I 2018 fylder Nicolas Roeg 90 år. Vi fejrer den dristige, britiske auteur, der med sine visuelt ekspressive film har skubbet til måden, vi oplever film på.

Nicolas Roeg (f. 1928) er uden overdrivelse en af 70’ernes og 80’ernes betydeligste britiske instruktører. Med sin fængslende visuelle stil og dristige klipning har Nicolas Roeg skabt øjenåbnere som ’Rødt chok’ (1973), ’Manden, som kom ned på jorden’ (1976) og ’Bad Timing’ (1980), der allerede efter første gennemsyn prenter sig ind i hukommelsen som både modige og personlige værker.

Roeg går i sine film imod den klassisk lineære fortællemåde til fordel for en opsplittet, visuelt ekspressiv stil. Som publikum til hans film må vi gå med på legen og bruge både forestillingsevne og fantasi. Til gengæld får opmærksomme tilskuere en filmoplevelse ud over det sædvanlige.

Roegs ekspressive klipning taler til vores underbevidsthed – vi både tiltrækkes og frastødes af hans billedside. Måske netop derfor forekommer ’Rødt chok’ som en af de uhyggeligste gysere, man overhovedet kan støde på. Det er ikke så meget det enkelte billedes gennemslagskraft, men sammenstillingen af dem, der påvirker os så voldsomt.

Roeg udviklede allerede i sine første film et helt personligt filmsprog. Det er så udpræget filmisk, at han ikke synes at kunne udtrykke sig på præcist gennem noget andet medium. Men hans vej til instruktørstolen var forholdsvis lang. Han begyndte som kameraassistent og arbejdede bl.a. som kameramand på ’Lawrence of Arabia’ (1962), før han efter endt fotografuddannelse stod bag kameraet på bl.a. Truffauts ’Fahrenheit 451’ (1966) og John Schlesingers ‘Fjernt fra verdens vrimmel’ (1967).

Arbejdet som fotograf har uden tvivl givet ham en høj æstetisk bevidsthed, og han har haft mod til at udvikle sin mosaiklignende klippestil, der er blevet hans varemærke. Først som 40-årig debuterede Roeg som instruktør (i et samarbejde med Donald Cammell) med den nyskabende kultfilm ’Flip ud’, der havde Mick Jagger i hovedrollen.

Warner Bros. blev forskrækkede, da de så realiseringen af manuskriptet, og filmen blev tilbageholdt i to år. Det blev den første blandt utallige af Roegs film, der kom i myndigheders og distributørers søgelys. ’Rødt chok’ blev i USA distribueret i en forkortet version og desuden vist på BBC, fraklippet den berømte elskovsscene.

I Storbritannien blev ’Eureka’ distribueret i sølle to filmkopier på betingelse af, at Roeg tog rundt til biograferne og talte om filmen efter forevisningerne. ’Manden, som kom ned på jorden’ blev i 1976 anset for så vanskelig at forstå, at man ved forestillingerne i amerikanske biografer tilbød publikum et ark papir med forklaringer til filmens handling.

Meget er dog sket med publikums billedforståelse siden, men Roegs visuelle stil har afgjort været forud for sin tid og virker selv i dag provokerende og dristig. Anerkendte instruktører som Todd Haynes, Steven Soderbergh, Wong Kar-Wai og Charlie Kaufman vedkender sig inspirationen fra Roegs klippeæstetik og opbrudte fortællinger. Og ifølge Christopher Nolan ville ’Memento’ være utænkelig uden Roeg, ligesom han også peger på den eksplosive slutning fra ’Pigen og professoren’ som inspiration til ’Inception’.

Lone N. Sardemann, programredaktør / Cinemateket

Datoer

Film i serien

Vælg dato
Ma Ti On To Fr
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
juli
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
august
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
september
27 28 29 30 31 1 2