DOKDAG 2019

Det årlige branchemøde for dokumentarfilm afholdes 31. oktober 2019.

Kan man indfange og forklare den forskel, dokumentarfilm gør i menneskers liv – for den enkelte og fællesskabet? Hvordan taler vi om den kulturelle betydning af dokumentarfilm? Det vil vi gerne diskutere. Vi inviterer desuden på besøg i forskellige instruktørers værksted, vi udveksler erfaringer om forholdet til de medvirkende, når spotlightet slukkes, og vi rehabiliterer voice over’en som poetisk greb. Ind i mellem tager en dansk og en international kritiker temperaturen på dansk dokumentarfilm som den tager sig ud netop nu. Traditionen tro afslutter vi dagen med en film, middag i SULT og uddeling af Roos Prisen 2019.

Oversigt

Program | Praktiske oplysninger | Tilmelding


PROGRAM

 

9.00-9.30

Indregistrering og kaffe

9.30-9.50

Velkomst og intro til DOK2019-programmet

Claus Ladegaard, adm. direktør og Ane Mandrup, afdelingschef dokumentar

9.50-10.30

Et spørgsmål om kultur
Claus Ladegaard, adm. direktør

Moderator: Merete Sanderhoff, seniorrådgiver på SMK og forfatter til bogen Et spørgsmål om kultur. Kulturpolitikken til debat.

Læs mere

10.30-10.45

Instruktørens værksted
To instruktører, Jesper Dalgaard og Pernille Rose Grønkjær, inviterer inden for i deres værksted

10.45-11.15

Pause – kaffe og frugt

11.15-11.30

Instruktørens værksted
To instruktører, Frigge Fri og Vibe Mogensen, inviterer inden for i deres værksted

11.30-12.15

Singing in the rain – når dokumentariske karakterer bryder ud i sang
Max Kestner, instruktør, Anita Beikpour, instruktør

Moderatorer: Christina Ramsø Thomsen, projektredaktør og Cecilia Lidin, filmkonsulent

Læs mere

12.15-13.00

Frokost

13.00-13.20

Dansk dokumentarfilm i dag ifølge…
Katrine Hornstrup Yde, kulturredaktør, Information
Læs mere

13.20-14.15

Voice of God – nødløsning eller poetisk fortællergreb?
Karen Stokkendal, instruktør, Mads Hedegaard, instruktør

Moderator: Cecilia Lidin, filmkonsulent

Læs mere

14.15-14.45

Pause – kaffe, kage og frugt

14.45-15.00

Instruktørens værksted
Instruktør Lars Ostenfeld inviterer inden for i sit værksted

15.00-16.00

Fra access til exit – instruktørens forhold til de medvirkende, når spotlightet slukkes
Eva Mulvad, instruktør, Per Wennick, instrukør, Line Bilenberg, PR konsulent, Mariella Harpelunde Jensen, instruktør

Moderator: Ulla Hæstrup, filmkonsulent

Læs mere

16.00-16.15

Den sociale effekt af CPH:DOX
Ronnie Hansen, direktør og konsulent i konsulenthuset Burson Cohn and Wolfe

Læs mere

16.15-16.30

Pause

16.30-16.50

Dansk dokumentarfilm i dag ifølge…
Lauren Wissot, amerikansk journalist og kritiker, Filmmaker Magazine, Documentary Magazine mfl.

Sessionen foregår på engelsk

Læs mere

16.50-18.15

Film – kurateret og introduceret af Lauren Wissot

18.15-24.00

Middag i SULT & Overrækkelse af Roos Prisen 2019

Ret til ændringer forbeholdes

Programbeskrivelser

Et spørgsmål om kultur

Hvad betyder det – ikke bare for det hardcore filmpublikum, men for danskerne og for samfundet – at der investeres over en halv milliard kroner i dansk film hvert år? Kravet om, at kultur er relevant for mange og mange forskellige, er vokset i den kulturpolitiske debat. Kulturinstitutioner skal legitimere sig og godtgøre, at samfundet får noget for sine kulturinvesteringer. Men hvordan omregner man en krone investeret i dansk dokumentarfilm til noget så bredt som ’kulturel betydning’? Hvordan kan man indfange og forklare den forskel, dokumentarfilm gør i menneskers liv – for den enkelte og fællesskabet? Kan det overhovedet gøres målbart – og kan det måles på nogen meningsfuld måde? Disse vanskelige, men væsentlige spørgsmål belyses i en samtale mellem Filminstituttets direktør Claus Ladegaard og seniorrådgiver på SMK, Merete Sanderhoff, der er forfatter til den nye bog Et spørgsmål om kultur. Kulturpolitikken til debat (Gads Forlag 2019). Samtalen åbner op til en debat med salen.

Claus Ladegaard, adm. direktør, Filminstituttet
Moderator: Merete Sanderhoff, seniorrådgiver på SMK og forfatter til den nye bog Et spørgsmål om kultur. Kulturpolitikken til debat (Gads Forlag 2019)

Singing in the Rain – når dokumentariske karakterer bryder ud i sang
Instruktører Max Kestner og Anita Beikpour er begge i gang med film, hvor hovedkaraktererne bevæger sig fra dokumentariske scener og ind i et musikalsk iscenesat univers, hvor deres hovedkarakterer henholdsvis synger og rapper om deres inderste liv.  I denne session vil de i samtale udveksle erfaringer om processen og de overvejelser der er forbundet med at forbinde dokumentariske scener med en helt anden filmisk genre.

