En branche med tæft for det internationale

SAMARBEJDE. Danske producere arbejder langt mere målrettet end tidligere på at finde de originale projekter, når de søger udenlandske samarbejder, siger Det Danske Filminstituts internationale producer Noemi Ferrer Schwenk. Succesen for 'The Square', 'Thelma' og de to øvrige nordiske Oscar-kandidater siger lidt om træfsikkerheden, siger hun.

Når 'The Square' og 'Thelma' i disse uger ruller hen over lærrederne i de danske biografer, sker det med et stærkt internationalt rygstød – først med Guldpalmen til Ruben Östlund i maj og siden ros og flere festivalinvitationer til både Östlunds satiriske nålestik og Joachim Triers overnaturlige gys.

Det er et flot udvalg af film, som dermed også er med til at give de medvirkende danske filmfolk et internationalt renomme – Noemi Ferrer Schwenk

Den positive hype fik et ekstra nøk opad, da de to film i august-september blev udvalgt som Oscar-kandidater for henholdsvis Sverige og Norge.

Fakta

De fire nordiske Oscar-film

/ med dansk koproduktion

The Square (Sverige)
Dansk koproducer Katja Adomeit for Coproduction Office
Andre danske kræfter klipper Jacob Schulsinger, skuespiller Claes Bang

Thelma (Norge)
Dansk koproducer Eva Jakobsen, Katrin Pors og Mikkel Jersin for Snowglobe
Andre danske kræfter fotograf Jakob Ihre, klipper Olivier Bugge Coutté, lyd Peter Albrechtsen m.fl.

Tom of Finland (Finland)
Dansk koproducer Miriam Nørgaard for Fridthjof Film
Andre danske kræfter fotograf Lasse Frank, skuespiller Jakob Oftebro

Under træet (Island)
Dansk koproducer Caroline Schlüter Bingestam, Jacob Jarek, Ditte Milsted for Profile Pictures
Andre danske kræfter lyd Sylvester Holm og Frank Mølgaard Knudsen, sminkør Bjørg Serup m.fl.

plus


I familiens skød (Quit Staring at My Plate) (Kroatien)
Dansk koproducer Peter Hyldahl, Morten Kjems Juhl og Maria Møller Christoffersen for Beofilm
Andre danske kræfter lyd Roar Skau Olsen, production designer Mathilde Ridder-Nielsen


Fire nye projekter

/ støttet af Det Danske Filminstitut

Made in Bangladesh (Frankrig)
Instruktør Rubaiyat Hossain
Dansk producer Peter Hyldahl for Beofilm

Raggie (Estland)
Instruktør Karsten Kiilerich, Meelis Arulepp
Dansk producer Anders Mastrup for A. Film

The County (Island)
Instruktør Grímur Hákonarson
Dansk producer Caroline Schlüter Bingestam, Ditte Milsted, Jacob Jarek for Profile Pictures

Vivarium (Irland)
Instruktør Lorcan Finnegan
Dansk producer Alexander Brøndsted for PingPong Film

Støtte til koproduktioner

Filminstituttets minor-støtteordning fremmer danske filmfolks deltagelse i internationale film til gavn for det kreative og økonomiske samarbejde på tværs af grænser.

Ordningen støtter filmprojekter, hvor den danske producent ikke er hovedproducent. Projekterne skal have filmiske og kunstneriske kvaliteter, og der skal være dansk kreativ og/eller teknisk deltagelse i produktionen.

Der bliver hvert år bevilget støtte til 6-9 spillefilm.

Se mere under Spillefilm – Minor Koproduktioner

Både 'The Square' og 'Thelma' har danske kreative og tekniske kræfter ombord, og for Det Danske Filminstituts internationale producer Noemi Ferrer Schwenk er det værd at bemærke, at det ikke blot er den svenske og norske Oscar-kandidat, der er dansk koproduceret.

For første gang har nemlig samtlige fire nordiske Oscar-kandidater – altså også 'Under træet' af islandske Hafsteinn Gunnar Sigurdsson og 'Tom of Finland' af finske Dome Karukoski – danske koproducere i ryggen.

