Kassetænkning dræber kreativiteten

MINIPORTRÆTSERIE. Lise Lense-Møller har "Mit Afganistan" med i konkurrence på dokumentarfilmfestivalen IDFA i Amsterdam og "1989" på finansieringsmarkedet IDFA Forum. Mød hende og fem andre kvindelige dokumentarfilmproducerere, der markerer sig som aldrig før både på den nationale og internationale scene.

Filmbranchen bliver jævnligt beskyldt for kønsdiskrimination, men når det gælder dokumentarfilmproduktion i Danmark, står kvinderne stærkt.

"Erfaring er et aktiv – hvis den konstant bliver udfordret."

Læs: Uudslukkeligt kærlighedsforhold til virkeligheden

Kvinder og film

Danske dokumentarfilm

Syv ud af ni danske film på IDFA er produceret af kvinder (medregnet "Mit Afghanistan", som har både en mandlig og kvindelig producer). Ud af de dokumentarfilm, som Det Danske Filminstitut støttede i 2011, er 65 % produceret af kvinder, og i 2012 er det foreløbige tal helt oppe på 76 % – mod 53 % i spillefilm.

Tallene i USA

I den amerikanske filmindustri er der flere kvinder, der arbejder med dokumentarfilm end med fiktion. Sidste år stod kvindelige instruktører bag 35 % af de amerikanske dokumentarfilm, 18 % spillefilm og kun 5 % blockbustere. Som producer var procentdelen af kvinder 29 i spillefilm og 35 i dokumentarfilm.

Kilde: Center for the Study of Women in Television and Film at San Diego State University

Den nye generation

Afgangsårgangen af dokumentarinstruktører på Den Danske Filmskole i 2011 bestod udelukkende af kvinder. Samme år var kun 1 ud af 6 fiktionsinstruktører kvinder, mens 4 ud af 6 af de dimitterende producere var kvinder.

Et kvindearbejde

Klippejobbet er blevet bestredet af kvinder siden filmens fødsel, da det blev anset som en kvindesyssel i stil med syarbejde. Det siges, at kvinder rent faktisk er bedre klippere end mænd, fordi de har større talent for at observere og fortolke følelser i ansigtsudtryk.

Kilde: The New York Times, 25. maj 2012

På den røde løber

I Cannes 2012 rasede internationale kritikere over, at ingen kvindelig instruktør var udtaget. I Danmark har en kvindelig instruktør ikke vundet en Robert-pris i 12 år.

Kilde: Politiken

Lise Lense-Møller

Film

The War Campaign (i produktion) Som den jeg er (i produktion) The Visit (i præproduktion), 1989 (IDFA Forum i udvikling), Mit Afghanistan, Sven og Visdommen, Into Eternity, Burma VJ

Bonusinfo

For ti år siden udgav Lise Lense-Møller kogebogen "Mad" sammen med kokken Henrik Boserup. Nu er hun blevet forlægger af føde for sjælen: 96-årige Sven Damsholt, som har drevet en spirituel boghandel i København i 71 år, og som Lise Lense-Møller netop har færdiggjort filmen "Sven & visdommen" om, har doneret sit forlag Visdomsbøgerne til Lense-Møller og intruktøren Marie Louise Lefèvre.

FILMupdate har spurgt seks markante, internationalt orienterede kvindelige dokumentarfilmproducere om deres drivkraft, skelsættende projekter, daglige udfordringer og bud på, hvad det er, kvinderne kan.

LISE LENSE-MØLLER / MAGIC HOUR FILMS

Hvorfor er du producer – hvad er din drivkraft?

"Jeg kan godt lide processen med at starte med et 'frø' – hvad enten det er en idé eller et talent – og finde ud af, hvad det bestemte frø har behov for, og hvordan man får det til at udvikle sig bedst muligt.

På et mere egoistisk plan: Som dokumentarfilmproducer får jeg mulighed for konstant at være i dialog med verden omkring mig. At udfordre og blive udfordret, påvirke og blive påvirket, møde nye mennesker, lære nye ting og blive inspireret."

Nævn arbejdet med en produktion, instruktør eller andet, der har bragt dig særlig glæde?

"Jeg nød at arbejde med 'Burma VJ', fordi jeg følte, at filmen rent faktisk gjorde en forskel. Jeg nød at arbejde med 'Into Eternity', fordi den var så svær, og vi var tæt på ikke at 'løse den', men Michael Madsen og jeg nægtede at give op. Jeg nyder at undervise og vejlede – ikke mindst for EAVE. Workshop-atmosfæren er meget generøs - du tilbyder støtte og erfaring, men får også en masse igen."

Hvad er dine største udfordringer?

"Udover at være underbemandet og underfinansieret som de fleste uafhængige dokumentarproducere er den største udfordring at undgå kassetænkning. At tænke i kasser eller selv at blive sat i bås er dræbende for kreativiteten. Erfaring er et aktiv – hvis den konstant bliver udfordret."

Har du et bud på, hvorfor der er så mange kvindelige dokumentarfilmproducere, der markerer sig for tiden (fx er syv ud af ni danske film i konkurrence på IDFA produceret af kvinder)? Er der nogen særlige 'kvindelige' egenskaber, du har gavn af som producer?

"Hvorfor skulle der ikke være mange kvinder? Du bliver hverken rig eller berømt af at være dokumentarproducer. Min erfaring er, at det kræver masser af udholdenhed, tålmodighed og ægte interesse for de mennesker, du arbejder med. Det tror jeg, at jeg har, men om det er knyttet til mit køn eller ej, har jeg har ingen idé om."

1989