Et skrabet budget skærper kravene

INTERVIEW. Unge filmtalenter har ofte svært ved at få finansieret deres filmprojekter. En løsning kunne være flere produktioner på mikrobudget, mener makkerparret Ali Abbasi og Jacob Jarek bag den nye spillefilm "Shelley", der skal laves for godt 2,2 millioner.

Da Ali Abbasi lavede en af sine første film, var budgettet på 10.000 kroner. Filmen blev skudt for otte år siden i Iran, hvor Abbasi er født og vokset op, og hvor filmproduktion kan gøres langt billigere end herhjemme. Halvdelen af beløbet investerede han selv, den anden halvdel lånte han af sin far. Det var mange penge, syntes han dengang.

Abbasi, der blev færdig fra Den Danske Filmskole i 2011, har længe efterspurgt flere muligheder for at få støtte til at lave film for færre penge, end man normalt gør herhjemme.

Ali Abbasi

Født i 1981 i Teheran, Iran. Har publiceret flere korte historier på persisk og har samarbejdet med et håndfuld af iranske bogforlag og tidskrifter. I 2002 opgav han sine studier på Teheran Polytechnic University og rejste til Europa, hvor han bosatte sig i Stockholm og begyndte at læse arkitektur. Dimmiterede i 2007 med en BA i arkitektur. Uddannet fra instruktørlinjen på Den Danske Filmskole i 2011.

"Jeg er jo bare én blandt mange unge instruktører, som gerne vil lave film. Vi er lidt frustrerede over det nuværende system, hvor det som regel handler om enten meget store beløb eller ingenting. Det vigtige er at komme i gang," siger den i dag 33-årige instruktør.

Nu ser det ud til at lykkes. I hvert fald har Abbasi og hans producer Jacob Jarek fra Profile Pictures fået støtte fra New Danish Screen til spillefilmen "Shelley", der skal laves for bare 2,265 millioner kr, og optagelserne er i fuld gang. 

"Shelley" er en psykologisk gyser. Louise og Kasper er flyttet ud af byen og lever i harmoni med naturen dybt inde i en skov – langt væk fra mobiltelefoner, hightech og elektricitet. Parret prøver at få børn, men Louise bliver ved med at abortere, og da den rumænske pige Elena dukker op, opstår ideen om at bruge hende som rugemor mod en klækkelig betaling. Derfra begynder der at ske besynderlige ting: Kasper og Louise vender sig mod hinanden, og Elena bliver tyndere og tyndere – det er, som om barnet dræner alle kræfter ud af hende.

Solidarisk aflønning

Men hvordan laver man overhovedet en spillefilm for så få penge? 2,2 millioner svarer til en tredjedel af en almindelig low budget-spillefilm, og det er svært at skære ned på udgifter som transport, ophold og forplejning. For at sikre, at produktionen holder sig inden for rammerne, har producer Jacob Jarek opsat en række spilleregler:

Optageperioden er begrænset til 22 dage. Der er kun 8-10 personer på settet, og der filmes på location – en hytte i Sverige – 95 procent af tiden. Alle går for en lavere løn end normalt, og hvis filmen genererer et overskud, får de medvirkende til gengæld procenter – en slags solidarisk måde at aflønne på, som giver holdet medejerskab af filmen, forklarer Jarek.

At de har rejst pengene, er et tegn på, at der er velvilje i branchen til at skubbe de nye talenter frem, men ifølge produceren er der allerede så mange etablerede filmfolk herhjemme, at det er svært for de unge instruktører at rejse penge:

"Der mangler nogle sprækker i systemet. De garvede instruktører har nogle bedre 'pakker', når de skal argumentere for støtte til deres projekter – så er det ofte med gode, etablerede navne på holdet."

Trods de skrabede produktionsvilkår er det ikke desto mindre lykkedes Abbasi og Jarek at få norske Ellen Dorrit Petersen, der spiller hovedrollen i Eskil Vogts anmelderroste "Blind", til at spille Louise, og Cannes-vinder Cosmina Stratan fra Cristian Mungius "Beyond the Hills" til rollen som Elena. Den mandlige hovedrolle Kasper spilles af danske Peter Christoffersen.

"Vi har et godt manuskript," siger produceren og smiler som forklaring på, hvordan de har landet de etablerede udenlandske navne.

Reglerne træffer valgene for dig

For Abbasi er det begrænsede budget ikke nogen belastning for hans kunstneriske frihed. Tværtimod, mener instruktøren:

"Det kan være helt rart, at du har et system, der tager mange af valgene for dig, og det gør de økonomiske rammer jo. Det skærper kravene, og vi er nødt til at skære helt ind til benet: Hvis vi nu kun har råd til tre effektscener, skal det være nogle helt afgørende scener, vi vælger."

Han har ikke følt sig presset af de økonomiske rammer.

"Selvfølgelig er der nogle luksusting, jeg har været nødt til at vælge fra, men jeg tænker ikke i bestemte typer setup og scener, fordi jeg ved, at det skal være billigt."

For eksempel skal de fleste scener optages uden kunstigt lys – ikke mindst fordi Louise og Kasper lever uden elektricitet, men også af hensyn til økonomien.

"Jeg ved, at vi skal skyde filmen med stearinlys og olielamper, og det er med til at skabe en bestemt stemning. Hvis vi havde et større budget, ville jeg bruge mere tid og energi på at sætte lys og skabe den stemning kunstigt."

Fokus bliver altså et andet, når man laver film for få penge, mener Abbasi. For ham er fordelen ved en produktion som "Shelley", at det primære fokus ligger på indholdet frem for på scenografi og detaljer.

"Det er mere makromanagement, jeg går ikke ned i hver eneste detalje. Jeg kan koncentrere mig om skuespillet og scenerne. Og når man har en god scene, bliver den fantastisk, næsten uanset hvordan man filmer det."

Både Abbasi og Jarek mener, at filmbranchen skal blive bedre til at satse på de nye talenter.

"Et af de store produktionsselskaber kunne jo lave deres eget '10 film for 1 million'-projekt. Det er sådan noget, der kunne drive udviklingen fremad, men det gør de ikke. De læner sig i stedet op ad staten og Filminstituttet," siger Abbasi.

Hvis filmselskaberne var villige til at lave billigere projekter, ville det ifølge instruktøren fungere som en investering i den pågældende instruktør eller manuskriptforfatter.

Så har jeg en relation til dem, og det giver jo på sigt noget igen.

Der er forventet premiere på "Shelley" i efteråret 2015. Filmen modtager produktionsstøtte på 2,1 mio. kr. gennem New Danish Screen. Produktionsselskabet Profile Pictures blev dannet for tre år siden af den erfarne islandske producer Thor Sigurjonsson og de to producere Jacob Jarek  og Ditte Milsted, der er fra samme årgang på Filmskolen som Ali Abbasi.