"De fire film har gjort sig bemærket internationalt med priser og udtagelser til vigtige festivaler. Alle fire film er solgt til amerikansk distribution, hvilket er et godt tegn på, at filmene, ud over det kunstneriske, også kan noget kommercielt. Om de hopper videre i Oscar-kapløbet, ved vi mere om senere, men det er under alle omstændigheder et flot udvalg af film, som dermed også er med til at give de medvirkende danske filmfolk et internationalt renomme," siger Ferrer Schwenk og tilføjer, at et andet koproduktionssamarbejde, kroatiske Hana Jusics 'Quit Staring at My Plate' (på dansk 'I familiens skød'), også er at finde blandt årets Oscar-kandidater i foreign-language-kategorien.

Thelma2_450
'Thelma' af Joachim Trier.

Skarpere blik for kvalitet

Som international producer har Ferrer Schwenk overblikket over Filminstituttets internationale støtteområde, hvor producerne kan søge midler til at deltage i udenlandske koproduktioner.

Hun ser de danske producenters deltagelse i de fire nordiske Oscar-film som et sigende udtryk for, at deres træfsikkerhed i forhold til internationale kvalitetsprojekter generelt er blevet større.

"I dag har producerne fået en rutine og en erfaring, der kan mærkes," siger Ferrer Schwenk, der har kunnet følge udviklingen i de danske filmfolks udenlandske engagement, siden hun kom til i 2011 – på et tidspunkt, hvor Filminstituttet for alvor satte fokus på dansk films internationale potentiale.

"De har fået et langt skarpere blik for kvalitetsprojekterne – hvor det primært handler om meningsfulde kreative samarbejder, der kan værne om filmenes skarphed og identitet, og mindre om pengene," siger hun og peger på, at Filminstituttets støtte på området netop gerne vil fremme denne "organiske" egenskab ved samarbejderne.

Helt konkret kan vi se, at danske navne hyppigere dukker op som koproducenter på projekter udvalgt til de store festivaler, siger Ferrer Schwenk.

"Alene til Toronto Filmfestivalen i år var danske filmfolk involveret i otte koproduktioner. Ikke bare får de deres navn udbredt, men på festivalen kan de jo også etablere endnu flere netværk og kontakter."

Tom of Finland_450
'Tom of Finland' af Dome Karukoski.

Åbner sig mod verden

Mens der stadig er stærke bånd de nordiske lande imellem, er de danske producere i stigende grad rykket længere ud i verden. Når Ferrer Schwenk kigger på de ansøgninger til koproduktionsstøtte, som lander på hendes bord i dag sammenlignet med for seks år siden, er tendensen klar.

"Dengang var det groft sagt primært skandinaviske projekter – og sekundært lidt europæiske. Så kom der gradvist flere europæiske projekter til, og inden for de senere år er det igen helt forandret. Nu ser vi en voksende gruppe af ansøgninger vedrørende film fra lande uden for Europa."

"Vi ser danske producere engagere sig i film fra for eksempel Colombia, Mexico og Israel. Filminstituttet har netop støttet en koproduktion med en bangladeshisk instruktør. Historien handler om globaliseringens effekter og er en fransk-dansk koproduktion. En helt ny konstellation, som bliver interessant at følge. Blandt seneste støtter er også projekter fra Estland, Island og Irland."

For Filminstituttet handler det om at støtte producerne i at finde de spændende samarbejder, også uden for Norden.

"Det er berigende for branchen at arbejde på tværs af kulturer og fagtraditioner. Det giver nogle helt unikke erfaringer at få indsigt i andre måder at gøre tingene på," siger Ferrer Schwenk.

Under-traet_450
'Under træet' af Hafsteinn Gunnar Sigurdsson.

Finansiering af egne film

Ferrer Schwenk er ikke i tvivl om, at den danske filmbranche set udefra kan tilbyde nogle helt særlige kvaliteter:

"En straighforwardness hos producerne, den ikke-hierarkiske organisering og så en stor talentmasse – blandt fx skuespillere, klippere, fotografer, lydmestre, production designere," som hun siger.

Og i en tid, hvor filmøkonomien er stram, er det ikke uvæsentligt med stærke internationale bånd og producerrelationer. Det kan nemlig være med til at løfte finansieringen på egne projekter.

"Det så vigtigt i dag for producerne, at de mestrer kunsten at finansiere deres film internationalt. Budgetterne er de samme, men pengene er færre, og producerne brænder jo stadig efter at lave deres film," afslutter hun.