhardt været klar over, at han ville være skuespiller. Han var 12 år, da han gik til casting på "Pelle Erobreren", og ikke længe efter fik han en rolle i familiefilmen "Negerkys og labre larver" (1987). Under sin opvækst i Roskilde var han aktiv i den lokale teaterforening. Han blev optaget på Skuespillerskolen i Odense, mens han stadig gik på Det Fri Gymnasium i København, og han startede på uddannelsen umiddelbart efter sin studentereksamen.

Før han var færdiguddannet, blev han spottet af instruktøren Kasper Rostrup, der castede ham til den mandlige hovedrolle i Martha Christensen-filmatiseringen "Her i nærheden"(2002), hvor han spillede over for dansk film og teaters Grand Old Lady Ghita Nørby, og rollen som den autistiske dreng Brian blev hans gennembrud på film. Forinden havde han dog imponeret i teaterstykket "Shopping og Fucking" i 1998, der var hans professionelle debut. Der syntes ikke at være noget, der kunne stoppe det unge talent, der stormede fremad i karrieren med syvmileskridt. Mindre roller i tv-serier som "Edderkoppen" og "Rejseholdet" bragte ham hjem i danskernes stuer og bevidsthed og gav ham begyndende kendisstatus.

Thures film i Berlin

Thure Lindhardts "Formentera" vises for pressen i dag kl. 15 og for publikum første gang i morgen kl. 19.

"Keep the Lights On" vises første gang i morgen kl. 13.30.

Forskelligartede roller

Men selvom Thure Lindhardt nok har haft syvmilestøvlerne på, har han været omhyggelig med at sætte fødderne rigtigt og nøje vurderet hvert enkelt skridt, han har taget. Man har derfor ikke set ham byde andre kendisser på middag eller klovne sig gennem talrige reality- eller underholdningsprogrammer på tv. Han vil være kendt for sit arbejde. Ikke sit privatliv.

Til gengæld kan man konstatere, at han ikke har været tilbageholdende, når det gælder de forskelligartede roller, han har taget livtag med. Ud over autist-dreng i "Her i nærheden" har han spillet filosofisk narkoman i "Nordkraft", dødeligt determineret modstandsmand i "Flammen og Citronen", arrogant overklasseskraldemand i "Blå mænd", homoseksuel nazispire i "Broderskab" og moderne mand i krise i "Sandheden om mænd".

Men mulighederne for at få udfordrende roller er større, hvis man har hele verden som sin arbejdsplads, og derfor har Thure Lindhardt sideløbende med sin danske karriere ofte arbejdet under fremmede himmelstrøg.

I Danmark vakte det opsigt, da han i 2007 havde en mindre rolle i Sean Penns film "Into the Wild", også da han senere blev nævnt i forbindelse med filmen "Da Vinci Mysteriet". Rollen som albinomunken Silas gik til den engelske Paul Bettany, skønt den først var tiltænkt Lindhardt. I 2009 kunne man dog se ham i endnu en Ron Howard-filmatisering af en Dan Browne-sællert, nemlig "Engle og Dæmoner".

Den hemmelige affære i Tyskland

Også andre lande har nydt godt af Thure Lindhardts talent. I Tyskland er han et velkendt navn, efter at han har spillet med i 5 spillefilm, 3 tv-film og en række tv-serier. Sproget mestrer han stort set til perfektion, og han regner det for sit andet sprog. Det skyldes, at han i gymnasieårene tog det, der svarer til 2. G på et kostgymnasium syd for Frankfurt. Og han kan lide den frihed, som følger i kølvandet på hans sproglige bevægelsesmuligheder. Ikke bare giver det ham et økonomisk råderum, men det giver ham også muligheden for at være mere kræsen i forhold til de roller, han siger ja til.

Alene det sidste års tid har Thure Lindhardt haft hovedrollen i fire film, indspillet i fire forskellige lande. En i Canada, "Eddie", en i Bulgarien, "The Island",, en i Tyskland ,"Formentera", og en i USA, nemlig "Keep The Lights On". Han er kun netop vendt hjem fra Irland, hvor han har en rolle i Neil Jordans første vampyrfilm siden "En vampyrs bekendelser" fra 1994, før han straks er på vej videre til Bruxelles, hvor han har en rolle i den europæiske tv-serie "The Artist". Der venter desuden flere store roller i horisonten, af hvilke han på nuværende tidspunkt kun vil afsløre hovedrollen i en amerikansk film om kunstneren William de Konning.

Nægter at blive typecastet

Over for FILMupdate sammenligner Thure Lindhardt sit virke som skuespiller med en antropologs, der dykker ned og graver i den menneskelige psyke. Hver ny rolle er et nyt uopdaget land, der skal kortlægges.

Thure Lindhardts udlængsel kan spores i hans rollevalg, mener han selv. Han undgår at slå rod i samme hjørne af det udtryksmæssige villakvarter. Han skal være flytteklar, når det kræves af ham. Derfor er han heller ikke nervøs for, at han med rollen som den homoseksuelle dokumentarfilminstruktør i "Keep The Lights On", som han lige har fået så stor ros for i USA, er i fare for at blive typecastet.

Hans amerikanske agent har hævet sit aktivitetsniveau siden Sundance. Men Thure Lindhardt gentager ikke sig selv i sit arbejde. Eller som han siger det ligeud og med eftertryk: "Jeg nægter at lade mig typecaste!". Han har mærket branchens dovenskab, når han er blevet spurgt, om han ikke vil spille følsom narkoman (efter "Nordkraft") eller tosse (efter "Her i nærheden").

Men det ville have en helt særlig konsekvens for Lindhardt, hvis han sagde ja til sådanne forudsigelige rollekopier: "Så ville jeg ikke længere være kunstner, men opportunist. Min påstand er faktisk, at jeg er for god til at blive typecastet."

Formentera_210