11 webserier er i udvikling

STØTTE. New Danish Screen har netop givet støtte til udvikling af 11 projekter under initiativet New Danish Webisodes, der skal komme med bud på nye filmiske formater. Interessen for initiativet har været stor, fortæller kunstnerisk leder Mette Damgaard-Sørensen.

I dag ser mange af os visuelle fortællinger på mobile platforme, når det passer os, og hvor det passer os. Det er baggrunden for, at talentstøtteordningen New Danish Screen har inviteret til udvikling af originale serier, der er skabt direkte til nettet. Tanken er, at serierne skal udfordre konventionelle fortællestrukturer og filmiske udtryk, have stærke fortællinger og udnytte nettet som legeplads og laboratorium.

Biografmarkedet for smalle fiktionsfilm er jo nærmest forsvundet. Man kan spørge, om man så skal lade være med at lave filmene? Slet ikke, for der er et stort behov. Også kunstnerisk er filmene nødvendige.

"Vi er alle klar over, at vi står i en virkelighed, som er ved at forandre sig fuldstændigt," siger kunstnerisk leder af New Danish Screen, Mette Damgaard-Sørensen.

Fakta

Aflevering af episodeafsnit og øvrigt udviklingsmateriale sker i maj 2017, hvorefter New Danish Screen vurderer, hvilke projekter der kan gives produktionsstøtte.

Produktionsstøtten forventes at ligge på mellem 1,2 og 2 mio. kr.

Læs mere om New Danish Webisodes.

"Vi har et publikum, som er sultne efter filmiske fortællinger, og som bruger dem. Men det er også et publikum, som hele tiden flytter sig. Det skal være convenient, man skal kunne opleve fortællingen hvor som helst og når som helst. Det er en kæmpe udfordring. Biografmarkedet for smalle fiktionsfilm er jo nærmest forsvundet. Man kan spørge, om man så skal lade være med at lave filmene? Slet ikke, for der er et stort behov. Også kunstnerisk er filmene nødvendige."

Stor bredde i fortællingerne  

11 projekter har nu fået udviklingsstøtte under initiativet New Danish Webisodes, og holdene bag skal, frem til midten af maj, producere et afsnit på minimum 6 minutter, et kunstnerisk og produktionelt koncept, et manuskript, en plan for distribution m.m.

Damgaard-Sørensen glæder sig over den store interesse for initiativet:

"Vi er overvældede over, hvor stor lysten til og behovet for at udforske det her format er. Vi fik 72 meget forskelligartede ansøgninger – fra kunstnerisk skæve fortællinger til store dramatiske."

"For eksempel står det postfaktuelle samfund centralt i flere projekter, der tager meget forskellige greb på det: fra den brugerinddragende aktivistiske dokumentarserie 'Demokrati vs. internet' til 'Ulven som jager alene', som er et højspændt selvtægtsdrama om en mand, der gør de vrede ord til handling."

"Flere projekter kredser om at blive ramt af det moderne liv og have svært ved at finde fodfæste. I dramaserien 'Fogedretten' sitrer samfundets konflikter i helt koncentreret form. I animationskomedien 'Tom indeni' har Toms indre organer taget magten fra ham. I 'Aqua Mamas' handler det om at finde sin rolle som mor, i kunstdokumentaren 'Resort' undersøges det, om man kan finde lykken ved at flytte til fremmede himmelstrøg, mens hybridserien '4Real' tager udgangspunkt i unges virkelige historier om at være på vej ned ad livets sliske og opleve et vendepunkt."

"Livet i provinsen tages under kærlig behandling i komedien 'Helvede er de andre', hvor den hjemvendte søn fanges i et tidsloop til farmors fødselsdag. I 'Talibanjo' skildres en gademusikant fra Odder og hans livshistorie som en crazy animeret musical, og i 'De efterladte' genforenes hovedpersonen med de venner, der aldrig forlod hjemstavnen."

Lysten til at sprænge formater

Karakteristisk for projekterne er, at de er præget af lyst til at eksperimentere og sprænge formater:

"En længere fortælling, et afsluttet værk, er ikke nødvendigvis en spillefilm. Det kan være en serie, hvor de enkelte afsnit varierer i både længde og synsvinkel. Der er virkelig lyst til at udnytte de frie rammer til at komme ind til kernen i fortællingerne," siger Damgaard-Sørensen.

Et formål med initiativet er som sagt også, at der bliver sat fokus på, hvordan fortællingerne bedst når ud til publikum. Også her mærker Damgaard-Sørensen en stor nysgerrighed:

"Mange vil gerne undersøge, hvad nettet kan som distributionsplatform. Hvordan identificerer man sit publikum og når det? Nogle har allerede erfaring, som de rutinerede Third Ear-folk, der nu også vil fortælle filmisk i 'Norkrim sagerne'," slutter Damgaard-Sørensen.

De 11 projekter

Projekt  Genre  Instruktør  Producer/
producent
 
Resort  Dokumentar  Mette Carla Albrechtsen  Rikke Tambo/
Bullitt Film 
Demokrati vs. internet  Dokumentar  Lise Birk Pedersen, 
Daniel Borenstein 
Mathilde Schytz Marvit, Jesper Jack/
House of Real 
Norkrim sagerne  Dokumentar/
Animation 
Claudia Bille Stræde  Tim Hinman, Krister Moltzen/
Third Ear 
Tom indeni  Animation  Tor Fruergaard  Helle Faber/
Made in Copenhagen 
Talibanjo  Animation/
Dokumentar/
Musical 
Kristian Nordentoft  Mikkel Kristensen/
Copenhagen Bombay 
Ulven som jager alene  Fiktion/
Drama 
Frederik Louis Hviid  Kasper Dissing/
Zentropa Entertainments 3 
Aqua Mamas  Fiktion/
Hybrid/
Drama 
Zara Zerny  Maria Møller Kjeldgaard/
SAM productions 
De efterladte  Fiktion/
Drama 
Kasper Rune Larsen  Henrik Underbjerg/
Stray Dog 
4Real  Fiktion/
Hybrid 
Camilla Ramonn  Julie Waltersdorph Hansen/
Masterplan Pictures 
Fogedretten  Fiktion/
Drama 
Jens Dahl, 
Cecilie McNair 
Caroline Schlüter Bingestam/
Profile Pictures 
Helvede er de andre  Fiktion/
Komedie 
Lars T. Therkildsen  Maria Møller Christoffersen/
Grasværk