Præcis 20 år efter premiere-visningen i Cannes viser vi Thomas Vinterbergs nu ikoniske dogmefilm ’Festen’ i spritny kopi.
Da Thomas Vinterbergs ‘Festen’ havde premiere på Cannes Film Festival den 18. maj 1998, overgav kritikere og publikum sig betingelsesløst til den bevægende historie, de uvant naturalistiske skuespilpræstationer og den perfekt understøttende hjemmevideo-æstetik. Men at ‘Festen’ var mere end en stilistisk dogme-flue understreges af, at teateropsætningen af historien – om familiefesten, der fortsætter trods sønnens forbitrede incestanklage midt under middagen – fortsat trækker fulde huse.
“Thomas Vinterbergs og Mogens Rukovs manuskript giver rum for både komiske og højtråbende småkonflikter og det store uforsonlige drama, hvor tilskueren drives fra latter til stum medfølelse,” skrev Kulturministeriets Kanon-udvalg for nogle år siden.
’Festen’ vises i en restaureret udgave på dagen for 20-års-jubilæet. Fotografen Anthony Dod Mantle var med til at tegne dogme-æstetikken som fotograf på to af de fire første dogmefilm, ’Festen’ (1998) og Søren Kragh-Jacobsens ’Mifunes sidste sang’ (1999), og også for ham blev ’Festen’ et stort gennembrud og starten på en international karriere.
Jesper Andersen, programredaktør / Cinemateket
Få nyheder om film, tilbud og aktiviteter i Cinemateket. Nyhedsbrevet udkommer en gang om ugen.