Støttede spil - Efterår 2016

Herunder findes korte præsentationer af de projekter, der har fået støtte fra Spilordningen.

To be a Whale

Genre: Læringsspil
Platform: PC/Mac
Producent: Lohika ApS
Støttebeløb: DKK 430.000 (udvikling) 

TO BE A WHALE er et læringsspil, hvor spilleren kan lære grundprincipperne i programmering ved at kontrollere en nyfødt pukkelhval. Hvalfamilien er ved at forberede den årlige 7000 km vandring fra Cape Verdes ynglesteder til det nordlige Norges jagtområder. Spilleren har meget at lære for at følge med - hvordan man svømmer og ånder, hvordan man bryder overfladen, og hvordan hvaler kommunikerer med sang. Ved at engagere sig i hvalens færd engageres spilleren samtidig i at forstå mange metoder for, hvad det vil sige at programmere en computer.


Sinking feeling

Genre: Cooperativt stealth game
Platform: Playstation VR
Producent: Copenhagen Game Productions ApS
Støttebeløb: DKK 917.000 (udvikling)

SINKING FEELING er et asymetrisk co-op spil for to spillere, hvor den ene spiller bruger VR-briller, mens den anden spiller ser på tv-skærmen. Begge spillere befinder sig på den samme undervandsmission, hvor den, der kigger på skærmen, styrer en stor ubåd, mens den, der har VR-brillerne på, ligger ude foran ubåden i sin særlige – noget skrøbelige - dykkerdragt. De skal nu klare missioner, hvor samarbejde er en absolut nødvendighed for at overleve det imponerende, men ikke altid venligsindede, dyreliv. Tonen er mørk og dyster, men med et humoristisk tegneserieagtigt twist i designet af karakterer og udstyr.


Nima

Genre: Puzzle-adventure
Platform: Tablets/mobil
Producent: KAPAW! Games IVS
Støttebeløb: DKK 500.000 (udvikling)  

NIMA er et levelbaseret puzzle adventure spil til tablets og smartphones. Spillet fortæller om den tibetanske dreng Nimas farefulde dannelsesrejse og samtidigt udfolder denne historie sig i et spilmekanisk avanceret puzzle spil, hvor ens rumlige sans udfordres. Kernen i gameplay er en spilverden udformet som en slags Rubriks-terning, hvor Nima befinder sig på de øverste felter, men hvor spilleren løbende kan dreje nye elementer op for at løse opgaver i, hvad man kunne kalde for en dynamisk labyrint. På alle sider af terningen er der terræn såsom bjerge og buske, og siderne på terningen kan roteres for at hjælpe Nima igennem banerne. 


Wartile

Genre: Strategispil
Platform: PC via STEAM, efterfølgende evt. konsoller
Producent: Playwood Project ApS 
Støttebeløb: DKK 600.000 (produktion)  

WARTILE er et strategispil, der blander elementer af real time strategy med elementer af turn based strategy, og foregår i en stiliseret miniatureverden med vikinger og riddere. Spillet fungerer både som single player og multiplayer og har reference til taktiske brætspil, blandt andet ved at spillets figurer er modelleret som detaljerede miniature soldater, der i lighed med fysiske brikker står på en base. Spiluniverset er et 3D landskab, men med tydelige markeringer af felter, der definerer, hvor figurerne kan stå. Spillet placerer sig som mid core i spændet mellem casual spil og mere komplekse, langvarige strategi spil.


Yderst hemmeligt

Genre: Dokumentarisk adventure
Platform: iOS/android tablets, senere evt. PC/Mac
Producent: Klassefilm ApS
Støttebeløb: DKK 1.200.000 (produktion)  

YDERST HEMMELIGT er et spil i adventure genren, men med både autobiografiske og dokumentariske elementer. Omdrejningspunktet er karakteren "T", som spilleren skal hjælpe med at søge sandheden om sine forældre, der begge var hemmelige agenter i den danske efterretningstjeneste under den kolde krig. Historien bygger på instruktøren Trine Laiers egen opvækst, og en del af materialet er dokumentarisk materiale fra hendes proces med at finde ud af, hvad forældrene egentlig foretog sig dengang, og hvordan deres verdensbillede afspejlede både den kolde krig og datidens teknologi. Spillets visuelle stil er udviklet som en kombination af animeret 2D collage og 3D miljø, og spillet kombinerer træk fra flere spilgenrer.


