Børnehaverne skal til filmen

UDVIKLING. Børn fra 3-års alderen skal både opleve, forstå og skabe film. Står det til Det Danske Filminstitut, skal der opdyrkes en ny kultur i landets børnehaver, hvor film har sin naturlige plads. 

FILMupdate har talt med udviklingskonsulent Line Arlien-Søborg, Børn & Unge, om Filminstituttets visioner for, hvordan film kan indgå i børnehavernes hverdag.

"Når man arbejder med film, har man gode muligheder for at gøre det på børnenes præmisser"

Hvad er det Filminstituttet kan tilbyde børnehaverne?

Børnehaverne har adgang til vores film i biografen via Børnebiffen og på biblioteket via Filmstriben, og de kan vise vores dvd-serie "Filmhits for børn 1-10" med samlinger af gode børnefilm. Vi har lavet pædagogiske vejledninger med værktøjer og ideer til, hvordan man kan inddrage filmene i børnehavens hverdag, og vi tilbyder pædagoger og børnebibliotekarer filmkurser. Børnene kan lave film i børnehaven med FILM-X animation og i Filmhuset i Film-X.

Hvordan skal børnehaverne tage tilbuddene til sig?

Vi vil gerne være med til at opdyrke en ny kultur i børnehaverne, hvor film og filmiske fortællinger er en del af hverdagen, hvor pædagogerne ser muligheder i at arbejde med film og medier – både i oplevelsen, forståelsen og skabelsen af film. Vi yder en unik indsats, der skal være med til at skabe medieforståelse i børnehaver – på samme måde som skolerne arbejder med medieforståelse. Den model, vi har skabt i Danmark, er der stor interesse for i andre lande – især de nordiske, der følger med i, hvad vi gør.

Hvorfor er det vigtigt at børnehavebørn skal lave film?

Børn møder medier alle steder i deres hverdag. De er på alle platforme i forvejen – og elsker at lege og lære med film og medier. Derfor er det vigtigt, at de lærer at navigere i medierne og forstå dem. De skal vide, hvordan en fortælling er opbygget, og hvilke virkemidler film kan bruge. Når børn laver små film, lærer de, at film er konstrueret. Samtidig får børnene lov til at lege på egne præmisser ved at skabe de fortællinger, der interesserer dem. Når de laver deres egne små fortællinger på film, udvikler de deres sprog, og undersøgelser viser, at de også udvikler deres empatiske evner.

Inddrager børn ikke selv de film, de ser i deres leg, uden at de voksne behøver blande sig?

Det har børn altid gjort, men vi voksne kan hjælpe med til, at de får endnu mere ud af deres lege. Vi kan være med til at vise dem film, der udfordrer og bevæger dem. Vi kan komme med forslag til lege, som f.eks. tager udgangspunkt i en films tematik. En kort animationsfilm som Esben Toft Jacobsens "Drengen i kufferten" f.eks. handler om et pindsvin, der får en lillebror og pludselig føler sig overset af forældrene. Der er mange følelser i den film, som børn kan genkende, og det kan blive udgangspunkt for en god leg.

Er pædagogerne interesserede i at arbejde med film?

Mange pædagoger efterspørger at blive klædt bedre på til at arbejde med film. Vi har de seneste fire år undervist ca. 1.500 pædagoger på vores filmkurser. Ved at give dem idéer og redskaber til at inddrage film kan vi gøre dem bedre til at indgå i børnenes legeuniverser. Når man arbejder med film, har man gode muligheder for at gøre det på børnenes præmisser, og det åbner for en dør til børnenes verden – så pædagogerne kommer lidt tættere på børnene.

Små børn ♥ film

Læs mere om DFI's tilbud til børnehavebørn.

line-arlien