Animation i børnehaven

Børn animerer med Cirkeline-skabeloner.
Børn elsker gode historier! Og især de billedbårne fortællinger har stor fascinationskraft. Derfor er det en stor oplevelse og en vigtig øjenåbner for børn at skabe film selv.
  • Når børnene skaber en stopmotion film, erfarer de med deres egen krop, at film er en konstruktion.
  • Når børn afprøver og vælger lyd og stemning til deres film, får de en begyndende bevidsthed om, at lydene i en film kan forstærke de følelser, de selv får, når de ser en film.
  • Når børnene laver film, samarbejder de om at optage billeder og animere. De bruger både krop og fantasi, når de animerer figurer og deres egen krop foran kameraet. 
  • En tablet er for de fleste børn et særligt og magisk stykke legetøj. Børnene er derfor motiverede for at være med fra første øjeblik, og de fleste føler sig trygge og hjemmevante. 
  • Jeres børn er meget stolte over deres film og glæder sig til at vise dem til kammerater og familie. Når vi ser filmene sammen, taler vi om processen og filmenes indhold, udtryk og stemninger.
 

Læs mere om de pædagogiske overvejelser omkring det at skabe film i børnehaven i vores pædagogiske vejledning.

 

De pædagogiske læreplanstemaer

I kan planlægge animationsfilmforløb på mange måder. I kan f.eks. vælge at fokusere på:

 

  • Magi og leg: Fri afprøvning
  • Fortælling: Egen fortælling eller fortolkning af kendt fortælling
  • Virkemidler: Udvikling af scenografi og figurer, billedbeskæring og lyd
  • Temaer: Venskab, traditioner, årstider, eventyr, cirkus, trylleri osv.
  • Dokumentation: Hverdagen, barnets udvikling, naturfænomener osv.

 

Se eksempler på, hvordan de enkelte læreplans-temaer bliver understøttet her.