Mindre spilstøtter

 

Genre: Børnespil/interaktiv historie
Platform: Tablets og evt. VR head sets
Producent: Step In Books ApS
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 

COSMO er et spil til børn fra ca. 5 år, der bygger på universet fra børnebilledbogen ”Cosmo – historien om en mand, hvis hjem forsvandt ned i et hul” af forfatter Jens Blendstrup og illustrator Helle Vibeke Jensen. Spillet tager udgangspunkt i bogens univers, en fabulerende fortælling, hvor karakteren Cosmo er på rumrejse i en søgen efter alle de ting, der forsvandt, da hans hjem sank i jorden. Bogen har et karakteristisk visuelt udtryk, der blander foto og tegninger i overraskende og humoristisk absurde kombinationer. Projektet ligger i grænselandet mellem e-bog og spil.

Genre: Action adventure
Platform: PC/konsoller
Producent: Bedtime Digital Games ApS
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling) 

THEY CAME TO DESTROY! er et spil, der hylder de klassiske monsterfilm som 30’ernes King Kong og 50’ernes Godzilla. Men hvor filmene handlede om det menneskelige forsøg på at overvinde monstret, handler spillet om at være monstret, der kæmper for at overleve trods den massive indsats, der er sat ind for at stoppe det. Med 50’ernes koldkrig, popkultur og atom-teknologi som retro-baggrund, kæmper spilleren – bane for bane - en ”roguelike” overlevelseskamp for at nå en udvalgt destination med en hale af vellystig destruktion bag sig.

 

Genre: Co-op mysteriespil
Platform: iOS/Android samt evt. PC/Mac
Producent: Other Tales Interactive
Støttebeløb: DKK 89.700 (udvikling)

TICK TOCK er et mysteriespil for to spillere, der via deres mobil/tablet skal samarbejde om at løse gåder. Spillerne sidder med hver deres halvdel af spillet, og udfolder en samlet fælles fortælling. I spilfortællingen er spillerne fanget inde i hvert sit magiske ur, og kun ved at hjælpe hinanden med at afdække baggrundhistorien om de to søstre Amalie og Lærke Ravn - der begge var urmagere - kan spillerne finde forklaringen på urene og løsningerne på, hvordan de slipper ud. Spillet er inspireret af fysiske ’escape rooms’ og af eventyret ”Nattergalen” af H. C. Andersen.

 

Genre: Strategispil
Platform: PC/Mac
Producent: The Outer Zone
Støttebeløb: DKK 81.000 (udvikling)

DOCTOR KIEFER’S HOUSE OF LUNACY er et simulations- og management spil, hvor spilleren bestyrer et sindssygehospital. Spilleren skal diagnosticere og behandle patienter ud fra den viden, som er erhvervet undervejs i spillet, og spilleren må til tider vælge mellem videnskab eller etik, magt eller omdømme, penge eller menneskeliv.  Spillet er holdt i en enkel, men kraftfuldt 2D håndtegnet stil, med reference til kunstneriske skildringer af sindssyge, såsom hos Edward Munch, men også til et mere nutidigt udtryk hentet fra graphic novels, eksempelvis fra Charles Burns.

Genre: Strategispil
Platform: PC/tablets
Producent: Ø
Støttebeløb: DKK 100.000 (udvikling)

RAPTURE er - som undertitlen med glimt i øjet forklarer - ”a happy hippie survival adventure”. Umiddelbart er det et overlevelsesspil, hvor spilleren skal opbygge og beskytte et minisamfund i en overdådig natur, der dog ikke er uden modstand. Men - modsat de fleste spil af denne type - fokuseres der på, hvordan spilleren via kloge valg kan opbygge et bæredygtigt miljø, og på den måde er der en grundlæggende positiv og konstruktiv tilgang i spillets simulator-gameplay med fokus på, hvordan harmoni kan skabes mellem mennesker og mellem natur og mennesker. I første omgang må spilleren sikre overlevelse, men det langsigtede mål er trivsel

Kontakt

Simon Løvind
Redaktør
Tlf. +45 2537 0002
simonl@dfi.dk

Mikkel Thomassen
Producer
Tlf. +45 4061 9362
mikkelt@dfi.dk

Karen Jakobsen
Projektkoordinator, Spil & digitale medier
Tlf. +45 2332 9005
karenj@dfi.dk