I løbet af deres 43 år lange karriere udviklede instruktørparret Jean-Marie Straub og Danièle Huillet deres helt egen, kontrære tilgang til filmkunsten. I februar og marts kan du opleve fem af deres hovedværker.

”Jeg fik lyst til at kysse lærredet,” skrev kritikeren Susan Sontag i 1960’erne efter at have set den anti-nazistiske familiekrønike ’Ikke forsonet’, der uden blusel blander historiske epoker i et forsøg på at vise, at historien ikke er en lukket bog, men noget, som vi selv er med til at skrive.

Et halvt århundrede senere, i 2006, skulle de to instruktører hyldes på Venedig-festivalen, men boykottede deres egen prisfest med henvisning til mængden af ”offentligt og privat politi på jagt efter terrorister” – og skabte derpå furore ved at udnævne sig selv til terrorister med ordene: ”Så længe der er amerikansk-imperialistisk kapitalisme til, vil der ikke være terrorister nok i verden.”

PARALLELSPOR TIL FILMHISTORIEN

De to modstandskæmpere og moral-forkæmpere (marxismen er blot én af deres facetter) har altid delt vandene – også kunstnerisk. Mange kalder deres film utilnærmelige, mens Susan Sontag repræsenterer den fløj, som elsker Huillet & Straubs kompromisløse brug af Verfremdung, Bresson-inspireret stilisering og en ofte Dreyer-agtig renhed. Her bliver replikker citeret snarere end spillet. Der spilles til kameraet og ikke bare foran det. Pointen er – med Bertolt Brechts ord – at det er mere sandfærdigt at bruge citationstegn end at give det indtryk, at en skuespiller er andet end en skuespiller.

Straub & Huillet afviser kort og godt alt det, Hollywood er bygget på: Illusionisme, karakterudvikling, kausal-logik og psykologisk realisme. Deres film er ikke den slags, man ikke forsvinder ind i, men et parallelspor til den brede filmhistorie: Film, man må absorbere og bearbejde. Men den radikale tilgang gør også, at deres værker stadig fremstår lige så friske i dag som ved premieren. Det er, som Susan Sontag skriver, en transparent filmkunst, der stimulerer til at ”opleve lyset i sin egenhed”.

FILM – MEN IKKE KUN FILM

Størstedelen af parrets film er ikke selvstændige værker, men filmatiseringer af romaner, digte, teaterstykker – og endnu mere egensindigt: Musikstykker, malerier og fotografier. Originalmaterialet bruges vel at mærke ikke blot som historieforlæg – ofte udgør forholdet mellem de forskellige medier selve filmens tekstur.

Som når Straub & Huillet i et portræt af komponisten Johann Sebastian Bach og hans hustru, ’Chronicle of Anna Magdalene Bach’ (1968), lader lange, skønne indstillinger af et spillende symfoniorkester være selvforklarende. Med Jean-Marie Straubs ord er musikken hverken akkompagnement eller en kommentar
til billedsiden, men æstetisk materiale i sig selv: ”For en gangs skyld ville vi vise musik til biografgængere.”

Straub & Huillet er født i hhv. 1933 og 1936, begge i Frankrig. De fandt sammen i midten af 1950’ernes Paris, da de befandt sig i det cinefile miljø i Paris blandt folk som François Truffaut og Jacques Rivette, men har siden 1960’erne mest opholdt sig og indspillet film i Tyskland. Danièle Huillet døde i 2006, mens Jean-Marie Straub stadig er i vigør.

ARRANGEMENTER I SERIEN

Den 6. februar kan man opleve Straub & Huillet både foran og bag kameraet. Først ser vi Pedro Costas dokumentar ’Where Does Your Hidden Smile Lie’, der følger instruktørparret under arbejdet med filmen ’Sicilia!’, som vi viser efter et glas vin.

Den 7. februar introducerer filminstruktør og forfatter Christian Braad Thomsen ’Ikke forsonet’ (1965), mens vi den 8. februar i samarbejde med Kulturen i Skt. Matthäus byder på på operaforedrag og kulturhistorisk analyse ved Nils Holger Petersen i forbindelse med visningen af ’Moses and Aaron’ – instruktørparrets unikke adaptering af Arnold Schönbergs bibelske opera af samme navn.

Den 31. marts vises ’Chronicle of Anna Magdalena Bach’ med introduktion af seriekurator Oscar Pedersen, der vil fortælle i detaljer om Straub og Huillets filmkunst.

Tak til Goethe-Institut Dänemark, Copenhagen Jewish Film Festival, Institut Français og Kulturen i Skt. Matthäus for samarbejde om serien.

Oscar Pedersen, filmformidler

Datoer

Film i serien

Vælg dato
Ma Ti On To Fr
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
juli
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
august
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
september
27 28 29 30 31 1 2