Max Kestner, instruktør, Anita Beikpour, instruktør
Moderatorer: Cecilia Lidin, filmkonsulent, Christina Ramsø Thomsen, projektredaktør

Dansk dokumentarfilm i dag ifølge..
Vi har bedt to kritikere med et skarpt øje på film og fortællinger tage temperaturen på dansk dokumentar som de ser den folde sig ud netop nu.

Katrine Hornstrup Yde, kulturredaktør, Information
Lauren Wissot, amerikansk journalist og kritiker ved bl.a. Filmmaker Magazine, Documentary Magazine mfl.

Sessionen med Lauren Wissot foregår på engelsk

Voice of God – nødløsning eller poetisk fortællergreb?
Begrebet voice over bliver ofte mødt med skepsis, da mange forbinder voice over med et overforklarende greb til at fastholde et fragmentarisk TV publikum. Men lavet med et andet sigte kan en personlige stemme som akkompagnerer de levende billeder blive til ren poesi.

Instruktørerne Karen Stokkendal og Mads Hedegaard gør begge brug af en meget personlig, og meget forskellig, voice over i deres film. Hvilke var deres egne inspirations kilder? Hvornår i den kreative proces valgte de at lægge stemme til filmen? Og hvilke metoder brugte de for at finde frem til tone og stil?

Karen Stokkendal, instruktør, Mads Hedegaard, instruktør
Moderator: Cecilia Lidin, filmkonsulent

Fra access til exit – instruktørens forhold til de medvirkende, når spotlightet slukkes
De medvirkende udgør en form for grundstof i stort set alle dokumentarfilm. Ofte taler vi om graden af access til de medvirkendes historie – for det er den tillid, de viser os, der giver filmene nerve. Men hvordan forvalter man den access på en professionel måde helt frem til lanceringen - og ud på den anden side, når spotlightet slukkes og opmærksomheden omkring dem fader ud?

Panel: Eva Mulvad, instruktør, Per Wennick, instruktør, Line Bilenberg, PR konsulent, Mariella Harpelunde Jensen, instruktør,
Moderator: Ulla Katrine Hæstrup, filmkonsulent

Den sociale effekt af CPH:DOX
CPH:DOX og Wonderful Copenhagen har med rådgivning fra Ronnie Hansen, direktør og konsulent i det globale konsulenthus Burson Cohn and Wolfe (BCW), gennemført en omfattende analyse af festivalens sociale effekt. CPH:DOX har en udtalt ambition om at være verdens vigtigste festival. Dette opgøres ikke nødvendigvis i antal tilskuere eller deltagere, men i lige så høj grad på baggrund af den effekt festivalen skaber. Festivalen kuraterer film med henblik på social forandring, hvorfor BCW udviklede en effektmålingsmetode baseret på målemetoder fra det engelske forskningsråd samt socialpsykologien.

På den baggrund, har CPH:DOX for første gang været i stand til direkte at måle den sociale effekt af de film, som festivalen viser. Konkret hvilket kortsigtet og langsigtet effekt dokumentarfilm har på gæsternes følelser og adfærd.

Ved oplægget fortæller Ronnie om metoden, problemstillingerne og ikke mindst resultatet - samt hvad det kan bruges til.

Ronnie Hansen, direktør og konsulent i konsulenthuset Burson Cohn and Wolfe

Praktiske oplysninger

Dato:

Torsdag den 31. oktober 2018 kl. 09.00-24 (indregistrering kl. 09.00-09.30)

Sted:

Det Danske Filminstitut, Cinemateket, Gothersgade 55, København K

Deltagergebyr:

740 kr. (925 kr. inkl. moms) (deltagergebyret inkluderer forplejning under hele arrangementet)

Filmskoleelever kan deltage til reduceret gebyr på kr. 440 (kr. 550 inkl. moms).

Producerassistenter ansat i produktionsselskaberne kan deltage til reduceret gebyr på kr. 440 (kr. 550 inkl. moms) (begrænsede antal pladser)

Tilmelding og betaling:

Via Nemtilmeld.

Læs nærmere om betingelser og betaling her

DOK2019 er et arrangement for filmbranchen.

Tilmeldingsfrist:

Mandag den 28. oktober

Såfremt du ønsker at fortryde din tilmelding til et seminar på Filminstituttet, skal dette ske senest 14 dage før det tilmeldte seminars start. Ved senere afmelding tilbagebetales indbetalte beløb ikke.

Afmelding kan kun foretages skriftligt ved at sende en mail til seminar@dfi.dk.

Tilmelder du dig senere end 14 dage før seminarets start, er tilmeldingen bindende, og indbetalte beløb kan derfor ikke tilbagebetales.

Manglende fremmøde giver ikke ret til tilbagebetaling.

Indkvartering, transport og forplejning:

Tilmelding til indkvartering, transport og forplejning i forbindelse med seminarer er bindende og kan ikke afmeldes eller fortrydes, jf. Forbrugeraftalelovens § 17, stk. 2, nr. 1. Den del af deltagergebyret, der dækker disse ydelser kan derfor ikke tilbagebetales.

Navneændring:
Der kan ændres deltagernavn én gang pr. tilmelding og senest 7 dage inden arrangementets afholdelse.

Send navneændringen til seminar@dfi.dk senest 7 dage inden seminarets afholdelse.